Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla

Tämä on kirjallisuuskatsaus itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteydestä fyysiseen aktiivisuuteen yläasteikäisillä. Tavoitteena oli selvittää, miten itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden eri osa-alueet ovat yhteydessä yläasteikäisten fyysisen aktiivisuuden määrään ja laatuun liikuntatunnei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kahelin, Lauri
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94902
_version_ 1826225812627521536
author Kahelin, Lauri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kahelin, Lauri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kahelin, Lauri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kahelin, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tämä on kirjallisuuskatsaus itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteydestä fyysiseen aktiivisuuteen yläasteikäisillä. Tavoitteena oli selvittää, miten itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden eri osa-alueet ovat yhteydessä yläasteikäisten fyysisen aktiivisuuden määrään ja laatuun liikuntatunneilla. Tavoitteena oli myös tarkastella kyseisten yhteyksien sukupuolieroja. Nuorten ahdistuneisuus on nousussa ja fyysinen aktiivisuus laskussa, joten aihe on ajankohtainen ja tärkeä tulevaa ammattiani varten. Tarkastelen aihetta käyttäen apuna kirjallisuutta termien, käsitteiden ja viitekehysten avaamiseen, sekä tutkimuksia tukemaan ja selittämään keskeisiä käsitteitä ja havaittuja ilmiöitä. Itsemääräämisteoria on osa sosiaaliskognitiivisia teorioita, ja se tarkastelee psykologisten perustarpeiden eli autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tyydyttymisen vaikutuksia motivaatioon ja fyysiseen aktiivisuuteen. Ahdistuneisuus jaetaan neljään eri ulottuvuuteen, jotka ovat somaattinen ja kognitiivinen sekä tilanne- ja piirreahdistuneisuus. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan ahdistuneisuuden syitä ja sen vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkielman tuloksien mukaan psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen oli merkittävästi yhteydessä fyysisen aktiivisuuden määrään liikuntatunneilla. Autonomian todettiin lisäävän fyysistä aktiivisuutta. Liiallinen autonomia voi kuitenkin vahingoittaa toimintaa, jos opettajan auktoriteetti samalla kärsii. Pätevyyden tunne oli yhteydessä viihtymiseen ja parempaan motivaatioon, jonka seurauksena fyysinen aktiivisuus oli korkeammalla tasolla. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus myös lisäsi fyysistä aktiivisuutta ja paransi ryhmähenkeä. Yhteenkuuluvuudessa ei havaittu merkittäviä sukupuolieroja, mutta poikien todettiin tuntevan itsensä pätevimmiksi ja toimivan autonomisemmin kuin tytöt. Ahdistuneisuuden todettiin laskevan huomattavasti fyysisen aktiivisuuden määrää. Ahdistuneisuutta aiheuttavia tekijöitä olivat alhainen pätevyys ja negatiiviset kokemukset, vertailu, motivaatioilmasto, Move! -mittaustunti ja negatiivinen kehonkuva. Tytöt kokevat keskimääräisesti enemmän ahdistuneisuutta kuin pojat. Ero on havaittavissa varsinkin kehonkuvasta johtuvasta ahdistuneisuudesta. Fyysisen aktiivisuuden vähenemisellä ja ahdistuneisuuden lisääntymisellä on lukuisia negatiivisia vaikutuksia, jonka perusteella olisi tarpeellista keskittyä näiden ongelmien vähentämiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kahelin, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-16T09:34:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-16T09:34:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 on kirjallisuuskatsaus itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian ja ahdistuneisuuden yhteydest\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen yl\u00e4asteik\u00e4isill\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian ja ahdistuneisuuden eri osa-alueet ovat yhteydess\u00e4 yl\u00e4asteik\u00e4isten fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja laatuun liikuntatunneilla. Tavoitteena oli my\u00f6s tarkastella kyseisten yhteyksien sukupuolieroja. Nuorten ahdistuneisuus on nousussa ja fyysinen aktiivisuus laskussa, joten aihe on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4 tulevaa ammattiani varten. \n\nTarkastelen aihetta k\u00e4ytt\u00e4en apuna kirjallisuutta termien, k\u00e4sitteiden ja viitekehysten avaamiseen, sek\u00e4 tutkimuksia tukemaan ja selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ja havaittuja ilmi\u00f6it\u00e4. Itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria on osa sosiaaliskognitiivisia teorioita, ja se tarkastelee psykologisten perustarpeiden eli autonomian, p\u00e4tevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tyydyttymisen vaikutuksia motivaatioon ja fyysiseen aktiivisuuteen. Ahdistuneisuus jaetaan nelj\u00e4\u00e4n eri ulottuvuuteen, jotka ovat somaattinen ja kognitiivinen sek\u00e4 tilanne- ja piirreahdistuneisuus. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan ahdistuneisuuden syit\u00e4 ja sen vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen. \n\nTutkielman tuloksien mukaan psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen oli merkitt\u00e4v\u00e4sti yhteydess\u00e4 fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n liikuntatunneilla. Autonomian todettiin lis\u00e4\u00e4v\u00e4n fyysist\u00e4 aktiivisuutta. Liiallinen autonomia voi kuitenkin vahingoittaa toimintaa, jos opettajan auktoriteetti samalla k\u00e4rsii. P\u00e4tevyyden tunne oli yhteydess\u00e4 viihtymiseen ja parempaan motivaatioon, jonka seurauksena fyysinen aktiivisuus oli korkeammalla tasolla. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus my\u00f6s lis\u00e4si fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja paransi ryhm\u00e4henke\u00e4. Yhteenkuuluvuudessa ei havaittu merkitt\u00e4vi\u00e4 sukupuolieroja, mutta poikien todettiin tuntevan itsens\u00e4 p\u00e4tevimmiksi ja toimivan autonomisemmin kuin tyt\u00f6t. Ahdistuneisuuden todettiin laskevan huomattavasti fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Ahdistuneisuutta aiheuttavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat alhainen p\u00e4tevyys ja negatiiviset kokemukset, vertailu, motivaatioilmasto, Move! -mittaustunti ja negatiivinen kehonkuva. Tyt\u00f6t kokevat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti enemm\u00e4n ahdistuneisuutta kuin pojat. Ero on havaittavissa varsinkin kehonkuvasta johtuvasta ahdistuneisuudesta. Fyysisen aktiivisuuden v\u00e4henemisell\u00e4 ja ahdistuneisuuden lis\u00e4\u00e4ntymisell\u00e4 on lukuisia negatiivisia vaikutuksia, jonka perusteella olisi tarpeellista keskitty\u00e4 n\u00e4iden ongelmien v\u00e4hent\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-16T09:34:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-16T09:34:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yl\u00e4asteik\u00e4isen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405163668", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94902
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61a9b3fe-2e5e-4263-901f-58a4e584eae3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405163668.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kahelin, Lauri Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla itsemääräämisteoria koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ahdistus liikunta fyysinen aktiivisuus nuoret koululiikunta
title Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla
title_full Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla
title_fullStr Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla
title_full_unstemmed Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla
title_short Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla
title_sort itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla
title_txtP Itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla
topic itsemääräämisteoria koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ahdistus liikunta fyysinen aktiivisuus nuoret koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ahdistus fyysinen aktiivisuus itsemääräämisteoria koulu koululiikunta liikunta nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94902 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405163668
work_keys_str_mv AT kahelinlauri itsemääräämisteorianjaahdistuneisuudenyhteysyläasteikäisenfyysiseenaktiivisuuteenli