Yrittäjyyskasvatus osana opetusta tutkimus yrittäjyyskasvatuksen menetelmistä ja siinä edistettävistä taidoista

Tämä tutkielma sanoittaa yrittäjyyskasvatusta osana nykypäivän yhteiskuntaa ja perusopetusta. Tutkielman tarkoitus on lisätä ymmärrystä yrittäjyyskasvatuksen määrittelyistä, sillä edistettävistä taidoista, ja käytettävistä opetusmenetelmistä. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten yrittäjyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sevón, Mikko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94882
Description
Summary:Tämä tutkielma sanoittaa yrittäjyyskasvatusta osana nykypäivän yhteiskuntaa ja perusopetusta. Tutkielman tarkoitus on lisätä ymmärrystä yrittäjyyskasvatuksen määrittelyistä, sillä edistettävistä taidoista, ja käytettävistä opetusmenetelmistä. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten yrittäjyyskasvatusta osana perusopetusta meillä ja maailmalla toteutetaan sekä millaisena yrittäjyyskasvatus nähdään ja ymmärretään. Tutkielma on toteutettu narratiivisena eli kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto koostuu 12 vertaisarvioiduista tieteellisestä artikkelista. Tutkielman aineisto kerättiin kevään 2024 aikana käyttämällä JYKDOKin hakukonetta. Aineistotyypiksi rajattiin englanninkieliset vertaisarvioidut artikkelit kymmenen viime vuoden ajalta hakusanoilla ”entrepreneurship education” ja ”primary school”. Hakurajaukset tuottivat yhteensä 166 hakutulosta, joiden joukosta otsikoiden ja tiivistelmien perusteella valittiin 12 soveltuvinta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että yrittäjyyskasvatukselle ei näytä olevan yhtä vakiintunutta määritelmää vaan se saa erilaisia merkityksiä sitä toteuttavien projektien ja menetelmien kautta. Edistettävät kyvyt ja hyödynnettävät opetusmenetelmät ovat kietoutuneet toisiinsa. Pääpaino näyttää kuitenkin olevan luovuuden, sinnikkyyden ja sosiaalisten taitojen sekä yrittäjyystaitojen edistämisessä, joita opetetaan esimerkiksi yritysvierailuiden, muun yritysyhteistyön, pienyrityksen perustamisen tai koulun sisäisten projektien kautta. Saman tyyppisiä projekteja ja menetelmiä hyödynnetään eri puolilla maailmaa.