Positiivinen pedagogiikka liikunnanopetuksessa ja sen yhteys kouluhyvinvointiin

Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuuksia liikunnanopetuksessa ja sen vaikutuksia oppilaan kouluhyvinvointiin. Tutkielmassa perehdytään positiivisen pedagogiikan ilmenemiseen koulumaailmassa ja liikunnanopetuksessa. Lisäksi tutkielmassa avataan kouluhyvinv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kopra, Juuso
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94999
Description
Summary:Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuuksia liikunnanopetuksessa ja sen vaikutuksia oppilaan kouluhyvinvointiin. Tutkielmassa perehdytään positiivisen pedagogiikan ilmenemiseen koulumaailmassa ja liikunnanopetuksessa. Lisäksi tutkielmassa avataan kouluhyvinvoinnin käsitettä ja sen tilaa Suomessa. Kiinnostuneisuus aiheenvalintaan kohtaan pohjautuu mielenkiintoon oppilaiden kouluhyvinvointiin vaikuttamisesta ja halusta kehittyä liikunnanopettajana. Kandidaatintutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostivat PERMA-hyvinvointiteoria ja positiivinen pedagogiikka. Lisäksi tutkielmassa sivutaan kouluhyvinvointimallia. Tutkielman keskeisiä käsitteitä ovat kouluhyvinvointi, hyvinvointi, PERMA-hyvinvointiteoria, positiivinen psykologia ja positiivinen pedagogiikka. Kandidaatintutkielman perusteella positiivisella pedagogiikalla voidaan edistää oppilaiden kouluhyvinvointia. Positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuuksia liikunnanopetuksessa on tutkittu vähäisesti, mutta eri liikuntaympäristöihin liittyvien tutkimusten perusteella positiivinen pedagogiikka olisi sovellettavissa liikunnanopetukseen. Positiivisen pedagogiikan hyödyntämiseen liikuntatunneilla liittyy paljon mahdollisuuksia, joilla on mahdollista edistää monipuolisesti oppilaiden kouluhyvinvointia.