Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä

The purpose of this master's thesis has been to investigate coaches' perspectives on factors influencing athletes' success. The aim was to explore coaches' views, particularly on the significance of mindset in sports success and its connection to motivation. The topic was chosen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viklund, Netta
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94900
_version_ 1828193030274809856
author Viklund, Netta
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Viklund, Netta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Viklund, Netta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Viklund, Netta
datasource_str_mv jyx
description The purpose of this master's thesis has been to investigate coaches' perspectives on factors influencing athletes' success. The aim was to explore coaches' views, particularly on the significance of mindset in sports success and its connection to motivation. The topic was chosen due to its relevance. For instance, the High-Performance Sports Transformation Group initiated the development work of Athlete Pathways in 2011, which is still ongoing. The Athlete Pathway describes how the journey of an athlete aiming for the top should ideally be constructed in the sport. Additionally, the mindset and well-being of young athletes are currently very relevant topics. An example of this is the "Nuori mieli urheilussa" (Young Mind in Sports) project by the Mieli Association. The research was conducted as a qualitative study, and data was collected through semi-structured interviews. Six coaches representing three different team sports were interviewed for the study. The data was analyzed using qualitative content analysis. The key concepts of the study are growth mindset, fixed mindset, motivation and sport success. Carol S. Dweck's theory of mindsets is utilized in the study. Three key findings can be highlighted from the research. One key finding is the multitude of factors influencing sports success. Based on the results, it can be stated that many different factors affect sports success, and many of these factors are ones that the athlete may not necessarily be able to influence themselves. Another key finding is the significant and wide-ranging role of the coach in coaching athletes. The role of coaches is particularly emphasized in children's and youth sports. The final key finding is the connection between mindset and motivation. According to the research results, mindset can either enhance or diminish motivation in several ways, depending on the quality of the mindset. Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia valmentajien ajatuksia urheilijoiden menestymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena oli selvittää valmentajien näkemyksiä erityisesti ajattelutapojen merkityksestä urheilussa menestymiseen sekä ajattelutapojen yhteydestä motivaatioon. Aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi. Esimerkiksi Huippu-urheilun muutosryhmä on käynnistänyt Urheilijan polkujen kehittämistyön vuonna 2011, joka on edelleen käynnissä. Urheilijan polku on kuvaus siitä, kuinka huipulle tähtäävän urheilijan matka tulisi lajissa parhaimmillaan rakentaa. Myös nuorten urheilijoiden mieli ja sen hyvinvointi ovat aiheina hyvin ajankohtaisia. Tästä esimerkkinä on muun muassa Mieli ry:n Nuori mieli urheilussa- hanke. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin kuutta valmentajaa, jotka edustivat kolmea eri joukkueurheilulajia. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat kasvun ajattelutapa, kiinteä ajattelutapa, motivaatio sekä urheilumenestyminen. Tutkimuksessa hyödynnetään Carol S. Dweckin teoriaa ajattelutavoista. Tutkimuksesta voidaan nostaa esiin kolme keskeistä tulosta. Yksi keskeinen tulos on urheilumenestymiseen vaikuttavien tekijöiden määrä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että urheilumenestykseen vaikuttaa hyvin moni eri tekijä ja moni näistä tekijöistä on sellaisia, joihin urheilija ei itse välttämättä pysty vaikuttamaan. Toinen esiin noussut keskeinen tulos on valmentajan tärkeä sekä hyvin laaja rooli urheilijan valmentamisessa. Valmentajien rooli korostuu erityisesti lasten ja nuorten urheilussa. Viimeisenä esiin nousseena keskeisenä tuloksena voidaan pitää ajattelutapojen yhteyttä motivaatioon. Tutkimustulosten mukaan voi ajattelutapa joko lisätä tai heikentää motivaatiota usealla eri tavalla, riippuen ajattelutavan laadusta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salin, Kasper", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viklund, Netta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-16T09:31:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-16T09:31:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94900", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master's thesis has been to investigate coaches' perspectives on factors influencing athletes' success. The aim was to explore coaches' views, particularly on the significance of mindset in sports success and its connection to motivation. The topic was chosen due to its relevance. For instance, the High-Performance Sports Transformation Group initiated the development work of Athlete Pathways in 2011, which is still ongoing. The Athlete Pathway describes how the journey of an athlete aiming for the top should ideally be constructed in the sport. Additionally, the mindset and well-being of young athletes are currently very relevant topics. An example of this is the \"Nuori mieli urheilussa\" (Young Mind in Sports) project by the Mieli Association.\n\nThe research was conducted as a qualitative study, and data was collected through semi-structured interviews. Six coaches representing three different team sports were interviewed for the study. The data was analyzed using qualitative content analysis. The key concepts of the study are growth mindset, fixed mindset, motivation and sport success. Carol S. Dweck's theory of mindsets is utilized in the study.\n\nThree key findings can be highlighted from the research. One key finding is the multitude of factors influencing sports success. Based on the results, it can be stated that many different factors affect sports success, and many of these factors are ones that the athlete may not necessarily be able to influence themselves. Another key finding is the significant and wide-ranging role of the coach in coaching athletes. The role of coaches is particularly emphasized in children's and youth sports. The final key finding is the connection between mindset and motivation. According to the research results, mindset can either enhance or diminish motivation in several ways, depending on the quality of the mindset.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu- tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia valmentajien ajatuksia urheilijoiden menestymiseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 valmentajien n\u00e4kemyksi\u00e4 erityisesti ajattelutapojen merkityksest\u00e4 urheilussa menestymiseen sek\u00e4 ajattelutapojen yhteydest\u00e4 motivaatioon. Aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi. Esimerkiksi Huippu-urheilun muutosryhm\u00e4 on k\u00e4ynnist\u00e4nyt Urheilijan polkujen kehitt\u00e4misty\u00f6n vuonna 2011, joka on edelleen k\u00e4ynniss\u00e4. Urheilijan polku on kuvaus siit\u00e4, kuinka huipulle t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4n urheilijan matka tulisi lajissa parhaimmillaan rakentaa. My\u00f6s nuorten urheilijoiden mieli ja sen hyvinvointi ovat aiheina hyvin ajankohtaisia. T\u00e4st\u00e4 esimerkkin\u00e4 on muun muassa Mieli ry:n Nuori mieli urheilussa- hanke.\n\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin kuutta valmentajaa, jotka edustivat kolmea eri joukkueurheilulajia. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat kasvun ajattelutapa, kiinte\u00e4 ajattelutapa, motivaatio sek\u00e4 urheilumenestyminen. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n Carol S. Dweckin teoriaa ajattelutavoista. \n\nTutkimuksesta voidaan nostaa esiin kolme keskeist\u00e4 tulosta. Yksi keskeinen tulos on urheilumenestymiseen vaikuttavien tekij\u00f6iden m\u00e4\u00e4r\u00e4. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 urheilumenestykseen vaikuttaa hyvin moni eri tekij\u00e4 ja moni n\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 on sellaisia, joihin urheilija ei itse v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 pysty vaikuttamaan. Toinen esiin noussut keskeinen tulos on valmentajan t\u00e4rke\u00e4 sek\u00e4 hyvin laaja rooli urheilijan valmentamisessa. Valmentajien rooli korostuu erityisesti lasten ja nuorten urheilussa. Viimeisen\u00e4 esiin nousseena keskeisen\u00e4 tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 ajattelutapojen yhteytt\u00e4 motivaatioon. Tutkimustulosten mukaan voi ajattelutapa joko lis\u00e4t\u00e4 tai heikent\u00e4\u00e4 motivaatiota usealla eri tavalla, riippuen ajattelutavan laadusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-16T09:31:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-16T09:31:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvun ajattelutapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiinte\u00e4 ajattelutapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Onko urheilijan ajattelutavalla merkityst\u00e4 menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien n\u00e4kemyksi\u00e4 urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405163666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "menestyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94900
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:24Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81bd9c08-9758-4cde-8d7d-ed1ecd0fd98a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405163666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viklund, Netta Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä kasvun ajattelutapa kiinteä ajattelutapa urheilumenestys Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 motivaatio urheilu valmennus menestyminen nuoret
title Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_full Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_fullStr Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_full_unstemmed Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_short Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon?
title_sort onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_sub valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_txtP Onko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
topic kasvun ajattelutapa kiinteä ajattelutapa urheilumenestys Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 motivaatio urheilu valmennus menestyminen nuoret
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kasvun ajattelutapa kiinteä ajattelutapa menestyminen motivaatio nuoret urheilu urheilumenestys valmennus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94900 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405163666
work_keys_str_mv AT viklundnetta onkourheilijanajattelutavallamerkitystämenestymiseenjamotivaatioonvalmentajiennäkem