Summary: | Tutkielma käsittelee Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman keramiikkavaasien vaasimaalauksia. Tutkielmassa tarkastellaan seitsemää taidemuseon antiikin kokoelmassa säilytettävää Onni Okkosen keräämää keramiikkavaasia ja tutkitaan niiden vaasimaalausten kuva-aiheita ja kuva-aiheiden sisältämiä merkityksiä. Tarkasteltavia vaaseja yhdistää olennaisesti niiden kreikkalainen alkuperä ja vaasimaalauksen ihmishahmoinen kuvitus, joka kokoaa tutkittavien vaasimaalausten kuva-aiheet yhteisen teeman alle. Vaasit ajoittuvat noin vuosien 490–300 eaa. välille ja neljä niistä edustaa attikalaista ja kolme eteläitalialaista vaasimaalausta.
Tutkielman kahteen tutkimuskysymykseen 1. Minkälaisia ihmishahmoisia kuva-aiheita aineistoksi valituissa Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman seitsemän keramiikkavaasin vaasimaalauksissa on? ja 2. Mitä merkityksiä tutkittaviin kuva-aiheisiin liittyy? etsitään vastauksia ikonografisen tutkimuksen keinoin soveltamalla analyysissa Erwin Panofskyn ikonologista tulkintamallia. Analyysissa käy ilmi, että neljän attikalaisen vaasin vaasimaalauksissa kuva-aiheiden kirjo on hyvin laaja – skyfoksessa on mahdollisesti kuva komasteista, mustakuvioisessa lekyytissä Herakleeseen liittyvästä amatsonomakhiasta, vatsalekyytissä villan parissa työskentelevästä vaimosta ja valkopohjaisessa lekyytissä haudan luona vierailusta. Kuva-aiheena komastien merkitysten voidaan nähdä olevan yhteydessä erityisesti Dionysia-juhlien viettämiseen, mutta lekyyttien ja vatsalekyytin vaasimaalauksissa esiintyvien kuva-aiheiden merkitysten voidaan puolestaan kaikkien nähdä olevan kytköksissä omalla tavallaan persialaissotien aiheuttamiin moninaisiin yhteiskunnallisiin muutoksiin. Kolmen eteläitalialaisen vaasin vaasimaalaukset ovat puolestaan kaikki naisaiheisia – pullossa on mahdollisesti kuva hääseremoniaansa valmistautuvasta naisesta, pelikessä naishahmosta, jota Eros on saattamassa tuonpuoleiseen, ja skyfoidi pyksis -rasian kannessa irrallisesta naisen päästä. Kuva-aiheena hääseremoniaan valmistautuvan naisen merkitysten voidaan nähdä kytkeytyvän erityisesti ajan poliittiseen ilmapiiriin ja naishahmon ja Eroksen sekä irrallisen naisen pään puolestaan kuoleman tematiikkaan.
|