Yhteenveto: | Tämä tutkimus tarkasteli nuorten aikuisten kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kiusaamisen uhrien käsityksiä siitä, millaisena osana koulupolkua
kiusaaminen näyttäytyy ja millaiset tekijät voivat tukea kiusaamisen kanssa selviytymistä. Kiusaamisen uhrien itse kertomien tarinoiden kautta haluttiin saada lisää tilaa uhrien subjektiivisille kokemuksille kiusaamista koskevassa keskustelussa ja löytää mahdollisia uusia näkökulmia kiusaamisen vastaiseen työhön.
Tutkimuksen lähestymistapa käsiteltävään ilmiöön on narratiivinen. Tutkimusaineistona toimivat kahdeksan osana Jyväskylän yliopiston Koulupolku - hanketta tehtyä haastattelua, joissa kartoitettiin nuorten koulukokemuksia retrospektiivisesti. Narratiivisen analyysin avulla aineistosta muodostettiin kolme tarinatyyppiä, jotka edustivat erilaisia kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavien tekijöiden roolista koulupolulla. Tarinatyypit
olivat (1) Tarina voimaantumisesta ja kiusaamisen päihittämisestä, (2) Tarina palautumisesta kiusaamisen jälkeen sekä (3) Tarina kiusaamisen sietämisestä ja lopulta väsymisestä.
Tutkimus osoitti, että kiusaamisen uhriksi joutuminen on yksilöllinen kokemus ja se voidaan käsittää eri tavoilla. Kiusaamisella oli ollut kaikissa tarinatyypeissä uhrin hyvinvoinnin ja koulunkäynnin kannalta negatiivisia vaikutuksia, mutta myös resilienssiä vahvistavia tekijöitä kuvattiin. Tarinatyyppien välillä oli kuitenkin eroja tapahtumankulussa, resilienssiä vahvistavien tekijöiden runsaudessa sekä kerronnan piirteissä. Eroavaisuudet antoivat viitteitä siitä, että merkitykselliseksi koettujen resilienssiä vahvistavien tekijöiden läsnäolo koulupolulla voi tukea uhria kiusaamisesta yli pääsemisessä.
|