Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa pitkittäistutkimus

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisellä luokalla äidin raportoiman sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteyttä koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Myös äidin arvioima koulumenestys ja oppilaan sukupuoli otettiin huomioon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko äidin ensimmäisellä luok...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Niklander, Annika, Palkio, Emilia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94980
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisellä luokalla äidin raportoiman sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteyttä koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Myös äidin arvioima koulumenestys ja oppilaan sukupuoli otettiin huomioon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko äidin ensimmäisellä luokalla annetulla sosiaalisella ja akateemisella tuella vaikuttaa vähäisempään koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineisto kerättiin vuosina 2007–2013 oppilaiden ollessa 1.–6. luokilla ja se koostui 1474 oppilaasta sekä heidän vanhemmistaan. Aineistossa äidin raportoimaa sosiaalista sekä akateemista tukea mitattiin kyselylomakkeiden avulla, jotka koskivat äidin lämpimyyttä sekä kotitehtäviin liittyviä vanhemmuuskäytäntöjä. Analyysimenetelmänä käytettiin binääristä logistista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että kun kotitehtävien valvonta lisääntyi ensimmäisellä luokalla, koulupinnaaminen kuudennella luokalla vähentyi. Kotitehtävien kontrolloinnin lisääntyessä koulupinnaamisen riski puolestaan kasvoi. Kontrollimuuttujista äidin arvioima korkeampi koulumenestyksen keskiarvo oli myös yhteydessä vähempään koulupinnaamisen riskiin. Äidin antama sosiaalinen tuki ja oppilaan sukupuoli eivät olleet tässä tutkimuksessa yhteydessä koulupinnaamisen riskiin. Tämä tutkimus osoittaa, että äidin antama akateeminen tuki on yhteydessä koulupinnaamiseen. Tuen antaminen lapselle on tärkeää, sillä sen vaikutukset kantautuvat pitkälle lapsen tulevaisuuteen.