Opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista yliopisto-opintojen aikana

Tämä tutkimus käsittelee yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista, millaisia tuen tarpeita heillä oli ja millaista tukea he olivat saaneet yliopisto-opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten yliopiston tarjoamaa tukea oppimisen vaikeuksia kokeville voitaisiin opiskeli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raunio, Iina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94863
Description
Summary:Tämä tutkimus käsittelee yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista, millaisia tuen tarpeita heillä oli ja millaista tukea he olivat saaneet yliopisto-opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten yliopiston tarjoamaa tukea oppimisen vaikeuksia kokeville voitaisiin opiskelijoiden mielestä kehittää. Tähän laadulliseen tutkimukseen osallistui 24 yliopisto-opiskelijaa. Kriteerinä tutkimukseen osallistumiselle oli, että osallistuja koki omaavansa oppimisen vaikeuksia, mutta diagnoosi ei ollut välttämätön. Aineisto kerättiin keväällä 2023 kyselyllä, jossa oli avoimia kysymyksiä oppimisen vaikeuksiin liittyen. Aineiston analysointi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkittavien opiskelijoiden vastauksissa korostui neljä pääteemaa, jotka kuvasivat heidän tuen tarpeitaan: tuki opintojaksojen suorittamiseen, tuki oppimisen vaikeuksiin, henkinen tuki sekä tuki opintojen hallintaan. Oppimisen vaikeuksiin oli saatu tukea yliopisto-opintojen aikana, mutta tuki ei ollut aina riittävää tai tuen tarpeisiin soveltuvaa. Tukea oli saatu pääasiassa yksilöllisten opintojärjestelyjen kautta, joita olivat esimerkiksi lisäaika tentteihin ja oppimistehtäviin sekä oppimateriaalien saanti etukäteen tarkasteltavaksi. Tutkittavien vastauksissa esitettiin paljon kehitysehdotuksia yliopistossa oppimisen vaikeuksiin tarjottavalle tuelle, ehdotuksia tuli muun muassa tuen saatavuuden parantamiseen ja tuen ammattilaisten lisäämiseen.