Vanhempien koulutuksen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys lasten matematiikan taitoihin

Tämä tutkimus selvitti, ennustaako vanhempien koulutus lasten matematiikan taitoja 2. luokalla suoraan tai epäsuoraan erilaisten kotiympäristöjen kautta. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Koulutuskyselyyn vastasi 1130 vanhempaa, taitoja mit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sieppi, Lotta
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95044
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkimus selvitti, ennustaako vanhempien koulutus lasten matematiikan taitoja 2. luokalla suoraan tai epäsuoraan erilaisten kotiympäristöjen kautta. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Koulutuskyselyyn vastasi 1130 vanhempaa, taitoja mittaavat matematiikan tehtävät teki 655 lasta ja kotiympäristökyselyyn vastasi 329 vanhempaa. Lasten matematiikan taidot testattiin kouluissa ryhmätestauksin keväällä 2022 Jyväskylässä 47 luokassa seitsemällä matematiikan tehtävällä. Analyysimenetelminä käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä ja ristiintaulukointia. Vanhempien koulutuksen havaittiin olevan heikosti yhteydessä lasten taitoihin. Äidin koulutus oli yhteydessä lasten taitoihin lukujen suuruserojen laskemisessa. Vanhempien koulutus liittyi myös siihen, miten usein he raportoivat matematiikkaan liittyviä aktiviteetteja kodissa. Isien korkeampi koulutus liittyi siihen, että kotona oli useammin matematiikkaan liittyviä peli- ja leikkiaktiviteettejä, ja äitien korkeampi koulutus liittyi siihen, että he opettivat harvemmin lapsilleen matematiikkaa. Kotiympäristön aktiviteettien määrä oli yhteydessä lasten taitoihin. Mitä enemmän arjessa oli matematiikkaan liittyviä aktiviteettejä, sitä paremmat lasten matemaattiset taidot olivat lukujen vertailussa. Sen sijaan kodeissa, joissa matematiikkaa opetettiin usein, lapsilla oli heikommat matemaattiset taidot kuudessa seitsemästä mitatusta matematiikan taidosta. Tulosten merkitysten selvittämiseksi tarvitaan vielä jatkotutkimusta, mutta havaitut yhteydet tukevat osin aiempia tutkimustuloksia.