Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa

Inklusiivisten oppimisympäristöjen yleistyessä AAC-menetelmiä käyttävien oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välisen vuorovaikutuksen tarkasteleminen on noussut erityisen ajankohtaiseksi tutkimusaiheeksi. Vertaisvuorovaikutuksessa on havaittu haasteita, mutta yhteisellä sosiaalisella toiminnalla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Noora
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94835
_version_ 1826225701325373440
author Nieminen, Noora
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nieminen, Noora Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nieminen, Noora Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nieminen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Inklusiivisten oppimisympäristöjen yleistyessä AAC-menetelmiä käyttävien oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välisen vuorovaikutuksen tarkasteleminen on noussut erityisen ajankohtaiseksi tutkimusaiheeksi. Vertaisvuorovaikutuksessa on havaittu haasteita, mutta yhteisellä sosiaalisella toiminnalla on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia yleisopetuksen oppilaiden asenteisiin vammaisia vertaisiaan kohtaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välistä vuorovaikutusta eri vuorovaikutuskeinojen näkökulmasta. Vuorovaikutuskeinojen erittely suoritettiin videoaineiston litteraateista laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineisto kuvasi neljän kehitysvammaisen oppilaan integraatiotunteja yleisopetuksen luokassa. Aineistosta eriteltiin vertaisvuorovaikutusta sisältävät katkelmat, joista eri vuorovaikutuksen keinot luokiteltiin samankaltaisuutensa perusteella eri ryhmiin. Havaitut vertaisvuorovaikutuksen keinot on jaettavissa viiteen luokkaan: puhe, avusteiset keinot, keholliset eleet, kosketus ja sanaton äänenkäyttö. Tulokset osoittavat, että oppilailla on käytössään puheen lisäksi useita eri sanattoman vuorovaikutuksen keinoja, joita käytetään luontevasti vaihdellen ja päällekkäin integraatiotuntien aikana. Erityisesti yleisopetuksen oppilaat vahvistivat sanallista viestiä sanattomin keinoin, esimerkiksi koskettaen tai osoittaen. Pienryhmäläiset hyödynsivät viittomia ja erilaisia eleitä puhetta tukevina ja korvaavina keinoina. Myös AAC-välineitä hyödynnettiin vuorovaikutuksen tukena.
first_indexed 2024-05-15T20:04:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ladonlahti, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-15T07:33:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-15T07:33:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94835", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inklusiivisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen yleistyess\u00e4 AAC-menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vien oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden v\u00e4lisen vuorovaikutuksen tarkasteleminen on noussut erityisen ajankohtaiseksi tutkimusaiheeksi. Vertaisvuorovaikutuksessa on havaittu haasteita, mutta yhteisell\u00e4 sosiaalisella toiminnalla on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia yleisopetuksen oppilaiden asenteisiin vammaisia vertaisiaan kohtaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta eri vuorovaikutuskeinojen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nVuorovaikutuskeinojen erittely suoritettiin videoaineiston litteraateista laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Aineisto kuvasi nelj\u00e4n kehitysvammaisen oppilaan integraatiotunteja yleisopetuksen luokassa. Aineistosta eriteltiin vertaisvuorovaikutusta sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t katkelmat, joista eri vuorovaikutuksen keinot luokiteltiin samankaltaisuutensa perusteella eri ryhmiin. \nHavaitut vertaisvuorovaikutuksen keinot on jaettavissa viiteen luokkaan: puhe, avusteiset keinot, keholliset eleet, kosketus ja sanaton \u00e4\u00e4nenk\u00e4ytt\u00f6. \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilailla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n puheen lis\u00e4ksi useita eri sanattoman vuorovaikutuksen keinoja, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n luontevasti vaihdellen ja p\u00e4\u00e4llekk\u00e4in integraatiotuntien aikana. Erityisesti yleisopetuksen oppilaat vahvistivat sanallista viesti\u00e4 sanattomin keinoin, esimerkiksi koskettaen tai osoittaen. Pienryhm\u00e4l\u00e4iset hy\u00f6dynsiv\u00e4t viittomia ja erilaisia eleit\u00e4 puhetta tukevina ja korvaavina keinoina. My\u00f6s AAC-v\u00e4lineit\u00e4 hy\u00f6dynnettiin vuorovaikutuksen tukena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-15T07:33:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-15T07:33:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaisvuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405153606", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94835
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f63f3067-4ca6-49b4-a511-4e7116c7aec2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405153606.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Noora Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa vertaisvuorovaikutus Special Education Erityispedagogiikka 101 puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio vuorovaikutus oppilaat kehitysvammaiset integraatio
title Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
title_full Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
title_fullStr Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
title_full_unstemmed Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
title_short Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa
title_sort hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
title_sub kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
title_txtP Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
topic vertaisvuorovaikutus Special Education Erityispedagogiikka 101 puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio vuorovaikutus oppilaat kehitysvammaiset integraatio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education integraatio kehitysvammaiset oppilaat puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio vertaisvuorovaikutus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94835 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153606
work_keys_str_mv AT nieminennoora hymyileejaosoittaakansiostakuvaakehitysvammaistenoppilaidenjayleisopetuksenoppilai