Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa

Inklusiivisten oppimisympäristöjen yleistyessä AAC-menetelmiä käyttävien oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välisen vuorovaikutuksen tarkasteleminen on noussut erityisen ajankohtaiseksi tutkimusaiheeksi. Vertaisvuorovaikutuksessa on havaittu haasteita, mutta yhteisellä sosiaalisella toiminnalla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Noora
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94835
Description
Summary:Inklusiivisten oppimisympäristöjen yleistyessä AAC-menetelmiä käyttävien oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välisen vuorovaikutuksen tarkasteleminen on noussut erityisen ajankohtaiseksi tutkimusaiheeksi. Vertaisvuorovaikutuksessa on havaittu haasteita, mutta yhteisellä sosiaalisella toiminnalla on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia yleisopetuksen oppilaiden asenteisiin vammaisia vertaisiaan kohtaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välistä vuorovaikutusta eri vuorovaikutuskeinojen näkökulmasta. Vuorovaikutuskeinojen erittely suoritettiin videoaineiston litteraateista laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineisto kuvasi neljän kehitysvammaisen oppilaan integraatiotunteja yleisopetuksen luokassa. Aineistosta eriteltiin vertaisvuorovaikutusta sisältävät katkelmat, joista eri vuorovaikutuksen keinot luokiteltiin samankaltaisuutensa perusteella eri ryhmiin. Havaitut vertaisvuorovaikutuksen keinot on jaettavissa viiteen luokkaan: puhe, avusteiset keinot, keholliset eleet, kosketus ja sanaton äänenkäyttö. Tulokset osoittavat, että oppilailla on käytössään puheen lisäksi useita eri sanattoman vuorovaikutuksen keinoja, joita käytetään luontevasti vaihdellen ja päällekkäin integraatiotuntien aikana. Erityisesti yleisopetuksen oppilaat vahvistivat sanallista viestiä sanattomin keinoin, esimerkiksi koskettaen tai osoittaen. Pienryhmäläiset hyödynsivät viittomia ja erilaisia eleitä puhetta tukevina ja korvaavina keinoina. Myös AAC-välineitä hyödynnettiin vuorovaikutuksen tukena.