Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga

Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia kokemuksia suomenkielisillä nuorilla on ruotsin kielen käytöstä koulussa ja vapaa-ajalla sekä tarkastella heidän ajatuksiaan omasta minäpystyvyydestä suullisessa ruotsissa. Minäpystyvyys on Albert Banduran (1986) luoma käsite, jolla t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hirviniemi, Iida
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95057
_version_ 1826225809815240704
author Hirviniemi, Iida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hirviniemi, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hirviniemi, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hirviniemi, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia kokemuksia suomenkielisillä nuorilla on ruotsin kielen käytöstä koulussa ja vapaa-ajalla sekä tarkastella heidän ajatuksiaan omasta minäpystyvyydestä suullisessa ruotsissa. Minäpystyvyys on Albert Banduran (1986) luoma käsite, jolla tarkoitetaan yksilön uskomusta omista kyvyistään selviytyä erilaisissa tilanteissa. Tässä tutkimuksessa etsitään syitä, jotka ovat mahdollisesti vaikuttaneet suomenkielisten nuorten minäpystyvyyteen ruotsin suullisessa kielenkäytössä. Tutkimuksen pääkäsitteet ovat minäpystyvyys ja suullinen kielenkäyttö, ja niiden kautta tarkastellaan osallistujien kokemuksia, asenteita ja motivaatiota ruotsin kieltä kohtaan. Haastatteluvaiheessa tuli ilmi sekä ympäristön että englannin kielen vaikutus ja pohdin niiden vaikutusta osallistujien ajatuksiin heidän minäpystyvyydestään. Tutkielman aineisto koostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu joulukuussa 2023 Teamsin välityksellä. Haastateltavat etsittiin ”convenience sampling” -menetelmällä, jonka ideana on, että haastateltavat valitaan siten, että ne ovat tutkijan kannalta helpoimmin saavutettavissa. Haastattelun aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, miten eri tavoin osallistujat kokivat ruotsin kielen olevan läsnä elämässään. Oppitunneilla käytetyn ruotsin lisäksi toisella osallistujalla oli kokemusta ruotsin kielen suullisesta käytöstä myös koulun ulkopuolella. Tuloksissa pohdittiin myös motivaation mahdollista vaikutusta minäpystyvyyteen ruotsin kielessä. Aineistosta tuli esiin myös englannin vaikutus ja tulososiossa pohdittiin, miten motivaatio ja asenne englantiin voi vaikuttaa osallistujien ruotsin kielen minäpystyvyyteen. Tulokset osoittivat, miten molempien osallistujien ajatukset omasta minäpystyvyydestään ruotsin suullisessa kielitaidossa vaikuttivat toiveikkailta ja valoisilta.
first_indexed 2024-05-22T20:04:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hirviniemi, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-22T08:45:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-22T08:45:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95057", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia kokemuksia suomenkielisill\u00e4 nuorilla on ruotsin kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koulussa ja vapaa-ajalla sek\u00e4 tarkastella heid\u00e4n ajatuksiaan omasta min\u00e4pystyvyydest\u00e4 suullisessa ruotsissa. Min\u00e4pystyvyys on Albert Banduran (1986) luoma k\u00e4site, jolla tarkoitetaan yksil\u00f6n uskomusta omista kyvyist\u00e4\u00e4n selviyty\u00e4 erilaisissa tilanteissa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa etsit\u00e4\u00e4n syit\u00e4, jotka ovat mahdollisesti vaikuttaneet suomenkielisten nuorten min\u00e4pystyvyyteen ruotsin suullisessa kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. \n\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4k\u00e4sitteet ovat min\u00e4pystyvyys ja suullinen kielenk\u00e4ytt\u00f6, ja niiden kautta tarkastellaan osallistujien kokemuksia, asenteita ja motivaatiota ruotsin kielt\u00e4 kohtaan. Haastatteluvaiheessa tuli ilmi sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n ett\u00e4 englannin kielen vaikutus ja pohdin niiden vaikutusta osallistujien ajatuksiin heid\u00e4n min\u00e4pystyvyydest\u00e4\u00e4n.\n\nTutkielman aineisto koostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu joulukuussa 2023 Teamsin v\u00e4lityksell\u00e4. Haastateltavat etsittiin \u201dconvenience sampling\u201d -menetelm\u00e4ll\u00e4, jonka ideana on, ett\u00e4 haastateltavat valitaan siten, ett\u00e4 ne ovat tutkijan kannalta helpoimmin saavutettavissa. Haastattelun aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, miten eri tavoin osallistujat kokivat ruotsin kielen olevan l\u00e4sn\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Oppitunneilla k\u00e4ytetyn ruotsin lis\u00e4ksi toisella osallistujalla oli kokemusta ruotsin kielen suullisesta k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 my\u00f6s koulun ulkopuolella. Tuloksissa pohdittiin my\u00f6s motivaation mahdollista vaikutusta min\u00e4pystyvyyteen ruotsin kieless\u00e4. Aineistosta tuli esiin my\u00f6s englannin vaikutus ja tulososiossa pohdittiin, miten motivaatio ja asenne englantiin voi vaikuttaa osallistujien ruotsin kielen min\u00e4pystyvyyteen. Tulokset osoittivat, miten molempien osallistujien ajatukset omasta min\u00e4pystyvyydest\u00e4\u00e4n ruotsin suullisessa kielitaidossa vaikuttivat toiveikkailta ja valoisilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-22T08:45:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-22T08:45:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntlig svenska", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kanv\u00e4ndning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen sj\u00e4lvf\u00f6rm\u00e5ga", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405223821", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95057
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aaaa0fa7-5c26-4f64-bb7c-e8c5a411d80a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405223821.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hirviniemi, Iida Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga muntlig svenska språkanvändning motivation Ruotsin kieli Swedish 306 motivaatio ruotsin kieli suullinen kielitaito asenteet suomen kieli minäpystyvyys kieltenopetus
title Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
title_full Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
title_fullStr Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
title_full_unstemmed Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
title_short Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
title_sort finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
title_txtP Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
topic muntlig svenska språkanvändning motivation Ruotsin kieli Swedish 306 motivaatio ruotsin kieli suullinen kielitaito asenteet suomen kieli minäpystyvyys kieltenopetus
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish asenteet kieltenopetus minäpystyvyys motivaatio motivation muntlig svenska ruotsin kieli språkanvändning suomen kieli suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95057 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405223821
work_keys_str_mv AT hirviniemiiida finskaungdomarserfarenheteravmuntligsvenskaochderastankaromsinegensjälvförmåga