Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä

The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating from the master's level adult education program in physical education regarding teaching social and emotional skills in upper comprehensive school physical education. Especially, the study sought to det...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Paajanen, Samu, Ylitalo, Pyry
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94942
_version_ 1826225780919631872
author Paajanen, Samu Ylitalo, Pyry
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Paajanen, Samu Ylitalo, Pyry Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Paajanen, Samu Ylitalo, Pyry Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Paajanen, Samu
datasource_str_mv jyx
description The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating from the master's level adult education program in physical education regarding teaching social and emotional skills in upper comprehensive school physical education. Especially, the study sought to determine how these skills are defined by graduating students, as well as how and why they are taught. The purpose of the study was to identify specific methods used by the participants to teach social and emotional skills during upper comprehensive school physical education classes. The topic was chosen due to the topicality of these skills and the researchers' own interest in the subject. The study was conducted as a qualitative case study by using a data-driven approach. The study aimed to uncover other factors related to the phenomenon as well through data-driven approach. The research strategy was phenomenological-hermeneutic. The research data formed of written essays by five students graduating from the master's level adult education program in physical education. The data was collected by Webropol survey tool. Thematic analysis was used as the method of data analysis. Key concepts in the study include social and emotional skills, also referred to as SEL (Social and Emotional Learning) skills. Major theories discussed in the study include Goleman's emotional intelligence and Gordon's theories of interpersonal communication. It was proved in this study that various factors were associated with teaching social and emotional skills as a result of the study. The first factor related to teaching these skills was the participants' definitions of social and emotional skills. The second factor was the target of the impact of teaching social and emotional skills. The term the target of the impact refers to the factors underlying an individual's or group's psychosocial well-being. The third factor was pedagogical solutions meaning how these skills are taught. The fourth factor was the learner and teacher profiles in the teaching situation. The conclusion was that teacher's role by view of graduating students is to create a supportive and trusting atmosphere where the well-being of everyone is promoted through positive interaction and the joy of learning. The teacher enables the overall growth of the student through their own personality, example, and understanding of teaching social and emotional skills, as well as supporting the development of self-esteem. A safe atmosphere and emotional skills reinforce each other. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla. Erityisesti haluttiin selvittää, miten valmistuvat opiskelijat määrittelevät nämä taidot sekä miten ja miksi niitä opetetaan. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitä konkreettisia menetelmiä tutkittavat ovat käyttäneet tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen yläkoulun liikuntatunnilla. Aiheeseen päädyttiin kyseisten taitojen ajankohtaisuuden sekä tutkijoiden oman mielenkiinnon myötä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena aineistolähtöisesti. Aineistolähtöisyydellä tutkimuksessa haluttiin saada selville myös muita ilmiöön liittyviä tekijöitä. Tutkimusstrategia oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto muodostui viidestä liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisterivaiheesta valmistuvan opiskelijan kirjoitelmasta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin kuuluvat tunne- ja vuorovaikutustaidot, joista käytetään myös nimitystä SEL-taidot. Tutkimuksen keskeisiä teorioita ovat muun muassa Golemanin tunneäly ja Gordonin vuorovaikutusteoriat. Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen oli yhteydessä erilaisia tekijöitä. Ensimmäinen näiden taitojen opettamiseen liittyvä tekijä oli tutkittavien määritelmät tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Toinen tekijä oli tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen vaikutuksen kohde eli yksilön tai ryhmän psykososiaalisen hyvinvoinnin taustalla olevat tekijät. Kolmas tekijä oli pedagogiset ratkaisut eli miten näitä taitoja opetetaan. Neljäs tekijä oli opetustapahtuman osapuolet eli oppija- ja opettajaprofiilit. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunnanopettajiksi valmistuvien opiskelijoiden mukaan opettajan tehtävänä on luoda kannustava ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa jokaisen yksilön hyvinvointia edistetään positiivisen vuorovaikutuksen ja oppimisen ilon avulla. Opettaja mahdollistaa oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun omalla persoonallaan, esimerkillään ja ymmärryksellään tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta sekä itsetunnon rakentumisen tukemisesta. Turvallinen ilmapiiri ja tunnetaidot ruokkivat toisiaan.
first_indexed 2024-05-17T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paajanen, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylitalo, Pyry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-17T07:33:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-17T07:33:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94942", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating \nfrom the master's level adult education program in physical education regarding teaching social\nand emotional skills in upper comprehensive school physical education. Especially, the study \nsought to determine how these skills are defined by graduating students, as well as how and \nwhy they are taught. The purpose of the study was to identify specific methods used by the \nparticipants to teach social and emotional skills during upper comprehensive school physical \neducation classes. The topic was chosen due to the topicality of these skills and the researchers' \nown interest in the subject.\nThe study was conducted as a qualitative case study by using a data-driven approach. The study \naimed to uncover other factors related to the phenomenon as well through data-driven approach.\nThe research strategy was phenomenological-hermeneutic. The research data formed of written \nessays by five students graduating from the master's level adult education program in physical \neducation. The data was collected by Webropol survey tool. Thematic analysis was used as the \nmethod of data analysis. Key concepts in the study include social and emotional skills, also \nreferred to as SEL (Social and Emotional Learning) skills. Major theories discussed in the study\ninclude Goleman's emotional intelligence and Gordon's theories of interpersonal \ncommunication.\nIt was proved in this study that various factors were associated with teaching social and \nemotional skills as a result of the study. The first factor related to teaching these skills was the \nparticipants' definitions of social and emotional skills. The second factor was the target of the \nimpact of teaching social and emotional skills. The term the target of the impact refers to the \nfactors underlying an individual's or group's psychosocial well-being. The third factor was \npedagogical solutions meaning how these skills are taught. The fourth factor was the learner \nand teacher profiles in the teaching situation. The conclusion was that teacher's role by view of\ngraduating students is to create a supportive and trusting atmosphere where the well-being of \neveryone is promoted through positive interaction and the joy of learning. The teacher enables \nthe overall growth of the student through their own personality, example, and understanding of \nteaching social and emotional skills, as well as supporting the development of self-esteem. A \nsafe atmosphere and emotional skills reinforce each other.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen \nmaisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 tunne- ja \nvuorovaikutustaitojen opettamisesta yl\u00e4koulun liikuntatunnilla. Erityisesti haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, \nmiten valmistuvat opiskelijat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t n\u00e4m\u00e4 taidot sek\u00e4 miten ja miksi niit\u00e4 opetetaan. \nTutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 konkreettisia menetelmi\u00e4 tutkittavat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet \ntunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen yl\u00e4koulun liikuntatunnilla. Aiheeseen p\u00e4\u00e4dyttiin \nkyseisten taitojen ajankohtaisuuden sek\u00e4 tutkijoiden oman mielenkiinnon my\u00f6t\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. \nAineistol\u00e4ht\u00f6isyydell\u00e4 tutkimuksessa haluttiin saada selville my\u00f6s muita ilmi\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 \ntekij\u00f6it\u00e4. Tutkimusstrategia oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto \nmuodostui viidest\u00e4 liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisterivaiheesta valmistuvan \nopiskelijan kirjoitelmasta. Aineisto ker\u00e4ttiin Webropol-kyselyll\u00e4. Aineiston \nanalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua. Tutkimuksen keskeisiin k\u00e4sitteisiin kuuluvat \ntunne- ja vuorovaikutustaidot, joista k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s nimityst\u00e4 SEL-taidot. Tutkimuksen \nkeskeisi\u00e4 teorioita ovat muun muassa Golemanin tunne\u00e4ly ja Gordonin vuorovaikutusteoriat. \nTutkimuksen tuloksena ilmeni, ett\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen oli yhteydess\u00e4 \nerilaisia tekij\u00f6it\u00e4. Ensimm\u00e4inen n\u00e4iden taitojen opettamiseen liittyv\u00e4 tekij\u00e4 oli tutkittavien \nm\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Toinen tekij\u00e4 oli tunne- ja vuorovaikutustaitojen \nopetuksen vaikutuksen kohde eli yksil\u00f6n tai ryhm\u00e4n psykososiaalisen hyvinvoinnin taustalla \nolevat tekij\u00e4t. Kolmas tekij\u00e4 oli pedagogiset ratkaisut eli miten n\u00e4it\u00e4 taitoja opetetaan. Nelj\u00e4s \ntekij\u00e4 oli opetustapahtuman osapuolet eli oppija- ja opettajaprofiilit. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan \ntodeta, ett\u00e4 liikunnanopettajiksi valmistuvien opiskelijoiden mukaan opettajan teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on \nluoda kannustava ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa jokaisen yksil\u00f6n hyvinvointia edistet\u00e4\u00e4n \npositiivisen vuorovaikutuksen ja oppimisen ilon avulla. Opettaja mahdollistaa oppilaan \nkokonaisvaltaisen kasvun omalla persoonallaan, esimerkill\u00e4\u00e4n ja ymm\u00e4rryksell\u00e4\u00e4n tunne- ja \nvuorovaikutustaitojen opettamisesta sek\u00e4 itsetunnon rakentumisen tukemisesta. Turvallinen \nilmapiiri ja tunnetaidot ruokkivat toisiaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-17T07:33:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-17T07:33:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yl\u00e4koulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405173706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94942
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e66cca88-ae9a-409b-8952-31a6fef018f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405173706.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paajanen, Samu Ylitalo, Pyry Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 sosiaaliset taidot opetus liikunta tunnetaidot yläkoulu koululiikunta vuorovaikutus oppiminen tunteet itsetunto
title Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
title_full Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
title_fullStr Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
title_full_unstemmed Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
title_short Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla
title_sort tunne ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
title_sub liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
title_txtP Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
topic Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 sosiaaliset taidot opetus liikunta tunnetaidot yläkoulu koululiikunta vuorovaikutus oppiminen tunteet itsetunto
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsetunto koululiikunta liikunta opetus oppiminen sosiaaliset taidot tunnetaidot tunteet vuorovaikutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94942 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173706
work_keys_str_mv AT paajanensamu tunnejavuorovaikutustaitojenopettamisestayläkoulunliikuntatunnillaliikuntapedagogii