Yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristöt

Yrittäjyyskasvatus on ollut keskeinen osa koulutusjärjestelmiä ympäri maailman jo useiden vuosikymmenten ajan. Vaikka yrittäjyyskasvatus on perinteisesti kes- kittynyt liiketoiminnan perusteiden opettamiseen, sen teoreettiskäytännöllinen ymmärrys on muuttunut ajan myötä, heijastaen yhteiskunnan ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sevón, Mikko
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94880
Kuvaus
Yhteenveto:Yrittäjyyskasvatus on ollut keskeinen osa koulutusjärjestelmiä ympäri maailman jo useiden vuosikymmenten ajan. Vaikka yrittäjyyskasvatus on perinteisesti kes- kittynyt liiketoiminnan perusteiden opettamiseen, sen teoreettiskäytännöllinen ymmärrys on muuttunut ajan myötä, heijastaen yhteiskunnan ja työelämän muu- toksia. Tämän tutkielman päätavoitteena on luoda ymmärrystä siitä, miten ja millaista yrittäjyyskasvatusta Suomen perusopetuksessa toteutetaan. Tutkielman kohteena on kolme yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristöä: Yrityskylä, Pikkuyrittäjät ja Make with Espoo Living Lab. Tutkielman aineistona toimivat oppimisympäristöistä julkaistut oppituntisuunnitelmat, opettajan op- paat ja oppilaille suunnatut työkirjat. Tutkimus hyödyntää tapaustutkimusta sekä laadullisen tutkimuksen ja sisällön analyysin menetelmiä. Tutkielman tulokset osoittavat, että yrittäjyyskasvatus toteutuu erilaisena riippuen sitä toteuttavasta oppimisympäristöistä. Se, miten ja millaisena yrittä- jyyskasvatus toteutuu, näyttää määräytyvän paikallisella tasolla kiinnittyen alu- eiden, koulujen tai jopa yksittäisten opettajien linjauksiin ja arvoihin. Yrittäjyys- kasvatuksen menetelminä toimivat kaupunkien itse kehittämät tai kolmannen sektorin tarjoamat kokonaisuudet, johtaen havaintoon yrittäjyyskasvatuksen ta- voitteiden määrittelyn ulkoistamisesta sitä tarjoaville ja toteuttaville tahoille. Tämä voi puolestaan johtaa yrittäjyyskasvatuksen epätasa-arvoistumiseen. Yrit- täjyyskasvatuksen suunnanmäärittely valtakunnallisella tasolla vuoropuhelussa alueiden, koulujen ja opettajien kanssa on ensiarvoisen tärkeää.