Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?

Vuonna 2021 käynnistettiin kokeilu kaksivuotisesta esiopetuksesta 148 kunnassa ja kaupungissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko kaksivuotisen esiopetuksen kokeilulla viitteitä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen koulumaistumiseen. Koulumaistumisella tarkoitetaan kehityssuuntausta,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mikkonen, Matti, Pollari, Joni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94965
_version_ 1826225803862474752
author Mikkonen, Matti Pollari, Joni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkonen, Matti Pollari, Joni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkonen, Matti Pollari, Joni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkonen, Matti
datasource_str_mv jyx
description Vuonna 2021 käynnistettiin kokeilu kaksivuotisesta esiopetuksesta 148 kunnassa ja kaupungissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko kaksivuotisen esiopetuksen kokeilulla viitteitä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen koulumaistumiseen. Koulumaistumisella tarkoitetaan kehityssuuntausta, jossa varhaiskasvatuksen painopiste siirtyy koulunomaisiin rakenteisiin ja menetelmiin. Taustalla nähdään vaikuttavan tavoite lasten kouluvalmiuksien parantamisesta, joka ilmenee akateemisten taitojen painotuksena. Ilmiön on todettu olevan yhteydessä uusliberalistiseen ideologiaan, jonka arvot ovat juurtuneet koulutuspolitiikkaan maailman laajuisesti. Tämä tutkimus toteutettiin osana laajempaa kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluhanketta, jonka aineisto perustuu valtakunnalliseen opetus- ja kulttuuriministeriön ESKO-hankkeen opettajakyselytutkimukseen, joka toteutettiin keväällä 2022. Tutkimuksen aineisto perustuu kaksivuotisen esiopetuskokeilun arviointikyselyyn, joka toteutettiin keväällä 2022. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 872 kokeilu- ja verrokkiryhmien varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä Mann-Whitneyn U-Testiä. Tulosten mukaan, kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluryhmät erosivat tilastollisesti merkitsevästi verrokkiryhmistä akateemisten taitojen harjoittelun säännöllisyydessä. Lisäksi ryhmien väliltä löytyi myös tilastollisesti merkitsevä ero viisivuotiaille lapsille järjestetyissä ohjatun toiminnan ja leikin määrässä viikon aikana. Ryhmät eivät eronneet toisistaan eri toiminnan osa-alueille varatussa ajassa ja leikki nähtiin tulosten perusteella tärkeäksi osaksi viisivuotiaiden lasten pedagogiikkaa molemmissa ryhmissä. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä koulumaistumiseen, mutta jatkotutkimuksia vaaditaan ilmiön ymmärtämisestä kokonaisvaltaisemmin.
first_indexed 2024-05-17T20:00:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruutiainen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkonen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pollari, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-17T10:16:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-17T10:16:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94965", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuonna 2021 k\u00e4ynnistettiin kokeilu kaksivuotisesta esiopetuksesta 148 kunnassa ja kaupungissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko kaksivuotisen esiopetuksen kokeilulla viitteit\u00e4 varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen koulumaistumiseen. Koulumaistumisella tarkoitetaan kehityssuuntausta, jossa varhaiskasvatuksen painopiste siirtyy koulunomaisiin rakenteisiin ja menetelmiin. Taustalla n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vaikuttavan tavoite lasten kouluvalmiuksien parantamisesta, joka ilmenee akateemisten taitojen painotuksena. Ilmi\u00f6n on todettu olevan yhteydess\u00e4 uusliberalistiseen ideologiaan, jonka arvot ovat juurtuneet koulutuspolitiikkaan maailman laajuisesti.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin osana laajempaa kaksivuotisen esiopetuksen\nkokeiluhanketta, jonka aineisto perustuu valtakunnalliseen opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n ESKO-hankkeen opettajakyselytutkimukseen, joka toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. Tutkimuksen aineisto perustuu kaksivuotisen esiopetuskokeilun arviointikyselyyn, joka toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 872 kokeilu- ja verrokkiryhmien varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Mann-Whitneyn U-Testi\u00e4.\nTulosten mukaan, kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluryhm\u00e4t erosivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti verrokkiryhmist\u00e4 akateemisten taitojen harjoittelun s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisyydess\u00e4. Lis\u00e4ksi ryhmien v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi my\u00f6s tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero viisivuotiaille lapsille j\u00e4rjestetyiss\u00e4 ohjatun toiminnan ja leikin m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 viikon aikana. Ryhm\u00e4t eiv\u00e4t eronneet toisistaan eri toiminnan osa-alueille varatussa ajassa ja leikki n\u00e4htiin tulosten perusteella t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi viisivuotiaiden lasten pedagogiikkaa molemmissa ryhmiss\u00e4. Tutkimuksen tulokset antavat viitteit\u00e4 koulumaistumiseen, mutta jatkotutkimuksia vaaditaan ilmi\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 kokonaisvaltaisemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-17T10:16:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-17T10:16:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumaistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405173728", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusliberalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94965
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/221fa893-207d-45e4-a276-f3e47a7c8d36\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405173728.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkonen, Matti Pollari, Joni Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta? koulumaistuminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 uusliberalismi esiopetus varhaiskasvatus kokeilu opetus esikoulu
title Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?
title_full Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?
title_fullStr Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta? Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?
title_full_unstemmed Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta? Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?
title_short Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta
title_sort tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta
title_sub kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?
title_txtP Tutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?
topic koulumaistuminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 uusliberalismi esiopetus varhaiskasvatus kokeilu opetus esikoulu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esikoulu esiopetus kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu kokeilu koulumaistuminen opetus uusliberalismi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94965 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173728
work_keys_str_mv AT mikkonenmatti tutkimuskaksivuotisestaesiopetuksenkokeilustakohtikoulumaisempaavarhaiskasvatusta