Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin itseohjautuvuuden yhteyttä peruskoululaisten hyvinvointiin. Tarkoituksena oli selvittää, onko itseohjautuvuudella tutkimusten mukaan vaikutusta perusopetuksen oppilaiden koettuun hyvinvointiin ja jos on, niin millä tavoin ja millä mekanismeilla. Aiemmissa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pekkola, Väinö
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95004
_version_ 1828193195840765952
author Pekkola, Väinö
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pekkola, Väinö Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pekkola, Väinö Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pekkola, Väinö
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin itseohjautuvuuden yhteyttä peruskoululaisten hyvinvointiin. Tarkoituksena oli selvittää, onko itseohjautuvuudella tutkimusten mukaan vaikutusta perusopetuksen oppilaiden koettuun hyvinvointiin ja jos on, niin millä tavoin ja millä mekanismeilla. Aiemmissa alueen tutkimuksissa on löydetty, että itseohjautuvat oppilaat vaikuttavat menestyvän muita paremmin ja olevan hyvinvoivempia. Itseohjautuvuus on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden keskeisimpiä käsitteitä ja se ymmärretään nykyisin tärkeänä osana oppimaan oppimista. Hyvinvointi on myös yksi tärkeimmistä kouluun liitettävistä käsitteistä ja koulun onkin huomattu olevan merkittävä tekijä oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa ja lisäämisessä. Itseohjautuvuus on moniulotteinen käsite, ja siihen liittyvä tutkimustieto on pirstaleista. Itseohjautuvuus perusopetuksessa tarkoittaa oppilaan kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä ottaa vastuuta omasta oppimisestaan. Haastavan tutkimusalueesta tekee rinnakkaisten käsitteiden suuri määrä. Itseohjautuvuuden määrittelyssä hyödynnetään minäpystyvyysteoriaa, itsemääräämisteoriaa sekä oppimisen itsesäätelyä, ja näiden teorioiden avulla itseohjautuvuutta voidaan tarkastella sen osatekijöiden kautta. Hyvinvointia koulussa kuvataan kouluhyvinvoinnin kautta. Tässä tutkielmassa hyödynnän kouluhyvinvointimallia, jonka mukaan hyvinvointi rakentuu elinoloista, sosiaalisista suhteista, itsensä toteuttamisesta ja terveydestä. Hyvinvointia tarkastellaan lisäksi kouluviihtyvyyden ja kouluun kiinnittymisen käsitteiden avulla. Kouluviihtyvyys kuvaa oppilaan kokemaa elämänlaatua ja kouluhyvinvointi edellyttää koulussa viihtymistä. Kouluun kiinnittyminen kuvaa koululaisen aktiivista osallistumista koulun toimintaan, jonka osa-alueista kognitiivisessa kiinnittymisessä painottuvat itseohjautuvuus, tavoitteellinen oppiminen ja koulunkäyntiin panostaminen. Tämän tutkielman perusteella itseohjautuvuuden yhteyttä peruskoululaisten hyvinvointiin on tutkittu vain vähän. Keskeisin tutkimustulos itseohjautuvuuden yhteydestä kouluhyvinvointiin oli, että liian suuri itseohjautuvuuden vaatiminen aiheutti itsesäätelytaidoiltaan heikkojen oppilaiden kiinnostuksen laskua oppimista kohtaan. Pääsääntöisesti itsensä toteuttamisen ja autonomian kokemukset kuitenkin paransivat oppilaiden hyvinvointia. Perustarpeiden täyttyminen vaikuttaa sekä itseohjautuvuuteen että koettuun hyvinvointiin koulussa. Matalat pätevyyden kokemukset ennustavat suurempaa määrää koettuja negatiivisia tunteita ja perustarpeista juuri pätevyys ennustaa parhaiten koetun kouluhyvinvoinnin tasoa kiinalaisilla yläasteikäisillä nuorilla. Yhdysvalloissa taas huomattiin, että autonomia ja tavoitteellinen työskentely seitsemännellä luokalla ennakoivat kouluun kuulumisen kokemuksia ja kognitiivista kiinnittymistä kahdeksannella luokalla. Suomessa tehdyn tutkimuksen perusteella kognitiivinen kiinnittyminen liittyy vahvasti koulussa koettuun hyvinvointiin ja ennustaa myös koulussa menestymistä. Korkeat oppimisen itsesäätelytaidot ovat positiivisessa yhteydessä kognitiiviseen kiinnittymiseen.
first_indexed 2024-05-21T20:00:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkola, V\u00e4in\u00f6", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-21T05:48:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-21T05:48:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95004", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin itseohjautuvuuden yhteytt\u00e4 peruskoululaisten hyvinvointiin. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko itseohjautuvuudella tutkimusten mukaan vaikutusta perusopetuksen oppilaiden koettuun hyvinvointiin ja jos on, niin mill\u00e4 tavoin ja mill\u00e4 mekanismeilla. Aiemmissa alueen tutkimuksissa on l\u00f6ydetty, ett\u00e4 itseohjautuvat oppilaat vaikuttavat menestyv\u00e4n muita paremmin ja olevan hyvinvoivempia. Itseohjautuvuus on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden keskeisimpi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ja se ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n nykyisin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana oppimaan oppimista. Hyvinvointi on my\u00f6s yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 kouluun liitett\u00e4vist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00e4 ja koulun onkin huomattu olevan merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa ja lis\u00e4\u00e4misess\u00e4.\n\nItseohjautuvuus on moniulotteinen k\u00e4site, ja siihen liittyv\u00e4 tutkimustieto on pirstaleista. Itseohjautuvuus perusopetuksessa tarkoittaa oppilaan kyky\u00e4 suunnitella, toteuttaa ja arvioida sek\u00e4 ottaa vastuuta omasta oppimisestaan. Haastavan tutkimusalueesta tekee rinnakkaisten k\u00e4sitteiden suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4. Itseohjautuvuuden m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n min\u00e4pystyvyysteoriaa, itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaa sek\u00e4 oppimisen itses\u00e4\u00e4tely\u00e4, ja n\u00e4iden teorioiden avulla itseohjautuvuutta voidaan tarkastella sen osatekij\u00f6iden kautta. \n \nHyvinvointia koulussa kuvataan kouluhyvinvoinnin kautta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa hy\u00f6dynn\u00e4n kouluhyvinvointimallia, jonka mukaan hyvinvointi rakentuu elinoloista, sosiaalisista suhteista, itsens\u00e4 toteuttamisesta ja terveydest\u00e4. Hyvinvointia tarkastellaan lis\u00e4ksi kouluviihtyvyyden ja kouluun kiinnittymisen k\u00e4sitteiden avulla. Kouluviihtyvyys kuvaa oppilaan kokemaa el\u00e4m\u00e4nlaatua ja kouluhyvinvointi edellytt\u00e4\u00e4 koulussa viihtymist\u00e4. Kouluun kiinnittyminen kuvaa koululaisen aktiivista osallistumista koulun toimintaan, jonka osa-alueista kognitiivisessa kiinnittymisess\u00e4 painottuvat itseohjautuvuus, tavoitteellinen oppiminen ja koulunk\u00e4yntiin panostaminen.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella itseohjautuvuuden yhteytt\u00e4 peruskoululaisten hyvinvointiin on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n. Keskeisin tutkimustulos itseohjautuvuuden yhteydest\u00e4 kouluhyvinvointiin oli, ett\u00e4 liian suuri itseohjautuvuuden vaatiminen aiheutti itses\u00e4\u00e4telytaidoiltaan heikkojen oppilaiden kiinnostuksen laskua oppimista kohtaan. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti itsens\u00e4 toteuttamisen ja autonomian kokemukset kuitenkin paransivat oppilaiden hyvinvointia. Perustarpeiden t\u00e4yttyminen vaikuttaa sek\u00e4 itseohjautuvuuteen ett\u00e4 koettuun hyvinvointiin koulussa. Matalat p\u00e4tevyyden kokemukset ennustavat suurempaa m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 koettuja negatiivisia tunteita ja perustarpeista juuri p\u00e4tevyys ennustaa parhaiten koetun kouluhyvinvoinnin tasoa kiinalaisilla yl\u00e4asteik\u00e4isill\u00e4 nuorilla. Yhdysvalloissa taas huomattiin, ett\u00e4 autonomia ja tavoitteellinen ty\u00f6skentely seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla ennakoivat kouluun kuulumisen kokemuksia ja kognitiivista kiinnittymist\u00e4 kahdeksannella luokalla. Suomessa tehdyn tutkimuksen perusteella kognitiivinen kiinnittyminen liittyy vahvasti koulussa koettuun hyvinvointiin ja ennustaa my\u00f6s koulussa menestymist\u00e4. Korkeat oppimisen itses\u00e4\u00e4telytaidot ovat positiivisessa yhteydess\u00e4 kognitiiviseen kiinnittymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-21T05:48:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-21T05:48:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405213766", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95004
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:59Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5e7e5600-ed29-449e-a4f9-320c635be81d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405213766.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pekkola, Väinö Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 itsesäätely (psykologia) minäpystyvyys hyvinvointi kouluviihtyvyys itseohjautuvuus
title Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin
title_full Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin
title_fullStr Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin
title_full_unstemmed Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin
title_short Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin
title_sort itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin
title_txtP Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 itsesäätely (psykologia) minäpystyvyys hyvinvointi kouluviihtyvyys itseohjautuvuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education hyvinvointi itseohjautuvuus itsesäätely (psykologia) kouluviihtyvyys minäpystyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95004 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405213766
work_keys_str_mv AT pekkolaväinö itseohjautuvuudenyhteysperuskoululaistenhyvinvointiin