Opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta

Tutkimme opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta käytännön toimintana, kasvatuksellisena tavoitteena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksemme aihe oli ajankohtainen yrittäjyyskasvatuksen merkityksen korostuessa kansallisesti ja kansainvälisesti. Opettajien näkökulmia käsitteleviä tutkimuks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Seppälä, Alpi, Holopainen, Niki
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95014
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimme opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta käytännön toimintana, kasvatuksellisena tavoitteena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksemme aihe oli ajankohtainen yrittäjyyskasvatuksen merkityksen korostuessa kansallisesti ja kansainvälisesti. Opettajien näkökulmia käsitteleviä tutkimuksia yrittäjyyskasvatuksesta on tehty kuitenkin vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena viitekehyksenä oli sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla yhdeksältä Tutkimme opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta käytännön toimintana, kasvatuksellisena tavoitteena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksemme aihe oli ajankohtainen yrittäjyyskasvatuksen merkityksen korostuessa kansallisesti ja kansainvälisesti. Opettajien näkökulmia käsitteleviä tutkimuksia yrittäjyyskasvatuksesta on tehty kuitenkin vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena viitekehyksenä oli sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla yhdeksältä yrittäjyyskasvatusta toteuttaneelta opettajalta helmikuussa 2024. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten mukaan osa opettajista käsitti yrittäjyyskasvatuksen opetusfilosofiseksi lähtökohdaksi, kun taas osa käsitti sen yrittäjyys- ja talouslähtöiseksi projektityöskentelyksi. Opettajat suosivat käytännön toimintana eniten projektityöskentelyjä ja talousosaamistehtäviä, joissa painottui oppilaslähtöisyys ja yhteistyötaidot. Opettajat korostivat yrittäjämäisen asennekasvatuksen ja työelämätaitojen opettamisen tärkeyttä. He raportoivat kasvatustavoitteiksi oppilaiden itsetuntemuksen lisäämisen ja vahvuuksien tunnistamisen, sekä niiden hyödyntämisen käytännössä. Oppilaiden osallisuuden kokemuksen vahvistaminen yhteiskuntaan koettiin tärkeäksi yrittäjämäisten valmiuksien kehittämisen lisäksi. Tutkimuksemme antaa tietoa opettajien näkökulmasta, jota voidaan hyödyntää yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen kouluissa.