Urheilijabrändäyksen pelikentällä naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella

Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään naisurheilijoiden näkemyksiin ja kokemuksiin urheilijabrändäyksestä. Tutkimus syventyy tarkastelemaan naisurheilijoiden henkilöbrändäys-työtä, sen merkityksiä ja haasteita. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille sukupuolen rooli urheilijabrändäyksessä. Tutk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Khanoukaeva, Irina
Muut tekijät: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95055
_version_ 1826225744007659520
author Khanoukaeva, Irina
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Khanoukaeva, Irina Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Khanoukaeva, Irina Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Khanoukaeva, Irina
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään naisurheilijoiden näkemyksiin ja kokemuksiin urheilijabrändäyksestä. Tutkimus syventyy tarkastelemaan naisurheilijoiden henkilöbrändäys-työtä, sen merkityksiä ja haasteita. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille sukupuolen rooli urheilijabrändäyksessä. Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu suomalaisille yksilömaajoukkueurheilijoille. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja luokittelun keinoin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkastelee suomalaisen huippu-urheilun toimintaympäristöä valottaen, kuinka urheilun ammattimaistuminen ja kaupallistuminen ovat muuttaneet huippu-urheilua, korostaen henkilöbrändäyksen tärkeyttä. Naisurheilijoiden aseman kuvaaminen luo pohjan naisurheilijoiden brändäystyössä esiintyvien haasteiden ymmärtämiselle. Lisäksi teoria-osuus avaa urheilijabrändin ja siihen liittyviä käsitteitä tarkastellen aiemman tutkimuskirjallisuu-den avulla urheilijabrändin rakentumista, rakennetun brändin hyötyjä urheilijalle sekä sosiaalisen median roolia urheilijabrändäyksessä. Urheilijabrändin viitekehys nojaa vahvasti Arain ym. (2014) urheilijan tuotekuvan malliin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että urheilijoiden henkilöbrändin rakentaminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii strategista harkintaa ja ymmärrystä. Tutkimus valottaa naisurheilijoiden kohtaamia mahdollisuuksia ja rajoitteita heidän pyrkiessään rakentamaan ja ylläpitämään omaa henkilöbrändiään. Näistä tekijöistä suurimpina nousi esiin urheilijan omat resurssit, urheilulaji, medianäkyvyys, sosiaalinen media sekä median toissijaistavat toimet. Naisurheilijoiden henkilöbrändin rakentaminen onkin jatkuvaa tasapainottelua monen eri asian välillä. Tämä edellyttää naisurheilijoilta paitsi itsetuntemusta ja strategista ajattelua myös kykyä navigoida monimutkai-sessa mediaympäristössä, jossa sukupuoli, kaupallisuus, media ja teknologia kietoutuvat tiiviisti yhteen. Tutkimuksessa urheilijabrändäyksen suurimmat hyödyt liittyvät talouden turvaamiseen, uran jälkeiseen elämään sekä kannattajasuhteiden luontiin. Tutkimus nostaa esiin sukupuolten välisen epätasa-arvon. Sukupuoli ei ole ainoa, mutta merkittävä tekijä, joka vaikuttaa olennaisesti naisurheilijoiden mahdollisuuksiin ja haasteisiin brändäyksessä. Tutkielma kuvaa, kuinka historiallisesti naisten heikompi asema ja toissijaisuus urheilussa on vaikuttanut heidän näkyvyyteensä ja asemaansa urheilukulttuurissa. Sosiaalinen media tarjoaa naisurheilijoille mahdollisuuden ohittaa perinteisen median niin sanotut portinvartijat ja tarjoaa kanavan rakentaa itselleen näkyvyyttä ja tunnettuutta.
first_indexed 2024-05-22T20:04:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ikonen, Hanna-Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Khanoukaeva, Irina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-22T08:43:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-22T08:43:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95055", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n naisurheilijoiden n\u00e4kemyksiin ja kokemuksiin urheilijabr\u00e4nd\u00e4yksest\u00e4. Tutkimus syventyy tarkastelemaan naisurheilijoiden henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys-ty\u00f6t\u00e4, sen merkityksi\u00e4 ja haasteita. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa nousee esille sukupuolen rooli urheilijabr\u00e4nd\u00e4yksess\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu suomalaisille yksil\u00f6maajoukkueurheilijoille. Haastatteluissa ker\u00e4tty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja luokittelun keinoin. \n\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkastelee suomalaisen huippu-urheilun toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 valottaen, kuinka urheilun ammattimaistuminen ja kaupallistuminen ovat muuttaneet huippu-urheilua, korostaen henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4yksen t\u00e4rkeytt\u00e4. Naisurheilijoiden aseman kuvaaminen luo pohjan naisurheilijoiden br\u00e4nd\u00e4ysty\u00f6ss\u00e4 esiintyvien haasteiden ymm\u00e4rt\u00e4miselle. Lis\u00e4ksi teoria-osuus avaa urheilijabr\u00e4ndin ja siihen liittyvi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 tarkastellen aiemman tutkimuskirjallisuu-den avulla urheilijabr\u00e4ndin rakentumista, rakennetun br\u00e4ndin hy\u00f6tyj\u00e4 urheilijalle sek\u00e4 sosiaalisen median roolia urheilijabr\u00e4nd\u00e4yksess\u00e4. Urheilijabr\u00e4ndin viitekehys nojaa vahvasti Arain ym. (2014) urheilijan tuotekuvan malliin. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 urheilijoiden henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentaminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii strategista harkintaa ja ymm\u00e4rryst\u00e4. Tutkimus valottaa naisurheilijoiden kohtaamia mahdollisuuksia ja rajoitteita heid\u00e4n pyrkiess\u00e4\u00e4n rakentamaan ja yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa henkil\u00f6br\u00e4ndi\u00e4\u00e4n. N\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 suurimpina nousi esiin urheilijan omat resurssit, urheilulaji, median\u00e4kyvyys, sosiaalinen media sek\u00e4 median toissijaistavat toimet. Naisurheilijoiden henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentaminen onkin jatkuvaa tasapainottelua monen eri asian v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 naisurheilijoilta paitsi itsetuntemusta ja strategista ajattelua my\u00f6s kyky\u00e4 navigoida monimutkai-sessa mediaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, jossa sukupuoli, kaupallisuus, media ja teknologia kietoutuvat tiiviisti yhteen. Tutkimuksessa urheilijabr\u00e4nd\u00e4yksen suurimmat hy\u00f6dyt liittyv\u00e4t talouden turvaamiseen, uran j\u00e4lkeiseen el\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kannattajasuhteiden luontiin.\n\nTutkimus nostaa esiin sukupuolten v\u00e4lisen ep\u00e4tasa-arvon. Sukupuoli ei ole ainoa, mutta merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4, joka vaikuttaa olennaisesti naisurheilijoiden mahdollisuuksiin ja haasteisiin br\u00e4nd\u00e4yksess\u00e4. Tutkielma kuvaa, kuinka historiallisesti naisten heikompi asema ja toissijaisuus urheilussa on vaikuttanut heid\u00e4n n\u00e4kyvyyteens\u00e4 ja asemaansa urheilukulttuurissa. Sosiaalinen media tarjoaa naisurheilijoille mahdollisuuden ohittaa perinteisen median niin sanotut portinvartijat ja tarjoaa kanavan rakentaa itselleen n\u00e4kyvyytt\u00e4 ja tunnettuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-22T08:43:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-22T08:43:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "117", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilijabr\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6br\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheilijabr\u00e4nd\u00e4yksen pelikent\u00e4ll\u00e4 : naisurheilijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4yksest\u00e4 sosiaalisen median aikakaudella", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405223819", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Sciences of Sport", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5032", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huippu-urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95055
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc793f4d-bb14-4719-8f91-e73f72306806\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405223819.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Khanoukaeva, Irina Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella urheilijabrändi henkilöbrändi Social Sciences of Sport Liikunnan yhteiskuntatieteet 5032 henkilöbrändäys tasa-arvo urheilu urheilijat sosiaalinen media naiset brändäys sukupuoli huippu-urheilu
title Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
title_full Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
title_fullStr Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
title_full_unstemmed Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
title_short Urheilijabrändäyksen pelikentällä
title_sort urheilijabrändäyksen pelikentällä naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
title_sub naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
title_txtP Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
topic urheilijabrändi henkilöbrändi Social Sciences of Sport Liikunnan yhteiskuntatieteet 5032 henkilöbrändäys tasa-arvo urheilu urheilijat sosiaalinen media naiset brändäys sukupuoli huippu-urheilu
topic_facet 5032 Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport brändäys henkilöbrändi henkilöbrändäys huippu-urheilu naiset sosiaalinen media sukupuoli tasa-arvo urheilijabrändi urheilijat urheilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95055 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405223819
work_keys_str_mv AT khanoukaevairina urheilijabrändäyksenpelikentällänaisurheilijoidennäkemyksiäjakokemuksiahenkilöb