Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa

Tämän pro gradu –tutkielman tarkoitus oli selvittää, kuinka paljon elämysliikuntaa opetetaan peruskouluissa sekä, millaisia elämysliikunnan sisältöjä liikuntatunneilla käytetään. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, onko liikunnanopettajan iällä, sukupuolella, muulla koulutuksella, itse kokeilluilla el...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ylikoski, Heidi, Viitanen, Johanna
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94858
_version_ 1826225742399143936
author Ylikoski, Heidi Viitanen, Johanna
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylikoski, Heidi Viitanen, Johanna Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylikoski, Heidi Viitanen, Johanna Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylikoski, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu –tutkielman tarkoitus oli selvittää, kuinka paljon elämysliikuntaa opetetaan peruskouluissa sekä, millaisia elämysliikunnan sisältöjä liikuntatunneilla käytetään. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, onko liikunnanopettajan iällä, sukupuolella, muulla koulutuksella, itse kokeilluilla elämysliikunnan sisällöillä sekä koulun sijainnilla vaikutusta siihen, kuinka paljon elämysliikunnan sisältöjä järjestetään kouluissa. Tutkimuksen avulla kartoitettiin myös elämysliikunnan opettamiseen liittyviä haasteita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää hyödyntäen. Perusjoukkona on kaikki peruskoulun liikunnanopettajat Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry:n rekisteristä (n=1335). Aineisto kerättiin Webropol -kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin jäsenrekisterin sähköpostilistalle kahteen kertaan. Lopulta kyselyyn vastauksia saimme 142. Analysointi tapahtui SPSS-ohjelmiston avulla. Käytimme aineistosta kuvailevia tietoja sekä hyödynsimme Pearsonin korrelaatiokerrointa, ristiintaulukointia, yhdensuuntaista varianssianalyysia sekä Tamhanen parittaisvertailutestiä. Tuloksista selvisi, että 73 % vastaajista käytti elämysliikunnan sisältöjä opetuksessa. Keskimääräin yhdelle opetusryhmälle järjestettiin 4,6 kertaa lukuvuodessa elämysliikunnan sisältöjä. Opetetuista sisällöistä suosituimpia olivat retki pyöräillen, hiihtäen tai luistellen (68,9 %), sisäkiipeily (51,9 %), lumikenkäily tai liukulumikenkäily (47,2 %), päiväretki kävellen (46,2 %) sekä melonta (43,4 %) Kuitenkin vastauksista ilmeni opetettujen sisältöjen monipuolisuus, sillä mainintoja sai jopa 55 erilaista elämysliikunnan sisältöä. Tutkimuksessa ei kuitenkaan löytynyt tilastollista merkitsevyyttä iän, sukupuolen, muun koulutuksen ja koulun sijainnin yhteydestä elämysliikunnan opetukseen. Myös tulokset opettajan itse kokeilemien ja opetettujen sisältöjen välillä olivat ristiriitaiset, sillä jotkut lajikokeilut johtivat opettamiseen ja toiset taas eivät. Vaikka suurin osa tutkimukseen vastanneista opettaa elämysliikunnan sisältöjä, silti opetuksen määrää Suomessa voitaisiin vielä lisätä. Elämysliikunnalla on monia positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin, ja se tarjoaa vaihtoehtoja perinteisemmille liikuntamuodoille, jolloin kaikilla olisi mahdollisuus löytää mieluinen liikuntaharrastus.
first_indexed 2024-05-15T20:04:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylikoski, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-15T10:07:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-15T10:07:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94858", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon el\u00e4mysliikuntaa opetetaan peruskouluissa sek\u00e4, millaisia el\u00e4mysliikunnan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 liikuntatunneilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, onko liikunnanopettajan i\u00e4ll\u00e4, sukupuolella, muulla koulutuksella, itse kokeilluilla el\u00e4mysliikunnan sis\u00e4ll\u00f6ill\u00e4 sek\u00e4 koulun sijainnilla vaikutusta siihen, kuinka paljon el\u00e4mysliikunnan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n kouluissa. Tutkimuksen avulla kartoitettiin my\u00f6s el\u00e4mysliikunnan opettamiseen liittyvi\u00e4 haasteita.\nTutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Perusjoukkona on kaikki peruskoulun liikunnanopettajat Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry:n rekisterist\u00e4 (n=1335). Aineisto ker\u00e4ttiin Webropol -kyselylomakkeen avulla, joka l\u00e4hetettiin j\u00e4senrekisterin s\u00e4hk\u00f6postilistalle kahteen kertaan. Lopulta kyselyyn vastauksia saimme 142. Analysointi tapahtui SPSS-ohjelmiston avulla. K\u00e4ytimme aineistosta kuvailevia tietoja sek\u00e4 hy\u00f6dynsimme Pearsonin korrelaatiokerrointa, ristiintaulukointia, yhdensuuntaista varianssianalyysia sek\u00e4 Tamhanen parittaisvertailutesti\u00e4.\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 73 % vastaajista k\u00e4ytti el\u00e4mysliikunnan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 opetuksessa. Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4in yhdelle opetusryhm\u00e4lle j\u00e4rjestettiin 4,6 kertaa lukuvuodessa el\u00e4mysliikunnan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Opetetuista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 suosituimpia olivat retki py\u00f6r\u00e4illen, hiiht\u00e4en tai luistellen (68,9 %), sis\u00e4kiipeily (51,9 %), lumikenk\u00e4ily tai liukulumikenk\u00e4ily (47,2 %), p\u00e4iv\u00e4retki k\u00e4vellen (46,2 %) sek\u00e4 melonta (43,4 %) Kuitenkin vastauksista ilmeni opetettujen sis\u00e4lt\u00f6jen monipuolisuus, sill\u00e4 mainintoja sai jopa 55 erilaista el\u00e4mysliikunnan sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Tutkimuksessa ei kuitenkaan l\u00f6ytynyt tilastollista merkitsevyytt\u00e4 i\u00e4n, sukupuolen, muun koulutuksen ja koulun sijainnin yhteydest\u00e4 el\u00e4mysliikunnan opetukseen. My\u00f6s tulokset opettajan itse kokeilemien ja opetettujen sis\u00e4lt\u00f6jen v\u00e4lill\u00e4 olivat ristiriitaiset, sill\u00e4 jotkut lajikokeilut johtivat opettamiseen ja toiset taas eiv\u00e4t.\nVaikka suurin osa tutkimukseen vastanneista opettaa el\u00e4mysliikunnan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, silti opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 Suomessa voitaisiin viel\u00e4 lis\u00e4t\u00e4. El\u00e4mysliikunnalla on monia positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin, ja se tarjoaa vaihtoehtoja perinteisemmille liikuntamuodoille, jolloin kaikilla olisi mahdollisuus l\u00f6yt\u00e4\u00e4 mieluinen liikuntaharrastus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-15T10:07:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-15T10:07:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4mysliikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "El\u00e4mysliikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja sis\u00e4ll\u00f6t peruskoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405153625", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4myspedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94858
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1dc3d156-e4e9-4444-a4dd-a084a9df52d3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405153625.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylikoski, Heidi Viitanen, Johanna Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa elämysliikunta liikunnanopetus Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 elämys perusopetus liikunta opetus koululiikunta elämyspedagogiikka liikuntakasvatus nuoret koulut peruskoulu
title Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa
title_full Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa
title_fullStr Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa
title_full_unstemmed Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa
title_short Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa
title_sort elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa
title_txtP Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa
topic elämysliikunta liikunnanopetus Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 elämys perusopetus liikunta opetus koululiikunta elämyspedagogiikka liikuntakasvatus nuoret koulut peruskoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education elämys elämysliikunta elämyspedagogiikka koululiikunta koulut liikunnanopetus liikunta liikuntakasvatus nuoret opetus peruskoulu perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94858 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153625
work_keys_str_mv AT ylikoskiheidi elämysliikunnanmääräjasisällötperuskoulussa