"Oltii enemmänki oman onnen nojassa." vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin

Koulumaailmassa hyvällä opettajasuhteella on tutkittu olevan positiivinen vaikutus oppilaan koulusitoutuneisuuteen ja hyvinvointiin, ja koulunkäyntiin sitoutuneet opiskelijat ovat pienemmässä riskissä syrjäytyä. Aikuisiällä vankiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin on yhteydessä sosiaalisen identi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Halinen, Minni
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94974
_version_ 1826225736728444928
author Halinen, Minni
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Halinen, Minni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Halinen, Minni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Halinen, Minni
datasource_str_mv jyx
description Koulumaailmassa hyvällä opettajasuhteella on tutkittu olevan positiivinen vaikutus oppilaan koulusitoutuneisuuteen ja hyvinvointiin, ja koulunkäyntiin sitoutuneet opiskelijat ovat pienemmässä riskissä syrjäytyä. Aikuisiällä vankiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin on yhteydessä sosiaalisen identiteetin muutokseen, ja sitä kautta yhteiskuntaan takaisin kiinnittymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja ymmärtää vankiopiskelijoiden yläkouluaikaisia kokemuksia. Tutkimus tarkasteli yläkouluaikaisten opettajasuhteiden heijastumista sitoutuneisuuteen yläkoulussa ja aikuisiällä vankiopiskelijoiden kokemana. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto muodostui 11 vangin haastatteluista, joissa he muistelivat yläkoulun opettajiaan ja pohtivat yläkouluaikaisen opettajasuhteen mahdollista heijastumista nykyisiin opintoihin sitoutumiseen vankilassa. Haastateltavat olivat iältään 18–25-vuotiaita. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi ja aineistoa lähestyttiin aineistolähtöisesti. Analyysissä tunnistettiin neljä erilaista opettajasuhdetta: Hyvä-, Heikko-, Välinpitämätön- ja Mitäänsanomaton suhde. Näistä muodostettiin kolme opettajatyyppiä: Hyvä opettaja, Huono opettaja ja Tavallinen opettaja. Hyviä opettajia kuvattiin kannustaviksi ja ymmärtäväisiksi, ja heidän tunneillaan miesvangit kuvailivat sitoutuneisuuden olleen suurempaa. Huonojen opettajien ei koettu ymmärtäneen oppilaan haasteita ja heidät koettiin ärsyttäviksi. Oppilaan sitoutuneisuus oli huonoa, ja hänellä oli käytöshaasteita oppitunneilla. Tavallisen opettajan tunneilla oppilaat eivät olleet kiinnostuneet oppiaineesta eivätkä olleet kiinnostuneet oppimaan, vaikka opettaja kannusti oppilasta. Opettajasuhteen lisäksi perheellä, ystävillä, päihteillä ja omalla asenteella koettiin olevan merkittävä vaikutus sitoutuneisuuteen. Aikuisiän opintoihin sitoutumiseen yläkouluaikaisen opettajasuhteen ei koettu heijastuvan. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ymmärtämään koulumaailmassa esiintyviä syrjäytymistä ennaltaehkäiseviä tekijöitä. Jatkossa tutkimuksissa olisi hyvä tarkastella nykyisten syrjäytymisvaarassa olevien yläkoululaisten koulukokemuksia, jotta syrjäytymistä ja rikolliselle polulle ajautumista voitaisiin ennaltaehkäistä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "B\u00f6\u00f6k, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halinen, Minni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-20T05:13:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-20T05:13:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulumaailmassa hyv\u00e4ll\u00e4 opettajasuhteella on tutkittu olevan positiivinen vaikutus oppilaan koulusitoutuneisuuteen ja hyvinvointiin, ja koulunk\u00e4yntiin sitoutuneet opiskelijat ovat pienemm\u00e4ss\u00e4 riskiss\u00e4 syrj\u00e4yty\u00e4. Aikuisi\u00e4ll\u00e4 vankiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin on yhteydess\u00e4 sosiaalisen identiteetin muutokseen, ja sit\u00e4 kautta yhteiskuntaan takaisin kiinnittymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 vankiopiskelijoiden yl\u00e4kouluaikaisia kokemuksia. Tutkimus tarkasteli yl\u00e4kouluaikaisten opettajasuhteiden heijastumista sitoutuneisuuteen yl\u00e4koulussa ja aikuisi\u00e4ll\u00e4 vankiopiskelijoiden kokemana. \nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineisto muodostui 11 vangin haastatteluista, joissa he muistelivat yl\u00e4koulun opettajiaan ja pohtivat yl\u00e4kouluaikaisen opettajasuhteen mahdollista heijastumista nykyisiin opintoihin sitoutumiseen vankilassa. Haastateltavat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 18\u201325-vuotiaita. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja aineistoa l\u00e4hestyttiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. \nAnalyysiss\u00e4 tunnistettiin nelj\u00e4 erilaista opettajasuhdetta: Hyv\u00e4-, Heikko-, V\u00e4linpit\u00e4m\u00e4t\u00f6n- ja Mit\u00e4\u00e4nsanomaton suhde. N\u00e4ist\u00e4 muodostettiin kolme opettajatyyppi\u00e4: Hyv\u00e4 opettaja, Huono opettaja ja Tavallinen opettaja. Hyvi\u00e4 opettajia kuvattiin kannustaviksi ja ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4isiksi, ja heid\u00e4n tunneillaan miesvangit kuvailivat sitoutuneisuuden olleen suurempaa. Huonojen opettajien ei koettu ymm\u00e4rt\u00e4neen oppilaan haasteita ja heid\u00e4t koettiin \u00e4rsytt\u00e4viksi. Oppilaan sitoutuneisuus oli huonoa, ja h\u00e4nell\u00e4 oli k\u00e4yt\u00f6shaasteita oppitunneilla. Tavallisen opettajan tunneilla oppilaat eiv\u00e4t olleet kiinnostuneet oppiaineesta eiv\u00e4tk\u00e4 olleet kiinnostuneet oppimaan, vaikka opettaja kannusti oppilasta. Opettajasuhteen lis\u00e4ksi perheell\u00e4, yst\u00e4vill\u00e4, p\u00e4ihteill\u00e4 ja omalla asenteella koettiin olevan merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus sitoutuneisuuteen. Aikuisi\u00e4n opintoihin sitoutumiseen yl\u00e4kouluaikaisen opettajasuhteen ei koettu heijastuvan. \nTutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n koulumaailmassa esiintyvi\u00e4 syrj\u00e4ytymist\u00e4 ennaltaehk\u00e4isevi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Jatkossa tutkimuksissa olisi hyv\u00e4 tarkastella nykyisten syrj\u00e4ytymisvaarassa olevien yl\u00e4koululaisten koulukokemuksia, jotta syrj\u00e4ytymist\u00e4 ja rikolliselle polulle ajautumista voitaisiin ennaltaehk\u00e4ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-20T05:13:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-20T05:13:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vankiopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Oltii enemm\u00e4nki oman onnen nojassa.\" : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405203739", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vangit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94974
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/04a79193-c039-4c02-971c-00c2f9e61f02\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405203739.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halinen, Minni "Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin koulusitoutuminen vankiopiskelijat Education Kasvatustiede 102 vangit kvalitatiivinen tutkimus yläkoulu opettaja-oppilassuhde
title "Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
title_full "Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
title_fullStr "Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin "Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
title_full_unstemmed "Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin "Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
title_short "Oltii enemmänki oman onnen nojassa."
title_sort oltii enemmänki oman onnen nojassa vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
title_sub vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
title_txtP "Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
topic koulusitoutuminen vankiopiskelijat Education Kasvatustiede 102 vangit kvalitatiivinen tutkimus yläkoulu opettaja-oppilassuhde
topic_facet 102 Education Kasvatustiede koulusitoutuminen kvalitatiivinen tutkimus opettaja-oppilassuhde vangit vankiopiskelijat yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94974 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405203739
work_keys_str_mv AT halinenminni oltiienemmänkiomanonnennojassavankiopiskelijoidenkokemuksetopettajasuhteenheijastum