“Tää on yhtä tuunaamista!” luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn tuunaamisesta. Lisäksi tutkielmassa on selvitetty, millaisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät työnsä tuunaamiseen. Työn tuunaamisella tässä tutkimuksessa tarkoitetaan työn muokkaamista niin, että yksilö kok...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tornikoski, Heidi, Kainulainen, Jenni
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95010
_version_ 1826225720338153472
author Tornikoski, Heidi Kainulainen, Jenni
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tornikoski, Heidi Kainulainen, Jenni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tornikoski, Heidi Kainulainen, Jenni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tornikoski, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn tuunaamisesta. Lisäksi tutkielmassa on selvitetty, millaisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät työnsä tuunaamiseen. Työn tuunaamisella tässä tutkimuksessa tarkoitetaan työn muokkaamista niin, että yksilö kokee työn itselleen mielekkääksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusotteena käytettiin hermeneuttis-fenomenologista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin avoimin haastatteluin. Niihin osallistui kuusi alakoulun luokanopettajaa kolmesta eri kunnasta ja koulusta. Analyysimenetelmänä käytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysia (Interpretetive Phenomenological Analysis, IPA). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajilla on kokemusta työn tuunaamisesta muun muassa kollegoiden kanssa tehtävän yhteistyön, mentoroinnin, ja oppilaslähtöisyyden näkökulmista. Opettajilla on myönteinen asenne yhteistyöhön kollegoiden kanssa, esimerkiksi yhteisopettajuuden, tiimityöskentelyn sekä yhteisen suunnittelun ja ideoinnin kautta. Opettajan autonomia mahdollisti toimintatapojen muokkaamisen sekä luovuuden osana työn toteutusta. Työn tuunaamisen keskeisinä menetelminä koettiin oppilaslähtöisyys, omasta toimintamallien ja jaksamisesta mielekkäiden huolehtiminen, opetusmenetelmien selkeiden käyttö sekä yhteisopettajuus. Työyhteisö ja yhdessä tekeminen korostivat sosiaalisen yhteisön sekä vuorovaikutuksen merkitystä luokanopettajan työn tuunaamiselle. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että luokanopettajat tuunaavat työtään päivittäin. Jatkuvan työssäoppimisen näkökulmasta opettaja voikin kehittää asiantuntijuuttaan työtä tuunaamalla. Myös esihenkilön rooli myönteisen ja hyväksyvän ilmapiirin rakentajana työn tuunaamisen näkökulmasta on merkittävä resurssi opettajalle.
first_indexed 2024-05-21T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tornikoski, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kainulainen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-21T05:59:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-21T05:59:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95010", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia luokanopettajilla \non ty\u00f6n tuunaamisesta. Lis\u00e4ksi tutkielmassa on selvitetty, millaisia menetelmi\u00e4 \nluokanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ns\u00e4 tuunaamiseen. Ty\u00f6n tuunaamisella t\u00e4ss\u00e4 \ntutkimuksessa tarkoitetaan ty\u00f6n muokkaamista niin, ett\u00e4 yksil\u00f6 kokee ty\u00f6n \nitselleen mielekk\u00e4\u00e4ksi. \nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusotteena k\u00e4ytettiin \nhermeneuttis-fenomenologista tutkimusotetta. Aineisto ker\u00e4ttiin avoimin \nhaastatteluin. Niihin osallistui kuusi alakoulun luokanopettajaa kolmesta eri \nkunnasta \nja \nkoulusta. \nAnalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin tulkitsevaa \nfenomenologista analyysia (Interpretetive Phenomenological Analysis, IPA). \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 luokanopettajilla on kokemusta ty\u00f6n \ntuunaamisesta muun muassa kollegoiden kanssa teht\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n, \nmentoroinnin, ja oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden n\u00e4k\u00f6kulmista. Opettajilla on my\u00f6nteinen \nasenne yhteisty\u00f6h\u00f6n kollegoiden kanssa, esimerkiksi yhteisopettajuuden, \ntiimity\u00f6skentelyn sek\u00e4 yhteisen suunnittelun ja ideoinnin kautta. Opettajan \nautonomia mahdollisti toimintatapojen muokkaamisen sek\u00e4 luovuuden osana \nty\u00f6n toteutusta. Ty\u00f6n tuunaamisen keskeisin\u00e4 menetelmin\u00e4 koettiin \noppilasl\u00e4ht\u00f6isyys, \nomasta \ntoimintamallien \nja \njaksamisesta \nmielekk\u00e4iden \nhuolehtiminen, \nopetusmenetelmien \nselkeiden \nk\u00e4ytt\u00f6 \nsek\u00e4 \nyhteisopettajuus. Ty\u00f6yhteis\u00f6 ja yhdess\u00e4 tekeminen korostivat sosiaalisen \nyhteis\u00f6n sek\u00e4 vuorovaikutuksen merkityst\u00e4 luokanopettajan ty\u00f6n tuunaamiselle. \nTutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 luokanopettajat tuunaavat ty\u00f6t\u00e4\u00e4n \np\u00e4ivitt\u00e4in. Jatkuvan ty\u00f6ss\u00e4oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta opettaja voikin kehitt\u00e4\u00e4 \nasiantuntijuuttaan ty\u00f6t\u00e4 tuunaamalla. My\u00f6s esihenkil\u00f6n rooli my\u00f6nteisen ja \nhyv\u00e4ksyv\u00e4n ilmapiirin rakentajana ty\u00f6n tuunaamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta on \nmerkitt\u00e4v\u00e4 resurssi opettajalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-21T05:59:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-21T05:59:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n tuunaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkuva ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cT\u00e4\u00e4 on yht\u00e4 tuunaamista!\u201d : luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6n tuunaamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405213772", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95010
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/56760f7e-3dc1-4582-92eb-9d0174badb3e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405213772.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tornikoski, Heidi Kainulainen, Jenni “Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta työn tuunaaminen jatkuva työssä oppiminen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 luokanopettajat työhyvinvointi opettajuus kokemukset työyhteisöt ammatillinen kehitys vuorovaikutus työn imu
title “Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
title_full “Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
title_fullStr “Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta “Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
title_full_unstemmed “Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta “Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
title_short “Tää on yhtä tuunaamista!”
title_sort tää on yhtä tuunaamista luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
title_sub luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
title_txtP “Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
topic työn tuunaaminen jatkuva työssä oppiminen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 luokanopettajat työhyvinvointi opettajuus kokemukset työyhteisöt ammatillinen kehitys vuorovaikutus työn imu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys jatkuva työssä oppiminen kokemukset luokanopettajat opettajuus työhyvinvointi työn imu työn tuunaaminen työyhteisöt vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95010 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405213772
work_keys_str_mv AT tornikoskiheidi tääonyhtätuunaamistaluokanopettajienkokemuksiatyöntuunaamisesta