Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa pitkittäistutkimus

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisellä luokalla äidin raportoiman sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteyttä koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Myös äidin arvioima koulumenestys ja oppilaan sukupuoli otettiin huomioon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko äidin ensimmäisellä luok...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Niklander, Annika, Palkio, Emilia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94980
_version_ 1826225712553525248
author Niklander, Annika Palkio, Emilia
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niklander, Annika Palkio, Emilia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niklander, Annika Palkio, Emilia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niklander, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisellä luokalla äidin raportoiman sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteyttä koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Myös äidin arvioima koulumenestys ja oppilaan sukupuoli otettiin huomioon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko äidin ensimmäisellä luokalla annetulla sosiaalisella ja akateemisella tuella vaikuttaa vähäisempään koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineisto kerättiin vuosina 2007–2013 oppilaiden ollessa 1.–6. luokilla ja se koostui 1474 oppilaasta sekä heidän vanhemmistaan. Aineistossa äidin raportoimaa sosiaalista sekä akateemista tukea mitattiin kyselylomakkeiden avulla, jotka koskivat äidin lämpimyyttä sekä kotitehtäviin liittyviä vanhemmuuskäytäntöjä. Analyysimenetelmänä käytettiin binääristä logistista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että kun kotitehtävien valvonta lisääntyi ensimmäisellä luokalla, koulupinnaaminen kuudennella luokalla vähentyi. Kotitehtävien kontrolloinnin lisääntyessä koulupinnaamisen riski puolestaan kasvoi. Kontrollimuuttujista äidin arvioima korkeampi koulumenestyksen keskiarvo oli myös yhteydessä vähempään koulupinnaamisen riskiin. Äidin antama sosiaalinen tuki ja oppilaan sukupuoli eivät olleet tässä tutkimuksessa yhteydessä koulupinnaamisen riskiin. Tämä tutkimus osoittaa, että äidin antama akateeminen tuki on yhteydessä koulupinnaamiseen. Tuen antaminen lapselle on tärkeää, sillä sen vaikutukset kantautuvat pitkälle lapsen tulevaisuuteen.
first_indexed 2024-05-20T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niklander, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palkio, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-20T05:39:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-20T05:39:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94980", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla \u00e4idin raportoiman sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteytt\u00e4 koulupinnaamiseen kuudennella luokalla.\nMy\u00f6s \u00e4idin arvioima koulumenestys ja oppilaan sukupuoli otettiin huomioon.\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, voiko \u00e4idin ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla annetulla sosiaalisella ja akateemisella tuella vaikuttaa v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n koulupinnaamiseen kuudennella luokalla.\nTutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2007\u20132013 oppilaiden ollessa 1.\u20136. luokilla ja se koostui 1474 oppilaasta sek\u00e4 heid\u00e4n vanhemmistaan. Aineistossa \u00e4idin raportoimaa sosiaalista sek\u00e4 akateemista tukea mitattiin kyselylomakkeiden avulla, jotka koskivat \u00e4idin l\u00e4mpimyytt\u00e4 sek\u00e4 kotiteht\u00e4viin liittyvi\u00e4 vanhemmuusk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin bin\u00e4\u00e4rist\u00e4 logistista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 kun kotiteht\u00e4vien valvonta lis\u00e4\u00e4ntyi ensimm\u00e4isell\u00e4\nluokalla, koulupinnaaminen kuudennella luokalla v\u00e4hentyi. Kotiteht\u00e4vien kontrolloinnin lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 koulupinnaamisen riski puolestaan kasvoi. Kontrollimuuttujista \u00e4idin arvioima korkeampi koulumenestyksen keskiarvo oli my\u00f6s yhteydess\u00e4 v\u00e4hemp\u00e4\u00e4n koulupinnaamisen riskiin. \u00c4idin antama sosiaalinen tuki ja oppilaan sukupuoli eiv\u00e4t olleet t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa yhteydess\u00e4 koulupinnaamisen riskiin. T\u00e4m\u00e4 tutkimus osoittaa, ett\u00e4 \u00e4idin antama akateeminen tuki on yhteydess\u00e4 koulupinnaamiseen. Tuen antaminen lapselle on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 sen vaikutukset kantautuvat pitk\u00e4lle lapsen tulevaisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-20T05:39:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-20T05:39:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupinnaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idin raportoima sosiaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idin raportoima akateeminen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bin\u00e4\u00e4rinen logistinen regressioanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4idin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkitt\u00e4istutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405203745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94980
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a89f9dc8-0e10-44cd-b858-de4c9d6c602d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405203745.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niklander, Annika Palkio, Emilia Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus koulupinnaaminen äidin raportoima sosiaalinen tuki äidin raportoima akateeminen tuki binäärinen logistinen regressioanalyysi Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 opintomenestys pitkittäistutkimus äidit sosiaalinen tuki alakoulu vanhemmat oppilaat
title Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus
title_full Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus
title_fullStr Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus
title_full_unstemmed Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus
title_short Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa
title_sort äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa pitkittäistutkimus
title_sub pitkittäistutkimus
title_txtP Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus
topic koulupinnaaminen äidin raportoima sosiaalinen tuki äidin raportoima akateeminen tuki binäärinen logistinen regressioanalyysi Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 opintomenestys pitkittäistutkimus äidit sosiaalinen tuki alakoulu vanhemmat oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu binäärinen logistinen regressioanalyysi koulupinnaaminen opintomenestys oppilaat pitkittäistutkimus sosiaalinen tuki vanhemmat äidin raportoima akateeminen tuki äidin raportoima sosiaalinen tuki äidit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94980 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405203745
work_keys_str_mv AT niklanderannika äidinsosiaalisenjaakateemisentuenyhteyskoulupinnaamiseenalakoulussapitkittäistut