Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista

Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia vahvuuksia vanhemmat ja päiväkodin henkilöstö arvioivat alle kouluikäisille ADHD-oireisille lapsille ja onko heidän arvioissaan eroja. Tämän lisäksi tutkittiin eroavatko poikien ja tyttöjen vahvuusarviot toisistaan. Vertailimme myö...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Melander, Marika, Ahtola-Järvinen, Raisa
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95087
_version_ 1826225708456738816
author Melander, Marika Ahtola-Järvinen, Raisa
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Melander, Marika Ahtola-Järvinen, Raisa Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Melander, Marika Ahtola-Järvinen, Raisa Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Melander, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia vahvuuksia vanhemmat ja päiväkodin henkilöstö arvioivat alle kouluikäisille ADHD-oireisille lapsille ja onko heidän arvioissaan eroja. Tämän lisäksi tutkittiin eroavatko poikien ja tyttöjen vahvuusarviot toisistaan. Vertailimme myös ADHD-oireisten lasten vahvuusarvioita vertailuryhmän lasten vahvuusarvioihin. Vahvuuksien huomaaminen on keskeistä, koska Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kolmiportainen tuki velvoittavat tukemaan lapsia vahvuusperustaisesti. Tutkimuksen aineisto koostui Niilo Mäki Instituutin Leikitään ja keskitytään -intervention ADHD-oireisten lasten vahvuusarvioista (n=84) sekä Pikku-Keskyn normiaineiston vahvuusarvioista (n=708). Aineistot on kerätty vuosien 2014–2019 aikana 3–7-vuotiaista lapsista. Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisista lapsista vertailtiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Päiväkodin henkilöstön laatimia vahvuusarvioita ADHD-oireisten lasten aineiston ja vertailuaineiston välillä tutkittiin käyttämällä riippumattomien otosten t-testiä. Vanhemmat arvioivat ADHD-oireisille lapsille enemmän vahvuuksia kuin päiväkodin henkilöstö. Tyttöjen ja poikien välillä arvioissa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Päiväkodin henkilöstö arvioi ADHD-oireisille lapsille vertailuryhmän lapsia enemmän vahvuuksia sosiaalisuudessa, aktiivisuudessa ja herkkyydessä. Vertailuryhmän lapset arvioitiin ADHD-oireisia rauhallisemmiksi. Voidaan siis todeta, että ADHD-oireisilla lapsilla on vahvuuksia, jotka tulee tunnistaa ja hyödyntää varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.
first_indexed 2024-05-23T20:01:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Melander, Marika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahtola-J\u00e4rvinen, Raisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-23T05:50:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-23T05:50:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95087", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia vahvuuksia vanhemmat ja p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6st\u00f6 arvioivat alle kouluik\u00e4isille ADHD-oireisille lapsille ja onko heid\u00e4n arvioissaan eroja. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkittiin eroavatko poikien ja tytt\u00f6jen vahvuusarviot toisistaan. Vertailimme my\u00f6s ADHD-oireisten lasten vahvuusarvioita vertailuryhm\u00e4n lasten vahvuusarvioihin. Vahvuuksien huomaaminen on keskeist\u00e4, koska Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kolmiportainen tuki velvoittavat tukemaan lapsia vahvuusperustaisesti.\n\nTutkimuksen aineisto koostui Niilo M\u00e4ki Instituutin Leikit\u00e4\u00e4n ja keskityt\u00e4\u00e4n -intervention ADHD-oireisten lasten vahvuusarvioista (n=84) sek\u00e4 Pikku-Keskyn normiaineiston vahvuusarvioista (n=708). Aineistot on ker\u00e4tty vuosien 2014\u20132019 aikana 3\u20137-vuotiaista lapsista. Vanhempien ja p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6st\u00f6n arvioita ADHD-oireisista lapsista vertailtiin kaksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4. P\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6st\u00f6n laatimia vahvuusarvioita ADHD-oireisten lasten aineiston ja vertailuaineiston v\u00e4lill\u00e4 tutkittiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 riippumattomien otosten t-testi\u00e4.\n\nVanhemmat arvioivat ADHD-oireisille lapsille enemm\u00e4n vahvuuksia kuin p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6st\u00f6. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 arvioissa ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa. P\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6st\u00f6 arvioi ADHD-oireisille lapsille vertailuryhm\u00e4n lapsia enemm\u00e4n vahvuuksia sosiaalisuudessa, aktiivisuudessa ja herkkyydess\u00e4. Vertailuryhm\u00e4n lapset arvioitiin ADHD-oireisia rauhallisemmiksi. Voidaan siis todeta, ett\u00e4 ADHD-oireisilla lapsilla on vahvuuksia, jotka tulee tunnistaa ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-23T05:50:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-23T05:50:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien ja p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6st\u00f6n arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405233851", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vahvuudet (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95087
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/794e6a86-3c86-488e-85e4-a2499782453c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405233851.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Melander, Marika Ahtola-Järvinen, Raisa Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista Special Education Erityispedagogiikka 101 vahvuudet (psykologia) ADHD lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus
title Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
title_full Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
title_fullStr Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
title_full_unstemmed Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
title_short Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
title_sort vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita adhd oireisten lasten vahvuuksista
title_txtP Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
topic Special Education Erityispedagogiikka 101 vahvuudet (psykologia) ADHD lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education lapset (ikäryhmät) vahvuudet (psykologia) varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95087 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405233851
work_keys_str_mv AT melandermarika vanhempienjapäiväkodinhenkilöstönarvioitaadhdoireistenlastenvahvuuksista