“Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022

Tässä laadullisessa diskurssintutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten koulu-uupumukseen kytkeytyviä diskursseja lehtien kantaa ottavissa teksteissä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia sosiaalisia todellisuuksia näissä diskursseissa tuotetaan. Koulu-uupumuksella, joka on joko lisa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kankkunen, Aino
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94964
_version_ 1826225698672476160
author Kankkunen, Aino
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kankkunen, Aino Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kankkunen, Aino Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kankkunen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa diskurssintutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten koulu-uupumukseen kytkeytyviä diskursseja lehtien kantaa ottavissa teksteissä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia sosiaalisia todellisuuksia näissä diskursseissa tuotetaan. Koulu-uupumuksella, joka on joko lisääntynyt tai pysynyt ennallaan vuodesta 2006 saakka, tarkoitetaan uupumisasteista väsymystä, negatiivista suhtautumista koulunkäyntiin sekä riittämättömyyden tunteita opiskelijana. Tutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin sekä diskurssintutkimuksen näkemyksiin kielestä sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Aineistona on 49 tekstiä, jotka on julkaistu seitsemän suomalaisen sanomalehden verkkoteksteinä vuosina 2020–2022. Analyysimenetelmänä on aineiston lähilukuna tehty diskurssianalyysi. Tutkimuksen päätuloksena on jäsennys, jonka mukaan lukiolaisten koulu- uupumusta kuvataan kolmen dominoivan diskurssin avulla. Praksis-, vastuu- ja riskidiskurssit rakentuvat pääteemojen, puheentapojen ja kehysten yhteisvaikutuksena. Opiskelijat, lukion henkilökunta, huoltajat, asiantuntijat ja toimittajat tuottavat yksilön, koulun ja yhteiskunnan kehyksistä huolipuhetta, kriittistä puhetta ja ratkaisupuhetta. Praksisdiskurssissa lukiolaiset näyttäytyvät uupumuksen passiivisina kokijoina, vastuudiskurssissa yhteiskunnallisten toimien kollektiivisena kohteena ja riskidiskurssissa kollektiivisen huolen kohteena.
first_indexed 2024-05-17T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankkunen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-17T10:14:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-17T10:14:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ssa\u0308 laadullisessa diskurssintutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten koulu-uupumukseen kytkeytyvia\u0308 diskursseja lehtien kantaa ottavissa teksteissa\u0308. Tutkimustehta\u0308va\u0308na\u0308 oli selvitta\u0308a\u0308, millaisia sosiaalisia todellisuuksia na\u0308issa\u0308 diskursseissa tuotetaan. Koulu-uupumuksella, joka on joko lisa\u0308a\u0308ntynyt tai pysynyt ennallaan vuodesta 2006 saakka, tarkoitetaan uupumisasteista va\u0308symysta\u0308, negatiivista suhtautumista koulunka\u0308yntiin seka\u0308 riitta\u0308ma\u0308tto\u0308myyden tunteita opiskelijana.\n\nTutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin seka\u0308 diskurssintutkimuksen na\u0308kemyksiin kielesta\u0308 sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Aineistona on 49 tekstia\u0308, jotka on julkaistu seitsema\u0308n suomalaisen sanomalehden verkkoteksteina\u0308 vuosina 2020\u20132022. Analyysimenetelma\u0308na\u0308 on aineiston la\u0308hilukuna tehty diskurssianalyysi.\n\nTutkimuksen pa\u0308a\u0308tuloksena on ja\u0308sennys, jonka mukaan lukiolaisten koulu- uupumusta kuvataan kolmen dominoivan diskurssin avulla. Praksis-, vastuu- ja riskidiskurssit rakentuvat pa\u0308a\u0308teemojen, puheentapojen ja kehysten yhteisvaikutuksena. Opiskelijat, lukion henkilo\u0308kunta, huoltajat, asiantuntijat ja toimittajat tuottavat yksilo\u0308n, koulun ja yhteiskunnan kehyksista\u0308 huolipuhetta, kriittista\u0308 puhetta ja ratkaisupuhetta. Praksisdiskurssissa lukiolaiset na\u0308ytta\u0308ytyva\u0308t uupumuksen passiivisina kokijoina, vastuudiskurssissa yhteiskunnallisten toimien kollektiivisena kohteena ja riskidiskurssissa kollektiivisen huolen kohteena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-17T10:14:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-17T10:14:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kantaa ottava teksti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cOlen va\u0308synyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meita\u0308.\u201d : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissa\u0308 vuosina 2020\u20132022", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405173727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94964
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/93ae51e0-ef5f-4dfa-8529-65e9b59eda1c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405173727.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kankkunen, Aino “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022 koulu-uupumus kantaa ottava teksti Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 sosiaalinen konstruktivismi diskurssi lukiolaiset uupumus toimijuus
title “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
title_full “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
title_fullStr “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022 “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
title_full_unstemmed “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022 “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
title_short “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.”
title_sort olen va synyt en jaksa kuulkaa minua kuulkaa meita lukiolaisten koulu uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissa vuosina 2020 2022
title_sub lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
title_txtP “Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
topic koulu-uupumus kantaa ottava teksti Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 sosiaalinen konstruktivismi diskurssi lukiolaiset uupumus toimijuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education diskurssi kantaa ottava teksti koulu-uupumus lukiolaiset sosiaalinen konstruktivismi toimijuus uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94964 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173727
work_keys_str_mv AT kankkunenaino olenvasynytenjaksakuulkaaminuakuulkaameitalukiolaistenkouluuupumuksendiskurssitleh AT kankkunenaino olenväsynytenjaksakuulkaaminuakuulkaameitälukiolaistenkouluuupumuksendiskurssitleh