Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus

Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdytään frisbeegolfurheilijoiden henkilöbrändin rakennukseen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa laajennetaan aiempien tutkimusten tuloksia urheilijoiden henkilöbrändin rakennukseen liittyen (ks. esim. Dumont & Ots, 2020; Hodge & Walker (2015); Jara Pazmin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikura, Laura
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94995
_version_ 1826225669039718400
author Heikura, Laura
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikura, Laura Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikura, Laura Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikura, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdytään frisbeegolfurheilijoiden henkilöbrändin rakennukseen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa laajennetaan aiempien tutkimusten tuloksia urheilijoiden henkilöbrändin rakennukseen liittyen (ks. esim. Dumont & Ots, 2020; Hodge & Walker (2015); Jara Pazmino & Pack, 2023). Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella urheilijoiden henkilöbrändin rakennusta haasteiden kautta ottaen huomioon myös urheilijoiden sponsorit ja seuraajat. Tällaista tutkimusasetelmaa ei ole ollut aiemmissa tutkimuksissa. Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla 15 suomalaista frisbeegolfurheilijaa. Tutkimusdatan analysoinnissa käytettiin Glaser & Strauss (1967) kehittämää jatkuvaa vertailumenetelmää. Tutkimuksessa havaittiin, että urheilijat ovat suhteellisen tietoisia henkilöbrändistä yleisellä tasolla, mutta he kaipaavat lisää ymmärrystä erityisesti yksilöllisellä tasolla. Urheilijat kokevat suurimpina haasteina henkilöbrändin rakentamisessa sosiaalisessa mediassa alustaan liittyvät haasteet sekä erilaisten resurssien puuteen. Sponsorit vaikuttavat urheilijoiden henkilöbrändiin erityisesti sopimuksessa sovittujen asioiden sekä symbolisen ja materiaalisen resurssin avulla. Lisäksi havaittiin, että seuraajien merkitys urheilijoiden henkilöbrändiin ei ole kovin suuri, mutta heidän toiminnallaan voi olla henkinen vaikutus esimerkiksi urheilijan motivaatioon, minkä lisäksi seuraajilla on tiedollinen vaikutus, sillä he antavat urheilijalle tietoa hänen toimintansa onnistumisesta kommenttien ja reaktioiden avulla.
first_indexed 2024-05-20T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikura, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-20T10:31:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-20T10:31:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n frisbeegolfurheilijoiden henkil\u00f6br\u00e4ndin rakennukseen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa laajennetaan aiempien tutkimusten tuloksia urheilijoiden henkil\u00f6br\u00e4ndin rakennukseen liittyen (ks. esim. Dumont & Ots, 2020; Hodge & Walker (2015); Jara Pazmino & Pack, 2023). Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella urheilijoiden henkil\u00f6br\u00e4ndin rakennusta haasteiden kautta ottaen huomioon my\u00f6s urheilijoiden sponsorit ja seuraajat. T\u00e4llaista tutkimusasetelmaa ei ole ollut aiemmissa tutkimuksissa. Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla 15 suomalaista frisbeegolfurheilijaa. Tutkimusdatan analysoinnissa k\u00e4ytettiin Glaser & Strauss (1967) kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4 jatkuvaa vertailumenetelm\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 urheilijat ovat suhteellisen tietoisia henkil\u00f6br\u00e4ndist\u00e4 yleisell\u00e4 tasolla, mutta he kaipaavat lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 erityisesti yksil\u00f6llisell\u00e4 tasolla. Urheilijat kokevat suurimpina haasteina henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentamisessa sosiaalisessa mediassa alustaan liittyv\u00e4t haasteet sek\u00e4 erilaisten resurssien puuteen. Sponsorit vaikuttavat urheilijoiden henkil\u00f6br\u00e4ndiin erityisesti sopimuksessa sovittujen asioiden sek\u00e4 symbolisen ja materiaalisen resurssin avulla. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 seuraajien merkitys urheilijoiden henkil\u00f6br\u00e4ndiin ei ole kovin suuri, mutta heid\u00e4n toiminnallaan voi olla henkinen vaikutus esimerkiksi urheilijan motivaatioon, mink\u00e4 lis\u00e4ksi seuraajilla on tiedollinen vaikutus, sill\u00e4 he antavat urheilijalle tietoa h\u00e4nen toimintansa onnistumisesta kommenttien ja reaktioiden avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-05-20T10:31:38Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-20T10:31:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Frisbeegolfurheilijan henkil\u00f6br\u00e4ndi sosiaalisessa mediassa \u2013 haasteet sek\u00e4 sponsoreiden ja seuraajien vaikutus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405203757", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94995
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e79e63fe-ff8e-4ef2-8a48-f5a9491943e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405203757.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikura, Laura Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus Marketing Markkinointi
title Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus
title_full Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus
title_fullStr Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus
title_full_unstemmed Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus
title_short Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus
title_sort frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus
title_txtP Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94995 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405203757
work_keys_str_mv AT heikuralaura frisbeegolfurheilijanhenkilöbrändisosiaalisessamediassahaasteetsekäsponsoreidenjase