Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa

Lukioiden ohjauksen kuuluu ryhmänohjausta, jossa aineenopettaja nimetään vastuurooliin tietystä opiskelijaryhmästä. Ohjauksen kokonaisuutta voidaan hahmottaa holistisen ohjauksen mallilla, jossa ryhmänohjaaja paikantuu opiskelijoiden lähimmäksi ohjaustahoksi. Ohjaukselle on nykyään entistä enemmän...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Virtanen, Heidi, Hänninen, Veera
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95086
_version_ 1826225696825933824
author Virtanen, Heidi Hänninen, Veera
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virtanen, Heidi Hänninen, Veera Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virtanen, Heidi Hänninen, Veera Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virtanen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Lukioiden ohjauksen kuuluu ryhmänohjausta, jossa aineenopettaja nimetään vastuurooliin tietystä opiskelijaryhmästä. Ohjauksen kokonaisuutta voidaan hahmottaa holistisen ohjauksen mallilla, jossa ryhmänohjaaja paikantuu opiskelijoiden lähimmäksi ohjaustahoksi. Ohjaukselle on nykyään entistä enemmän tarvetta pidentyneen oppivelvollisuuden ja lukiolaisten hyvinvoinnin haasteiden takia. Ryhmänohjaajan tehtävä mainitaan lukion opetussuunnitelman perusteissa, mutta sitä tarkennetaan paikallisissa opetussuunnitelmissa. Siksi ryhmänohjaajien työnkuvissa esiintyy oppilaitoskohtaista vaihtelua. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ryhmänohjaajat jäsentävät rooliaan lukion ohjauksessa ja ryhmänohjauksen kehittämismahdollisuuksia. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään toimintajärjestelmän mallia. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan lukion ryhmänohjaajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksena huomattiin ryhmänohjaajien jäsentävän rooliaan suhteessa lukiolaiseen ja lukioympäristöön. Pääluokista tunnistettiin useita roolikuvauksia. Ryhmänohjauksen kehittämiskohteet yhdistyivät muodostettuihin luokitteluihin. Tutkimus tuottaa tietoa ryhmänohjaajan työstä tuomalla esiin sen eri ulottuvuuksia, mistä on hyötyä työnkuvan selkeyttämisessä. Lisäksi löydettiin asioita, joihin ryhmänohjauksen kehittämisessä on syytä keskittyä, kuten lisäkoulutukseen ja resurssien riittävyyteen.
first_indexed 2024-05-23T20:01:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Toni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-23T05:48:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-23T05:48:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95086", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukioiden ohjauksen kuuluu ryhm\u00e4nohjausta, jossa aineenopettaja nimet\u00e4\u00e4n vastuurooliin tietyst\u00e4 opiskelijaryhm\u00e4st\u00e4. Ohjauksen kokonaisuutta voidaan \nhahmottaa holistisen ohjauksen mallilla, jossa ryhm\u00e4nohjaaja paikantuu opiskelijoiden l\u00e4himm\u00e4ksi ohjaustahoksi. Ohjaukselle on nyky\u00e4\u00e4n entist\u00e4 \nenemm\u00e4n tarvetta pidentyneen oppivelvollisuuden ja lukiolaisten hyvinvoinnin haasteiden takia. Ryhm\u00e4nohjaajan teht\u00e4v\u00e4 mainitaan lukion \nopetussuunnitelman perusteissa, mutta sit\u00e4 tarkennetaan paikallisissa opetussuunnitelmissa. Siksi ryhm\u00e4nohjaajien ty\u00f6nkuvissa esiintyy oppilaitoskohtaista vaihtelua. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten ryhm\u00e4nohjaajat j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t rooliaan lukion ohjauksessa ja ryhm\u00e4nohjauksen kehitt\u00e4mismahdollisuuksia. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n \ntoimintaj\u00e4rjestelm\u00e4n mallia.\n\nTutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan lukion ryhm\u00e4nohjaajaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n\nTutkimustuloksena huomattiin ryhm\u00e4nohjaajien j\u00e4sent\u00e4v\u00e4n rooliaan suhteessa lukiolaiseen ja lukioymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. P\u00e4\u00e4luokista tunnistettiin useita \nroolikuvauksia. Ryhm\u00e4nohjauksen kehitt\u00e4miskohteet yhdistyiv\u00e4t muodostettuihin luokitteluihin. Tutkimus tuottaa tietoa ryhm\u00e4nohjaajan ty\u00f6st\u00e4 tuomalla esiin sen eri ulottuvuuksia, mist\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 ty\u00f6nkuvan \nselkeytt\u00e4misess\u00e4. Lis\u00e4ksi l\u00f6ydettiin asioita, joihin ryhm\u00e4nohjauksen kehitt\u00e4misess\u00e4 on syyt\u00e4 keskitty\u00e4, kuten lis\u00e4koulutukseen ja resurssien riitt\u00e4vyyteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-23T05:48:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-23T05:48:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4nohjaaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "holistinen ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ryhm\u00e4nohjaajan rooli lukion ohjauksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405233850", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95086
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/de09ff8b-1dd1-44c4-a766-cb1e21f60eb0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405233850.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virtanen, Heidi Hänninen, Veera Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa ryhmänohjaaja holistinen ohjaus toimintajärjestelmä Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 ohjaus (neuvonta ja opastus) lukio ryhmäohjaus
title Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
title_full Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
title_fullStr Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
title_full_unstemmed Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
title_short Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
title_sort ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
title_txtP Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
topic ryhmänohjaaja holistinen ohjaus toimintajärjestelmä Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 ohjaus (neuvonta ja opastus) lukio ryhmäohjaus
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma holistinen ohjaus lukio ohjaus (neuvonta ja opastus) ryhmänohjaaja ryhmäohjaus toimintajärjestelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95086 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405233850
work_keys_str_mv AT virtanenheidi ryhmänohjaajanroolilukionohjauksessa