Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja

Tutkimuksessa tarkastellaan Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoa käsitteleviä tekstejä. Tutkimuksen tavoitteena on diskurssianalyysin keinoin sekä Bourdieun kenttäteoriaan pohjaten tarkastella Helsingin Sanomissa käytyä uutisointia ja julkista keskustelua perusopetuksen tasa-arvosta, ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viitasaari, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94939
_version_ 1826225772503760896
author Viitasaari, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viitasaari, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viitasaari, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viitasaari, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoa käsitteleviä tekstejä. Tutkimuksen tavoitteena on diskurssianalyysin keinoin sekä Bourdieun kenttäteoriaan pohjaten tarkastella Helsingin Sanomissa käytyä uutisointia ja julkista keskustelua perusopetuksen tasa-arvosta, ja selvittää, millaisia diskursseja perusopetuksen tasa-arvoa käsittelevistä teksteistä rakentuu Helsingin Sanomissa eduskuntavaaleja 2023 edeltävinä kuukausina 2.10.2022-2.4.2023. Lisäksi tavoitteena on selvittää, keiden ääniä perusopetuksen tasa-arvoon liittyvässä keskustelussa ja uutisoinnissa kuuluu, ja keiden ääni jää vähemmälle tai kuulumattomiin. Oppilaiden sosiaalinen tausta vaikuttaa oppimistuloksiin yhä lisääntyvissä määrin, ja koulusegregaatio on tutkimusten mukaan Suomessa todellinen haaste koulujärjestelmän yhdenvertaisuudelle kaupunkialueilla. Perusopetuksen tasa-arvoa koskevia määrittelyjä ja asenteista heijastelee osaltaan median uutisointi sekä median kautta käytävä julkinen keskustelu. Tutkielman aineistona toimii 95 Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoa käsittelevää tekstiä, jotka koostuvat uutisista, pääkirjoituksista, mielipidekirjoituksista, kommenteista sekä yhdestä esseestä ja kolumnista. Tutkimusaineistossa perusopetuksen tasa-arvoa käsittelevissä teksteissä esiintyy kuusi diskurssia. Diskurssit ovat huoli eriytymiskehityksestä -diskurssi, koulushoppailudiskurssi, inkluusion toimimattomuus -diskurssi, resurssidiskurssi, vastuun ja syyllistämisen -diskurssi ja ratkaisut juurisyihin pureutumalla -diskurssi. Perusopetuksen tasa-arvoon liittyvässä keskustelussa ja uutisoinnissa kuuluu seitsemän eri ryhmän ääni: 1. toimittajat, 2. asiantuntijat ja tutkijat, 3. poliitikot, 4. oppilaiden vanhemmat 5. opetusalan johtajat ja rehtorit, 6. opettajat ja 7. oppilaat. Toimittajien lisäksi erityisesti asiantuntijoiden ja tutkijoiden sekä poliitikkojen ääni kuuluu eniten aineistossa. Tutkielmassa huoli koulujen eriytymiskehityksestä korostuu vallitsevimpana diskurssina. Tuloksissa saa tilaa huolen lisäksi yksilöllisen tasa-arvon ulottuvuuksia painottavat äänet, jotka tulevat kuuluviin erityisesti koulushoppailua puolustavien puheenvuoroissa. Tutkielman tuloksina rakentuneet diskurssit eivät aivan vastaa tutkimusten piirtämää kuvaa perusopetuksen tasa-arvosta, vaan tilaa diskurssien muodostamassa keskustelussa saavat ylikorostuneesti esimerkiksi maahanmuuttoon liittyvät kysymykset. Diskurssien taustalla voi nähdä vaikuttavan osaltaan median toimintalogiikan, jossa esimerkiksi sensaatiohakuiset elementit uutisoinnissa saavat korostuneesti tilaa ja määrittävät uutisten sisältöjä. Vastuun ja syyllistämisen -diskurssi nostaa esiin kysymyksiä siitä, kuinka paljon tavallisen kansalaisen tulisi kantaa segregaatiosta vastuuta. Diskurssille tyypillisen yhteisen hyvän ja oman edun ajattelun ristipaine kuvastaa sitä, kuinka perusopetuksen tasa-arvon yhteydessä kyse on myös vahvasti yhteiskuntamme arvoista, ja ideologisten ja poliittisten näkökulmien kamppailusta koulutuksen tasa-arvon määrittelyssä.
first_indexed 2024-05-17T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valokivi, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitasaari, Vilma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-17T07:23:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-17T07:23:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94939", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoa k\u00e4sittelevi\u00e4 tekstej\u00e4. \r\nTutkimuksen tavoitteena on diskurssianalyysin keinoin sek\u00e4 Bourdieun kentt\u00e4teoriaan pohjaten tarkastella Helsingin Sanomissa k\u00e4yty\u00e4 uutisointia ja julkista keskustelua perusopetuksen tasa-arvosta, \r\nja selvitt\u00e4\u00e4, millaisia diskursseja perusopetuksen tasa-arvoa k\u00e4sittelevist\u00e4 teksteist\u00e4 rakentuu Helsingin Sanomissa eduskuntavaaleja 2023 edelt\u00e4vin\u00e4 kuukausina 2.10.2022-2.4.2023. Lis\u00e4ksi tavoitteena \r\non selvitt\u00e4\u00e4, keiden \u00e4\u00e4ni\u00e4 perusopetuksen tasa-arvoon liittyv\u00e4ss\u00e4 keskustelussa ja uutisoinnissa kuuluu, ja keiden \u00e4\u00e4ni j\u00e4\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle tai kuulumattomiin. \r\n\r\nOppilaiden sosiaalinen tausta vaikuttaa oppimistuloksiin yh\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ja koulusegregaatio on tutkimusten mukaan Suomessa todellinen haaste kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n yhdenvertaisuudelle kaupunkialueilla. Perusopetuksen tasa-arvoa koskevia m\u00e4\u00e4rittelyj\u00e4 ja asenteista heijastelee osaltaan median uutisointi sek\u00e4 median kautta k\u00e4yt\u00e4v\u00e4 julkinen keskustelu.\r\n \r\nTutkielman aineistona toimii 95 Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoa k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4 teksti\u00e4, \r\njotka koostuvat uutisista, p\u00e4\u00e4kirjoituksista, mielipidekirjoituksista, kommenteista sek\u00e4 yhdest\u00e4 esseest\u00e4 ja kolumnista. Tutkimusaineistossa perusopetuksen tasa-arvoa k\u00e4sitteleviss\u00e4 teksteiss\u00e4 esiintyy kuusi diskurssia. Diskurssit ovat huoli eriytymiskehityksest\u00e4 -diskurssi, koulushoppailudiskurssi, inkluusion toimimattomuus -diskurssi, resurssidiskurssi, vastuun ja syyllist\u00e4misen -diskurssi ja ratkaisut juurisyihin pureutumalla -diskurssi. Perusopetuksen tasa-arvoon liittyv\u00e4ss\u00e4 keskustelussa ja uutisoinnissa kuuluu seitsem\u00e4n eri ryhm\u00e4n \u00e4\u00e4ni: 1. toimittajat, 2. asiantuntijat ja tutkijat, 3. \r\npoliitikot, 4. oppilaiden vanhemmat 5. opetusalan johtajat ja rehtorit, 6. opettajat ja 7. oppilaat. Toimittajien lis\u00e4ksi erityisesti asiantuntijoiden ja tutkijoiden sek\u00e4 poliitikkojen \u00e4\u00e4ni kuuluu eniten aineistossa.\r\n\r\nTutkielmassa huoli koulujen eriytymiskehityksest\u00e4 korostuu vallitsevimpana diskurssina. Tuloksissa \r\nsaa tilaa huolen lis\u00e4ksi yksil\u00f6llisen tasa-arvon ulottuvuuksia painottavat \u00e4\u00e4net, jotka tulevat kuuluviin erityisesti koulushoppailua puolustavien puheenvuoroissa. Tutkielman tuloksina rakentuneet \r\ndiskurssit eiv\u00e4t aivan vastaa tutkimusten piirt\u00e4m\u00e4\u00e4 kuvaa perusopetuksen tasa-arvosta, vaan tilaa \r\ndiskurssien muodostamassa keskustelussa saavat ylikorostuneesti esimerkiksi maahanmuuttoon liittyv\u00e4t kysymykset. Diskurssien taustalla voi n\u00e4hd\u00e4 vaikuttavan osaltaan median toimintalogiikan, \r\njossa esimerkiksi sensaatiohakuiset elementit uutisoinnissa saavat korostuneesti tilaa ja m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t\r\nuutisten sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Vastuun ja syyllist\u00e4misen -diskurssi nostaa esiin kysymyksi\u00e4 siit\u00e4, kuinka paljon \r\ntavallisen kansalaisen tulisi kantaa segregaatiosta vastuuta. Diskurssille tyypillisen yhteisen hyv\u00e4n ja \r\noman edun ajattelun ristipaine kuvastaa sit\u00e4, kuinka perusopetuksen tasa-arvon yhteydess\u00e4 kyse on \r\nmy\u00f6s vahvasti yhteiskuntamme arvoista, ja ideologisten ja poliittisten n\u00e4k\u00f6kulmien kamppailusta \r\nkoulutuksen tasa-arvon m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-17T07:23:01Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-17T07:23:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusegregaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tasa-arvoa vai tasap\u00e4ist\u00e4mist\u00e4? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyv\u00e4 uutisointi ja keskustelu ennen kev\u00e4\u00e4n 2023 eduskuntavaaleja", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405173704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriarvoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94939
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b6417b0-d5d5-4ebb-aa80-c052661b48ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405173704.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viitasaari, Vilma Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja koulusegregaatio Sosiaalityö Luokanopettajakoulutus Social Work Teacher Education 210 103 eriarvoisuus tasa-arvo perusopetus diskurssi media koulutus koulutuspolitiikka
title Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja
title_full Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja
title_fullStr Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja
title_full_unstemmed Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja
title_short Tasa-arvoa vai tasapäistämistä?
title_sort tasa arvoa vai tasapäistämistä helsingin sanomien perusopetuksen tasa arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja
title_sub Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja
title_txtP Tasa-arvoa vai tasapäistämistä? : Helsingin Sanomien perusopetuksen tasa-arvoon liittyvä uutisointi ja keskustelu ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja
topic koulusegregaatio Sosiaalityö Luokanopettajakoulutus Social Work Teacher Education 210 103 eriarvoisuus tasa-arvo perusopetus diskurssi media koulutus koulutuspolitiikka
topic_facet 103 210 Luokanopettajakoulutus Social Work Sosiaalityö Teacher Education diskurssi eriarvoisuus koulusegregaatio koulutus koulutuspolitiikka media perusopetus tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94939 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173704
work_keys_str_mv AT viitasaarivilma tasaarvoavaitasapäistämistähelsinginsanomienperusopetuksentasaarvoonliittyväuuti