fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkola, V\u00e4in\u00f6", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-21T05:48:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-21T05:48:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95004", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin itseohjautuvuuden yhteytt\u00e4 peruskoululaisten hyvinvointiin. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko itseohjautuvuudella tutkimusten mukaan vaikutusta perusopetuksen oppilaiden koettuun hyvinvointiin ja jos on, niin mill\u00e4 tavoin ja mill\u00e4 mekanismeilla. Aiemmissa alueen tutkimuksissa on l\u00f6ydetty, ett\u00e4 itseohjautuvat oppilaat vaikuttavat menestyv\u00e4n muita paremmin ja olevan hyvinvoivempia. Itseohjautuvuus on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden keskeisimpi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ja se ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n nykyisin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana oppimaan oppimista. Hyvinvointi on my\u00f6s yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 kouluun liitett\u00e4vist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00e4 ja koulun onkin huomattu olevan merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa ja lis\u00e4\u00e4misess\u00e4.\n\nItseohjautuvuus on moniulotteinen k\u00e4site, ja siihen liittyv\u00e4 tutkimustieto on pirstaleista. Itseohjautuvuus perusopetuksessa tarkoittaa oppilaan kyky\u00e4 suunnitella, toteuttaa ja arvioida sek\u00e4 ottaa vastuuta omasta oppimisestaan. Haastavan tutkimusalueesta tekee rinnakkaisten k\u00e4sitteiden suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4. Itseohjautuvuuden m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n min\u00e4pystyvyysteoriaa, itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaa sek\u00e4 oppimisen itses\u00e4\u00e4tely\u00e4, ja n\u00e4iden teorioiden avulla itseohjautuvuutta voidaan tarkastella sen osatekij\u00f6iden kautta. \n \nHyvinvointia koulussa kuvataan kouluhyvinvoinnin kautta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa hy\u00f6dynn\u00e4n kouluhyvinvointimallia, jonka mukaan hyvinvointi rakentuu elinoloista, sosiaalisista suhteista, itsens\u00e4 toteuttamisesta ja terveydest\u00e4. Hyvinvointia tarkastellaan lis\u00e4ksi kouluviihtyvyyden ja kouluun kiinnittymisen k\u00e4sitteiden avulla. Kouluviihtyvyys kuvaa oppilaan kokemaa el\u00e4m\u00e4nlaatua ja kouluhyvinvointi edellytt\u00e4\u00e4 koulussa viihtymist\u00e4. Kouluun kiinnittyminen kuvaa koululaisen aktiivista osallistumista koulun toimintaan, jonka osa-alueista kognitiivisessa kiinnittymisess\u00e4 painottuvat itseohjautuvuus, tavoitteellinen oppiminen ja koulunk\u00e4yntiin panostaminen.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella itseohjautuvuuden yhteytt\u00e4 peruskoululaisten hyvinvointiin on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n. Keskeisin tutkimustulos itseohjautuvuuden yhteydest\u00e4 kouluhyvinvointiin oli, ett\u00e4 liian suuri itseohjautuvuuden vaatiminen aiheutti itses\u00e4\u00e4telytaidoiltaan heikkojen oppilaiden kiinnostuksen laskua oppimista kohtaan. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti itsens\u00e4 toteuttamisen ja autonomian kokemukset kuitenkin paransivat oppilaiden hyvinvointia. Perustarpeiden t\u00e4yttyminen vaikuttaa sek\u00e4 itseohjautuvuuteen ett\u00e4 koettuun hyvinvointiin koulussa. Matalat p\u00e4tevyyden kokemukset ennustavat suurempaa m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 koettuja negatiivisia tunteita ja perustarpeista juuri p\u00e4tevyys ennustaa parhaiten koetun kouluhyvinvoinnin tasoa kiinalaisilla yl\u00e4asteik\u00e4isill\u00e4 nuorilla. Yhdysvalloissa taas huomattiin, ett\u00e4 autonomia ja tavoitteellinen ty\u00f6skentely seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla ennakoivat kouluun kuulumisen kokemuksia ja kognitiivista kiinnittymist\u00e4 kahdeksannella luokalla. Suomessa tehdyn tutkimuksen perusteella kognitiivinen kiinnittyminen liittyy vahvasti koulussa koettuun hyvinvointiin ja ennustaa my\u00f6s koulussa menestymist\u00e4. Korkeat oppimisen itses\u00e4\u00e4telytaidot ovat positiivisessa yhteydess\u00e4 kognitiiviseen kiinnittymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-21T05:48:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-21T05:48:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itseohjautuvuuden yhteys peruskoululaisten hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405213766", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|