9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan

Tutkimuksessa tarkasteltiin 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen tavoiteorientaatioiden yhteyttä sekä sitä, selittävätkö matemaattiset ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsitykset oppilaiden myönteistä tai kielteistä suhtautumista koulutusta kohtaan. Tavoiteorientaatiot...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juntunen, Elli
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94864
_version_ 1828193030258032640
author Juntunen, Elli
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juntunen, Elli Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juntunen, Elli Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juntunen, Elli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen tavoiteorientaatioiden yhteyttä sekä sitä, selittävätkö matemaattiset ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsitykset oppilaiden myönteistä tai kielteistä suhtautumista koulutusta kohtaan. Tavoiteorientaatiot olivat oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja välttämisorientaatio. Aineistona käytettiin Tavoitteena tutkinto (TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -hankkeen aineistoa. Osallistujat olivat 9. luokkalaisia (n= 283). Minäkäsityksiä, tavoiteorientaatioita ja koulutukseen suhtautumista tarkasteltiin kuvailevilla tiedoilla. Matemaattisen ja kirjoitustaidon minäkäsityksen yhteyttä tavoiteorientaatioihin tutkittiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiolla. Lineaarisella regressioanalyysillä tutkittiin, selittävätkö matemaattinen ja kirjoitustaidon minäkäsitykset oppilaan suhtautumista koulutusta kohtaan. Oppilaiden minäkäsitykset olivat keskitasoista korkeampia. Oppilaille tyypillisin orientaatio oli saavutusorientaatio ja he suhtautuivat koulutusta kohtaan melko myönteisesti. Tulokset osoittivat, että mitä korkeampi oppilaan matemaattinen minäkäsitys oli, sitä todennäköisemmin hänen tavoiteorientaationsa olivat oppimis-, saavutus- ja suoritus-lähestymisorientaatioita. Tulokset osoittivat myös, että mitä korkeampi oppilaan kirjoitustaidon minäkäsitys oli, sitä todennäköisemmin hänen tavoiteorientaationsa olivat oppimis- ja saavutusorientaatioita. Kirjoitustaidon oppijaminäkäsitys selitti oppilaan myönteistä suhtautumista koulutusta kohtaan. Matemaattinen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsitykset selittivät oppilaan kielteistä suhtautumista koulutusta kohtaan.
first_indexed 2024-05-15T20:04:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakkarainen, Airi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juntunen, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-15T10:12:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-15T10:12:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94864", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen tavoiteorientaatioiden yhteytt\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 matemaattiset ja kirjoitustaidon oppijamin\u00e4k\u00e4sitykset oppilaiden my\u00f6nteist\u00e4 tai kielteist\u00e4 suhtautumista koulutusta kohtaan. Tavoiteorientaatiot olivat oppimis-, \nsaavutus-, suoritus-l\u00e4hestymis-, suoritus-v\u00e4ltt\u00e4mis- ja v\u00e4ltt\u00e4misorientaatio.\n\nAineistona k\u00e4ytettiin Tavoitteena tutkinto (TATU) \u2013 Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -hankkeen aineistoa. Osallistujat olivat 9. luokkalaisia (n= 283). Min\u00e4k\u00e4sityksi\u00e4, tavoiteorientaatioita ja koulutukseen suhtautumista tarkasteltiin kuvailevilla tiedoilla. Matemaattisen ja kirjoitustaidon min\u00e4k\u00e4sityksen yhteytt\u00e4 tavoiteorientaatioihin tutkittiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiolla. Lineaarisella regressioanalyysill\u00e4 tutkittiin, selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 matemaattinen ja kirjoitustaidon min\u00e4k\u00e4sitykset oppilaan suhtautumista koulutusta kohtaan.\n\nOppilaiden min\u00e4k\u00e4sitykset olivat keskitasoista korkeampia. Oppilaille tyypillisin orientaatio oli saavutusorientaatio ja he suhtautuivat koulutusta kohtaan\nmelko my\u00f6nteisesti. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 korkeampi oppilaan matemaattinen min\u00e4k\u00e4sitys oli, sit\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isemmin h\u00e4nen tavoiteorientaationsa olivat \noppimis-, saavutus- ja suoritus-l\u00e4hestymisorientaatioita. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 mit\u00e4 korkeampi oppilaan kirjoitustaidon min\u00e4k\u00e4sitys oli, sit\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isemmin h\u00e4nen tavoiteorientaationsa olivat oppimis- ja saavutusorientaatioita. Kirjoitustaidon oppijamin\u00e4k\u00e4sitys selitti oppilaan my\u00f6nteist\u00e4 suhtautumista koulutusta kohtaan. Matemaattinen ja kirjoitustaidon oppijamin\u00e4k\u00e4sitykset selittiv\u00e4t oppilaan kielteist\u00e4 suhtautumista koulutusta kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-15T10:12:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-15T10:12:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen oppijamin\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoitustaidon oppijamin\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutukseen suhtautuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405153631", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoiteorientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94864
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:54Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/622256a1-4081-49f0-a1f7-2d56b877ea34\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405153631.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juntunen, Elli 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan matemaattinen oppijaminäkäsitys kirjoitustaidon oppijaminäkäsitys koulutukseen suhtautuminen Special Education Erityispedagogiikka 101 oppilaat minäkuva tavoiteorientaatio nuoret asenteet matematiikka koulutus
title 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan
title_full 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan
title_fullStr 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan
title_full_unstemmed 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan
title_short 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan
title_sort 9 luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan
title_txtP 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan
topic matemaattinen oppijaminäkäsitys kirjoitustaidon oppijaminäkäsitys koulutukseen suhtautuminen Special Education Erityispedagogiikka 101 oppilaat minäkuva tavoiteorientaatio nuoret asenteet matematiikka koulutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asenteet kirjoitustaidon oppijaminäkäsitys koulutukseen suhtautuminen koulutus matemaattinen oppijaminäkäsitys matematiikka minäkuva nuoret oppilaat tavoiteorientaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94864 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153631
work_keys_str_mv AT juntunenelli 9luokkalaistenmatemaattisenjakirjoitustaidonoppijaminäkäsityksenyhteysoppilaidentav