"Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta sekä sen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat määrittelevät inkluusion ja millaisia käsityksiä heillä on keinoista sen toteut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Soini, Nea, Sjöblom, Julianna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94982
_version_ 1826225800013152256
author Soini, Nea Sjöblom, Julianna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Soini, Nea Sjöblom, Julianna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Soini, Nea Sjöblom, Julianna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Soini, Nea
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta sekä sen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat määrittelevät inkluusion ja millaisia käsityksiä heillä on keinoista sen toteuttamiseen sekä millaiset keinot heidän mukaansa edistävät ja haastavat inkluusion toteuttamista. Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän opettajaa, joista jokainen työskenteli varhaiskasvatuksen opettajana tai erityisopettajana tutkimuksen aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen lähestymistapana käytettiin fenomenografiaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla ja analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että inkluusio määriteltiin sosiaalisena osallisuutena, osallisuutena sekä yhdenvertaisuutena. Inkluusion toteutumiseen käytettävistä keinoista nousi esille pedagogisen tuen keinoja sekä rakenteellisen tuen keinoja. Inkluusion toteutusta edistävinä tekijöinä pidettiin asenteita, koulutusta & kehittämistä, tukitoimia, yhteistyötä ja resursseja. Haastavina tekijöinä pidettiin koulutuksen & tietoisuuden puutetta, eriäviä käsityksiä, resursseja sekä kielteisiä kokemuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:49:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lipponen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Soini, Nea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sj\u00f6blom, Julianna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-20T05:42:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-20T05:42:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94982", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta sek\u00e4 sen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t inkluusion ja millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 heill\u00e4 on keinoista sen toteuttamiseen sek\u00e4 millaiset keinot heid\u00e4n mukaansa edist\u00e4v\u00e4t ja haastavat inkluusion toteuttamista.\nTutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n opettajaa, joista jokainen ty\u00f6skenteli varhaiskasvatuksen opettajana tai erityisopettajana tutkimuksen aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen l\u00e4hestymistapana k\u00e4ytettiin fenomenografiaa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 inkluusio m\u00e4\u00e4riteltiin sosiaalisena osallisuutena, osallisuutena sek\u00e4 yhdenvertaisuutena. Inkluusion toteutumiseen k\u00e4ytett\u00e4vist\u00e4 keinoista nousi esille pedagogisen tuen keinoja sek\u00e4 rakenteellisen tuen keinoja. Inkluusion toteutusta edist\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 pidettiin asenteita, koulutusta & kehitt\u00e4mist\u00e4, tukitoimia, yhteisty\u00f6t\u00e4 ja resursseja. Haastavina tekij\u00f6in\u00e4 pidettiin koulutuksen & tietoisuuden puutetta, eri\u00e4vi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4, resursseja sek\u00e4 kielteisi\u00e4 kokemuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-20T05:42:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-20T05:42:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusion toteutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Inkluusio on hyv\u00e4 asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan\" : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405203747", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94982
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8e6a6509-6473-488f-964d-c6b2362d0caa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405203747.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Soini, Nea Sjöblom, Julianna "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa inkluusion toteutuminen inklusiivinen varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 inkluusio varhaiskasvatus erityisopettajat varhaiskasvatuksen opettajat
title "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
title_full "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
title_fullStr "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
title_short "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan"
title_sort inkluusio on hyvä asia kun asenne ja resurssit on kohillaan opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
title_sub opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
title_txtP "Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
topic inkluusion toteutuminen inklusiivinen varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 inkluusio varhaiskasvatus erityisopettajat varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus erityisopettajat inklusiivinen varhaiskasvatus inkluusio inkluusion toteutuminen varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94982 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405203747
work_keys_str_mv AT soininea inkluusioonhyväasiakunasennejaresurssitonkohillaanopettajienkäsityksiäinkluusiostajasen