Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella

Tämän pro gradun tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla peruskouluikäisten fyysinen aktiivisuus on yhteydessä toiminnanohjaukseen, spesifimmin inhibitioon ja sen tason vaihteluun päivän aikana. Fyysisen aktiivisuuden yhteyttä tarkasteltiin akuuttien ja kroonisten vasteiden näkökulmasta. Toiminna...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tuomi, Noora, Tall, Anniina
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95089
_version_ 1826225757648584704
author Tuomi, Noora Tall, Anniina
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuomi, Noora Tall, Anniina Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuomi, Noora Tall, Anniina Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuomi, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradun tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla peruskouluikäisten fyysinen aktiivisuus on yhteydessä toiminnanohjaukseen, spesifimmin inhibitioon ja sen tason vaihteluun päivän aikana. Fyysisen aktiivisuuden yhteyttä tarkasteltiin akuuttien ja kroonisten vasteiden näkökulmasta. Toiminnanohjaus voidaan jakaa inhibitioon ja työmuistiin. Inhibitiolla tarkoitetaan kykyä kontrolloida tarkkaavaisuutta, käyttäytymistä, ajatuksia ja tunteita. Fyysiseen aktiivisuuteen sisältyy kaikki toiminta, missä energiankulutus on suurempaa kuin paikallaan oltaessa. Tässä pro gradu tutkielmassa akuuttina vasteena toimivat edeltävän päivän aikainen fyysinen aktiivisuus (MET, istumisen katkaisu ja askeleet) sekä tutkimuspäivän aikainen fyysinen aktiivisuus (CON, HIIE, MIIE) ja kroonisena vasteena edeltävän vuoden aikainen urheilutausta. Tutkielmassa hyödynnettiin 12–14-vuotiailla tehdyn BrainPANIC-tutkimuksen aineistoa, josta analyysiin sopi 17 koehenkilöä. Inhibitiota mitattiin sovelletulla flanker-testillä, ja fyysisen aktiivisuuden data kerättiin urheilutaustan osalta kyselylomakkeella ja tutkimuksia edeltäneiltä päiviltä kiihtyvyysantureilla. Jokainen tutkittava osallistui tutkimukseen kolmena erilaista aktiivisuutta sisältävänä päivänä ja jokaisen päivän aikana inhibitiota mitattiin neljässä aikapisteessä. Aineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin SPSS-tilasto-ohjelmalla korrelaatioiden ja Rmanovan testin avulla. Korrelaatiomatriisista havaittiin, että tutkimuksia edeltävän päivän MET-arvo oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä inhibition kongruenttien ärsykkeiden oikeisiin vastauksiin (p < 0.05). Rmanovan analyysin mukaan edeltävän vuoden aikana aktiivisemmin liikkuneet saivat enemmän oikeita vastauksia inhibitiota mittaavasta flanker-testistä. Pro gradun tulokset tukevat aikaisempia flanker-testiä hyödyntäneitä inhibitiotutkimuksia: niin akuuteilla kuin kroonisilla fyysisen aktiivisuuden vasteilla on mahdollista tukea inhibitiota ja täten myös toiminnanohjausta. Käytännössä esimerkiksi välituntiaktiivisuus, taukojumpat ja koulumatkojen kulkeminen jalan tai pyöräillen ovat hyviä keinoja lisätä lasten ja nuorten päivän kokonaisaktiivisuutta, josta näyttäisi olevan hyötyä toiminnanohjaukselle seuraavanakin päivänä. Myös koululiikunnalla voidaan lisätä päivän kokonaisaktiivisuutta ja lisäksi sillä on tärkeä rooli liikuntaan kasvamisessa ja liikunnasta innostumisessa. Mitä enemmän liikuntaa saadaan osaksi lasten ja nuorten arkea, sitä paremmat ovat edellytykset niin toiminnanohjaukseen kuin muuhunkin hyvinvointiin elämän eri osa-alueilla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomi, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tall, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-23T05:52:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-23T05:52:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradun tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavalla peruskouluik\u00e4isten fyysinen aktiivisuus on yhteydess\u00e4 toiminnanohjaukseen, spesifimmin inhibitioon ja sen tason vaihteluun p\u00e4iv\u00e4n aikana. Fyysisen aktiivisuuden yhteytt\u00e4 tarkasteltiin akuuttien ja kroonisten vasteiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toiminnanohjaus voidaan jakaa inhibitioon ja ty\u00f6muistiin. Inhibitiolla tarkoitetaan kyky\u00e4 kontrolloida tarkkaavaisuutta, k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, ajatuksia ja tunteita. Fyysiseen aktiivisuuteen sis\u00e4ltyy kaikki toiminta, miss\u00e4 energiankulutus on suurempaa kuin paikallaan oltaessa. \n\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu tutkielmassa akuuttina vasteena toimivat edelt\u00e4v\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n aikainen fyysinen aktiivisuus (MET, istumisen katkaisu ja askeleet) sek\u00e4 tutkimusp\u00e4iv\u00e4n aikainen fyysinen aktiivisuus (CON, HIIE, MIIE) ja kroonisena vasteena edelt\u00e4v\u00e4n vuoden aikainen urheilutausta. Tutkielmassa hy\u00f6dynnettiin 12\u201314-vuotiailla tehdyn BrainPANIC-tutkimuksen aineistoa, josta analyysiin sopi 17 koehenkil\u00f6\u00e4. Inhibitiota mitattiin sovelletulla flanker-testill\u00e4, ja fyysisen\naktiivisuuden data ker\u00e4ttiin urheilutaustan osalta kyselylomakkeella ja tutkimuksia edelt\u00e4neilt\u00e4 p\u00e4ivilt\u00e4 kiihtyvyysantureilla. Jokainen tutkittava osallistui tutkimukseen kolmena erilaista aktiivisuutta sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ja jokaisen p\u00e4iv\u00e4n aikana inhibitiota mitattiin nelj\u00e4ss\u00e4 aikapisteess\u00e4. Aineistoa analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin SPSS-tilasto-ohjelmalla korrelaatioiden ja Rmanovan testin avulla.\n\nKorrelaatiomatriisista havaittiin, ett\u00e4 tutkimuksia edelt\u00e4v\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n MET-arvo oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 inhibition kongruenttien \u00e4rsykkeiden oikeisiin vastauksiin (p < 0.05). Rmanovan analyysin mukaan edelt\u00e4v\u00e4n vuoden aikana aktiivisemmin liikkuneet saivat enemm\u00e4n oikeita vastauksia inhibitiota mittaavasta flanker-testist\u00e4. Pro gradun tulokset tukevat aikaisempia flanker-testi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4neit\u00e4 inhibitiotutkimuksia: niin akuuteilla kuin kroonisilla\nfyysisen aktiivisuuden vasteilla on mahdollista tukea inhibitiota ja t\u00e4ten my\u00f6s\ntoiminnanohjausta. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 esimerkiksi v\u00e4lituntiaktiivisuus, taukojumpat ja\nkoulumatkojen kulkeminen jalan tai py\u00f6r\u00e4illen ovat hyvi\u00e4 keinoja lis\u00e4t\u00e4 lasten ja nuorten p\u00e4iv\u00e4n kokonaisaktiivisuutta, josta n\u00e4ytt\u00e4isi olevan hy\u00f6ty\u00e4 toiminnanohjaukselle seuraavanakin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4. My\u00f6s koululiikunnalla voidaan lis\u00e4t\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n kokonaisaktiivisuutta ja lis\u00e4ksi sill\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 rooli liikuntaan kasvamisessa ja liikunnasta innostumisessa. Mit\u00e4 enemm\u00e4n liikuntaa saadaan osaksi lasten ja nuorten arkea, sit\u00e4 paremmat ovat edellytykset niin toiminnanohjaukseen kuin muuhunkin hyvinvointiin el\u00e4m\u00e4n eri osa-alueilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-23T05:52:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-23T05:52:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inhibitio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilutausta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskouluik\u00e4isten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisell\u00e4 aktiivisuudella", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405233853", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95089
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8edfe22d-e05f-4fd1-90d9-a1d5c6766f7b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405233853.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomi, Noora Tall, Anniina Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella inhibitio urheilutausta Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 toiminnanohjaus (psykologia) kouluikäiset fyysinen aktiivisuus
title Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella
title_full Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella
title_fullStr Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella
title_full_unstemmed Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella
title_short Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella
title_sort peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella
title_txtP Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella
topic inhibitio urheilutausta Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 toiminnanohjaus (psykologia) kouluikäiset fyysinen aktiivisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus inhibitio kouluikäiset toiminnanohjaus (psykologia) urheilutausta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95089 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405233853
work_keys_str_mv AT tuominoora peruskouluikäistentoiminnanohjauksentukeminenfyysiselläaktiivisuudella