Yhteenveto: | Tutkimuksen avulla pyrittiin analysoimaan mikrojulkkisten visuaalista sisältöä Instagramissa, koska se on ollut merkittävä tekijä heidän suosionsa rakentumisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millainen sisältö venäläisten mikrojulkkisten valokuvissa kiinnostaa eniten Instagramin käyttäjiä, erityisesti tutkijan omia seuraajia.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin Instagramiin ja mikrojulkkisten seuraajatyyppeihin, lueteltiin strategioita tämän yleisön huomion saamiseksi, sekä pyrittiin selvittämään parasosiaalisten suhteiden käsitettä. Lisäksi kerrottiin visuaalisen sisällön tärkeydestä ja ominaisuuksista Instagramissa, sen formaateista, kuvailtiin valokuvasisällön elementtejä, jotka herättävät erityisesti huomiota.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Aineisto kerättiin tämän kyselyn avulla tutkijan Instagram-storyssa, johon vastasi 81 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkijan seuraajia kiinnostavat eniten lifestyle-aiheet, kuten muoti, ruoka ja urheilu, sekä valokuvat ihmisistä ja harrastuksista. Valokuvan esteettisyys ja sommittelu, sekä rajaus ovat myös merkittäviä mielenkiinnon kohteita. Tulokset korostavat lisäksi samaistumisen tärkeyttä, mutta myös kuvien viihdyttävyyden ja epätavallisten elementtien vetovoimaa valokuva sisällössä.
|