Kouluun kiinnittymisen yhteys minäpystyvyyteen 9.-luokkalaisilla nuorilla

Aiempi tutkimus yhdistää kouluun kiinnittymisen ja minäpystyvyyden ilmiöt toisiinsa, mutta niiden yhteyttä on tarkasteltu yhä suhteellisen vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko heikosti, keskiverrosti ja vahvasti kouluun kiinnittyneet 9.-luokkalaiset nuoret minäpystyvyyde...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hautala, Pinja, Mäntylä, Maiju
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95085
Description
Summary:Aiempi tutkimus yhdistää kouluun kiinnittymisen ja minäpystyvyyden ilmiöt toisiinsa, mutta niiden yhteyttä on tarkasteltu yhä suhteellisen vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko heikosti, keskiverrosti ja vahvasti kouluun kiinnittyneet 9.-luokkalaiset nuoret minäpystyvyyden suhteen toisistaan. Lisäksi tarkasteltiin, millainen kouluun kiinnittyminen ja minäpystyvyys yleisesti ottaen näillä nuorilla on. Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty osana Tavoitteena Tutkinto (TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin 9.-luokkalaisilta nuorilta (N = 126) yhdestä keskisuuresta kaupungista Suomesta. Aineiston analysoinnissa käytettiin Spearmanin korrelaatiokerrointa, t-testiä ja Mann-Whitneyn U-testiä sekä yksisuuntaista varianssianalyysia ja Kruskal-Wallisin testiä. Tulokset osoittivat, että nuoret arvioivat kouluun kiinnittymisensä ja minäpystyvyytensä keskimääräistä vahvemmaksi, mutta sukupuolten välillä ei ollut eroja. Kouluun kiinnittyminen ja minäpystyvyys olivat positiivisesti yhteydessä toisiinsa. Heikosti, keskiverrosti ja vahvasti kouluun kiinnittyneet nuoret erosivat minäpystyvyyden suhteen toisistaan. Vahvasti kiinnittyneet arvioivat minäpystyvyytensä vahvimmaksi jokaisella kuudella minäpystyvyyden osa-alueella. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mitä vahvemmin nuori on kiinnittynyt kouluun, sitä vahvempi hänen minäpystyvyytensäkin on. Tulokset osoittivat myös, että heikosti kiinnittyneiden ryhmässä esiintyi eniten hajontaa ja oppimisen itsesäätelyn minäpystyvyys arvioitiin heikoimmaksi. Näin ollen heikosti kiinnittyneiden nuorten keskinäinen erilaisuus ja oppilaiden itsesäätelytaitojen tukeminen tulisi huomioida koulussa.