”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla

Tämä tutkimus tarkasteli nuorten aikuisten kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kiusaamisen uhrien käsityksiä siitä, millaisena osana koulupolkua kiusaaminen näyttäytyy ja millaiset tekijät voivat tukea kiusaami...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rauhala, Nelli
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94879
_version_ 1828193030268518400
author Rauhala, Nelli
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rauhala, Nelli Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rauhala, Nelli Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rauhala, Nelli
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkasteli nuorten aikuisten kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kiusaamisen uhrien käsityksiä siitä, millaisena osana koulupolkua kiusaaminen näyttäytyy ja millaiset tekijät voivat tukea kiusaamisen kanssa selviytymistä. Kiusaamisen uhrien itse kertomien tarinoiden kautta haluttiin saada lisää tilaa uhrien subjektiivisille kokemuksille kiusaamista koskevassa keskustelussa ja löytää mahdollisia uusia näkökulmia kiusaamisen vastaiseen työhön. Tutkimuksen lähestymistapa käsiteltävään ilmiöön on narratiivinen. Tutkimusaineistona toimivat kahdeksan osana Jyväskylän yliopiston Koulupolku - hanketta tehtyä haastattelua, joissa kartoitettiin nuorten koulukokemuksia retrospektiivisesti. Narratiivisen analyysin avulla aineistosta muodostettiin kolme tarinatyyppiä, jotka edustivat erilaisia kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavien tekijöiden roolista koulupolulla. Tarinatyypit olivat (1) Tarina voimaantumisesta ja kiusaamisen päihittämisestä, (2) Tarina palautumisesta kiusaamisen jälkeen sekä (3) Tarina kiusaamisen sietämisestä ja lopulta väsymisestä. Tutkimus osoitti, että kiusaamisen uhriksi joutuminen on yksilöllinen kokemus ja se voidaan käsittää eri tavoilla. Kiusaamisella oli ollut kaikissa tarinatyypeissä uhrin hyvinvoinnin ja koulunkäynnin kannalta negatiivisia vaikutuksia, mutta myös resilienssiä vahvistavia tekijöitä kuvattiin. Tarinatyyppien välillä oli kuitenkin eroja tapahtumankulussa, resilienssiä vahvistavien tekijöiden runsaudessa sekä kerronnan piirteissä. Eroavaisuudet antoivat viitteitä siitä, että merkitykselliseksi koettujen resilienssiä vahvistavien tekijöiden läsnäolo koulupolulla voi tukea uhria kiusaamisesta yli pääsemisessä.
first_indexed 2024-05-16T20:00:57Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rauhala, Nelli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-16T06:55:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-16T06:55:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94879", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkasteli nuorten aikuisten kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssi\u00e4 vahvistavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kiusaamisen uhrien k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, millaisena osana koulupolkua\nkiusaaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy ja millaiset tekij\u00e4t voivat tukea kiusaamisen kanssa selviytymist\u00e4. Kiusaamisen uhrien itse kertomien tarinoiden kautta haluttiin saada lis\u00e4\u00e4 tilaa uhrien subjektiivisille kokemuksille kiusaamista koskevassa keskustelussa ja l\u00f6yt\u00e4\u00e4 mahdollisia uusia n\u00e4k\u00f6kulmia kiusaamisen vastaiseen ty\u00f6h\u00f6n.\n\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4\u00e4n ilmi\u00f6\u00f6n on narratiivinen. Tutkimusaineistona toimivat kahdeksan osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Koulupolku - hanketta tehty\u00e4 haastattelua, joissa kartoitettiin nuorten koulukokemuksia retrospektiivisesti. Narratiivisen analyysin avulla aineistosta muodostettiin kolme tarinatyyppi\u00e4, jotka edustivat erilaisia kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssi\u00e4 vahvistavien tekij\u00f6iden roolista koulupolulla. Tarinatyypit\nolivat (1) Tarina voimaantumisesta ja kiusaamisen p\u00e4ihitt\u00e4misest\u00e4, (2) Tarina palautumisesta kiusaamisen j\u00e4lkeen sek\u00e4 (3) Tarina kiusaamisen siet\u00e4misest\u00e4 ja lopulta v\u00e4symisest\u00e4.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 kiusaamisen uhriksi joutuminen on yksil\u00f6llinen kokemus ja se voidaan k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 eri tavoilla. Kiusaamisella oli ollut kaikissa tarinatyypeiss\u00e4 uhrin hyvinvoinnin ja koulunk\u00e4ynnin kannalta negatiivisia vaikutuksia, mutta my\u00f6s resilienssi\u00e4 vahvistavia tekij\u00f6it\u00e4 kuvattiin. Tarinatyyppien v\u00e4lill\u00e4 oli kuitenkin eroja tapahtumankulussa, resilienssi\u00e4 vahvistavien tekij\u00f6iden runsaudessa sek\u00e4 kerronnan piirteiss\u00e4. Eroavaisuudet antoivat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 merkitykselliseksi koettujen resilienssi\u00e4 vahvistavien tekij\u00f6iden l\u00e4sn\u00e4olo koulupolulla voi tukea uhria kiusaamisesta yli p\u00e4\u00e4semisess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-16T06:55:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-16T06:55:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupolku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dM\u00e4 halusin uskoo tulevaisuuteen ett\u00e4 se on parempi sitte\u201d : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssi\u00e4 vahvistavista tekij\u00f6ist\u00e4 koulupolulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405163648", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resilienssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94879
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rauhala, Nelli ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla koulupolku Special Education Erityispedagogiikka 101 narratiivinen tutkimus kiusaaminen koulukiusaaminen resilienssi
title ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
title_full ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
title_fullStr ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
title_full_unstemmed ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
title_short ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte”
title_sort mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
title_sub nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
title_txtP ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
topic koulupolku Special Education Erityispedagogiikka 101 narratiivinen tutkimus kiusaaminen koulukiusaaminen resilienssi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kiusaaminen koulukiusaaminen koulupolku narratiivinen tutkimus resilienssi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94879 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405163648
work_keys_str_mv AT rauhalanelli mähalusinuskootulevaisuuteenettäseonparempisittenuortenaikuistentarinoitakiusaamise