Summary: | Tutkimme opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta käytännön toimintana,
kasvatuksellisena tavoitteena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksemme
aihe oli ajankohtainen yrittäjyyskasvatuksen merkityksen korostuessa kansallisesti ja kansainvälisesti. Opettajien näkökulmia käsitteleviä tutkimuksia yrittäjyyskasvatuksesta on tehty kuitenkin vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena
tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena viitekehyksenä oli sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla yhdeksältä
Tutkimme opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta käytännön toimintana, kasvatuksellisena tavoitteena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksemme aihe oli ajankohtainen yrittäjyyskasvatuksen merkityksen korostuessa kansallisesti ja kansainvälisesti. Opettajien näkökulmia käsitteleviä tutkimuksia yrittäjyyskasvatuksesta on tehty kuitenkin vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena viitekehyksenä oli sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla yhdeksältä yrittäjyyskasvatusta toteuttaneelta opettajalta helmikuussa 2024. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan osa opettajista käsitti yrittäjyyskasvatuksen opetusfilosofiseksi lähtökohdaksi, kun taas osa käsitti sen yrittäjyys- ja talouslähtöiseksi projektityöskentelyksi. Opettajat suosivat käytännön toimintana eniten projektityöskentelyjä ja talousosaamistehtäviä, joissa painottui oppilaslähtöisyys ja yhteistyötaidot. Opettajat korostivat yrittäjämäisen asennekasvatuksen ja työelämätaitojen opettamisen tärkeyttä. He raportoivat kasvatustavoitteiksi oppilaiden itsetuntemuksen lisäämisen ja vahvuuksien tunnistamisen, sekä niiden hyödyntämisen käytännössä. Oppilaiden osallisuuden kokemuksen vahvistaminen yhteiskuntaan koettiin tärkeäksi yrittäjämäisten valmiuksien kehittämisen lisäksi. Tutkimuksemme antaa tietoa opettajien näkökulmasta, jota voidaan hyödyntää yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen kouluissa.
|