Joensuun taidemuseon antiikin kokoelman seitsemän kreikkalaisen keramiikkavaasin ihmisaiheiset vaasimaalaukset

Tutkielma käsittelee Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman keramiikkavaasien vaasimaalauksia. Tutkielmassa tarkastellaan seitsemää taidemuseon antiikin kokoelmassa säilytettävää Onni Okkosen keräämää keramiikkavaasia ja tutkitaan niiden vaasimaalausten kuva-aiheita ja kuva-aiheiden sisältämiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juurela, Johanna
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Music, Art and Culture Studies, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94984
Description
Summary:Tutkielma käsittelee Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman keramiikkavaasien vaasimaalauksia. Tutkielmassa tarkastellaan seitsemää taidemuseon antiikin kokoelmassa säilytettävää Onni Okkosen keräämää keramiikkavaasia ja tutkitaan niiden vaasimaalausten kuva-aiheita ja kuva-aiheiden sisältämiä merkityksiä. Tarkasteltavia vaaseja yhdistää olennaisesti niiden kreikkalainen alkuperä ja vaasimaalauksen ihmishahmoinen kuvitus, joka kokoaa tutkittavien vaasimaalausten kuva-aiheet yhteisen teeman alle. Vaasit ajoittuvat noin vuosien 490–300 eaa. välille ja neljä niistä edustaa attikalaista ja kolme eteläitalialaista vaasimaalausta. Tutkielman kahteen tutkimuskysymykseen 1. Minkälaisia ihmishahmoisia kuva-aiheita aineistoksi valituissa Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman seitsemän keramiikkavaasin vaasimaalauksissa on? ja 2. Mitä merkityksiä tutkittaviin kuva-aiheisiin liittyy? etsitään vastauksia ikonografisen tutkimuksen keinoin soveltamalla analyysissa Erwin Panofskyn ikonologista tulkintamallia. Analyysissa käy ilmi, että neljän attikalaisen vaasin vaasimaalauksissa kuva-aiheiden kirjo on hyvin laaja – skyfoksessa on mahdollisesti kuva komasteista, mustakuvioisessa lekyytissä Herakleeseen liittyvästä amatsonomakhiasta, vatsalekyytissä villan parissa työskentelevästä vaimosta ja valkopohjaisessa lekyytissä haudan luona vierailusta. Kuva-aiheena komastien merkitysten voidaan nähdä olevan yhteydessä erityisesti Dionysia-juhlien viettämiseen, mutta lekyyttien ja vatsalekyytin vaasimaalauksissa esiintyvien kuva-aiheiden merkitysten voidaan puolestaan kaikkien nähdä olevan kytköksissä omalla tavallaan persialaissotien aiheuttamiin moninaisiin yhteiskunnallisiin muutoksiin. Kolmen eteläitalialaisen vaasin vaasimaalaukset ovat puolestaan kaikki naisaiheisia – pullossa on mahdollisesti kuva hääseremoniaansa valmistautuvasta naisesta, pelikessä naishahmosta, jota Eros on saattamassa tuonpuoleiseen, ja skyfoidi pyksis -rasian kannessa irrallisesta naisen päästä. Kuva-aiheena hääseremoniaan valmistautuvan naisen merkitysten voidaan nähdä kytkeytyvän erityisesti ajan poliittiseen ilmapiiriin ja naishahmon ja Eroksen sekä irrallisen naisen pään puolestaan kuoleman tematiikkaan.