Summary: | Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää kuudes- ja kahdeksasluokkalaisten ajatuksia itsemääräämisoikeuteen liittyen. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa kuudes- ja kahdeksasluokkalaisten ajatuksia itsemääräämisoikeuteen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 34 oppilasta ja aineisto kerättiin avoimilla kyselylomakkeilla syksyllä 2023. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sitä analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston ja teorian ohjaamana kuudes- ja kahdeksasluokkalaisten ajatukset itsemääräämisoikeuteen liittyen jakautuivat kahteen pääluokkaan: seksuaalisuuden ja autonomian. Tutkittavat näkivät itsemääräämisoikeuteen vaikuttavat asiat itsemääräämisoikeutta vahvistavien ja itsemääräämisoikeutta estävien tekijöiden kautta. Vahvistaviksi tekijöiksi aineiston pohjalta muodostui: sensitiivinen vuorovaikutus, luottamus ja vertaistuki. Estäviksi tekijöiksi puolestaan osoittautui: itseilmaisu, epäsensitiivinen toiminta ja etäinen vuorovaikutus.
Tutkimuksemme aihe on tärkeä, sillä aikaisempia tutkimuksia itsemääräämisoikeudesta ja seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta lasten ja nuorten näkökulmasta on vähän. Tutkimuksemme tuottaa merkityksellistä tietoa siitä, millaisena itsemääräämisoikeus näyttäytyy nuorten silmin ja millaiset tekijät nousevat merkittäviksi itsemääräämisoikeutta tarkastellessa.
|