Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools

Perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS, 2014) mukaan opetuksen lähtökohtana tulisi olla oppimisen mahdollistaminen monipuolisesti muun muassa toiminnallisin keinoin. Kirjallisuuden mukaan toiminnallinen opetus käsittää laajan joukon opetusmenetelmiä, joissa oppijan aktiivinen osallisuus sekä vuorov...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautio, Isa
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94834
_version_ 1826225748314161152
author Rautio, Isa
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautio, Isa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautio, Isa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautio, Isa
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS, 2014) mukaan opetuksen lähtökohtana tulisi olla oppimisen mahdollistaminen monipuolisesti muun muassa toiminnallisin keinoin. Kirjallisuuden mukaan toiminnallinen opetus käsittää laajan joukon opetusmenetelmiä, joissa oppijan aktiivinen osallisuus sekä vuorovaikutus tämän ja ympäristön kanssa nähdään merkittävinä oppimiseen vaikuttavina tekijöinä. Toisaalta eteenkin osa suomalaisesta kirjallisuudesta määrittelee toiminnallisen opetuksen sisältävän fyysistä aktiivisuutta, joskus ohittaen oppijan osallisuuden tärkeyden. (ks. esim. Leskinen, Jaakkola & Norrena, 2016.) Koska POPS (2014) ei varsinaisesti tarjoa toiminnalliselle opetukselle määritelmää, mutta vaatii toiminnallisten menetelmien käyttöä opetuksessa, opettajien tulkintoja toiminnallisesta englannin kielenopetuksesta tarvitaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin selvittää opettajien näkemyksiä toiminnallisesta englannin kielenopetuksesta suomalaisissa yläkouluissa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 27 opettajaa, joista 26 vastasi kyselylomakkeeseen, yksi osallistui haastatteluun ja yksi osallistui molempiin menetelmiin. Aineistonkeruu suoritettiin sähköisesti tammi–helmikuussa 2024. Tutkimuksen tulosten mukaan yläkoulujen englannin kielenopettajat määrittelevät toiminnallisen kieltenopetuksen monella tavalla, kun osa mieltää fyysisen aktiivisuuden vahvasti osaksi menetelmää (ks. esim. Leskinen, Jaakkola & Norrena, 2016), ja toiset keskittyvät oppijan aktiiviseen rooliin. (ks. esim. van Lier, 2007.) Tämä tulos osoittaakin, että toiminnallinen opetus tulisi määritellä tarkemmin POPS:ssa (2014.) Tutkimuksen osallistujat myös raportoivat käyttävänsä toiminnallisia menetelmiä osana opetustaan säännöllisesti ja uskoivat niiden mahdollistavan oppimisen laajalle joukolle oppijoita. Oppimisen mahdollistamisen lisäksi hyötyinä nähtiin esimerkiksi oppimisen hauskuus ja yhdessä tekeminen. Haasteina ja rajoituksina sen sijaan kerrottiin olevan muun muassa oppilaiden levottomuus ja vaikea käytös sekä ajan- ja tilojenpuute. Niistä huolimatta opettajat suhtautuivat varsin positiivisesti toiminnalliseen englannin kielenopetukseen. Tulokset osoittavat, että toiminnalliseen opetukseen tulisi tarjota opettajille enemmän lisäkoulutusta ja -materiaaleja jo opettajakoulutuksesta lähtien. Tämä tutkimus tarjoaa myös hyödyllisiä havaintoja jatkotutkimuksia varten.
first_indexed 2024-05-15T20:04:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautio, Isa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-15T07:11:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-15T07:11:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94834", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS, 2014) mukaan opetuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana tulisi olla oppimisen mahdollistaminen monipuolisesti muun muassa toiminnallisin keinoin. Kirjallisuuden mukaan toiminnallinen opetus k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 laajan joukon opetusmenetelmi\u00e4, joissa oppijan aktiivinen osallisuus sek\u00e4 vuorovaikutus t\u00e4m\u00e4n ja ymp\u00e4rist\u00f6n kanssa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4vin\u00e4 oppimiseen vaikuttavina tekij\u00f6in\u00e4. Toisaalta eteenkin osa suomalaisesta kirjallisuudesta m\u00e4\u00e4rittelee toiminnallisen opetuksen sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n fyysist\u00e4 aktiivisuutta, joskus ohittaen oppijan osallisuuden t\u00e4rkeyden. (ks. esim. Leskinen, Jaakkola & Norrena, 2016.) Koska POPS (2014) ei varsinaisesti tarjoa toiminnalliselle opetukselle m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, mutta vaatii toiminnallisten menetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetuksessa, opettajien tulkintoja toiminnallisesta englannin kielenopetuksesta tarvitaan.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena olikin selvitt\u00e4\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 toiminnallisesta englannin kielenopetuksesta suomalaisissa yl\u00e4kouluissa. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 27 opettajaa, joista 26 vastasi kyselylomakkeeseen, yksi osallistui haastatteluun ja yksi osallistui molempiin menetelmiin. Aineistonkeruu suoritettiin s\u00e4hk\u00f6isesti tammi\u2013helmikuussa 2024. Tutkimuksen tulosten mukaan yl\u00e4koulujen englannin kielenopettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t toiminnallisen kieltenopetuksen monella tavalla, kun osa mielt\u00e4\u00e4 fyysisen aktiivisuuden vahvasti osaksi menetelm\u00e4\u00e4 (ks. esim. Leskinen, Jaakkola & Norrena, 2016), ja toiset keskittyv\u00e4t oppijan aktiiviseen rooliin. (ks. esim. van Lier, 2007.) T\u00e4m\u00e4 tulos osoittaakin, ett\u00e4 toiminnallinen opetus tulisi m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 tarkemmin POPS:ssa (2014.)\n\nTutkimuksen osallistujat my\u00f6s raportoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 toiminnallisia menetelmi\u00e4 osana opetustaan s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti ja uskoivat niiden mahdollistavan oppimisen laajalle joukolle oppijoita. Oppimisen mahdollistamisen lis\u00e4ksi hy\u00f6tyin\u00e4 n\u00e4htiin esimerkiksi oppimisen hauskuus ja yhdess\u00e4 tekeminen. Haasteina ja rajoituksina sen sijaan kerrottiin olevan muun muassa oppilaiden levottomuus ja vaikea k\u00e4yt\u00f6s sek\u00e4 ajan- ja tilojenpuute. Niist\u00e4 huolimatta opettajat suhtautuivat varsin positiivisesti toiminnalliseen englannin kielenopetukseen. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 toiminnalliseen opetukseen tulisi tarjota opettajille enemm\u00e4n lis\u00e4koulutusta ja -materiaaleja jo opettajakoulutuksesta l\u00e4htien. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa my\u00f6s hy\u00f6dyllisi\u00e4 havaintoja jatkotutkimuksia varten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-15T07:11:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-15T07:11:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "action-based teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner agency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lower secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teachers\u2019 perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405153605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "upper comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94834
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f09c5e8a-17e3-439d-a5c1-be88af7f2c2b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405153605.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautio, Isa Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools action-based teaching learner agency lower secondary school English Englannin kieli 301 englannin kieli opetus yläkoulu kieltenopettajat English language teaching and instruction upper comprehensive school language teachers
title Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
title_full Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
title_fullStr Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
title_full_unstemmed Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
title_short Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
title_sort teachers perceptions on action based teaching in efl classrooms in finnish lower secondary schools
title_txtP Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
topic action-based teaching learner agency lower secondary school English Englannin kieli 301 englannin kieli opetus yläkoulu kieltenopettajat English language teaching and instruction upper comprehensive school language teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language action-based teaching englannin kieli kieltenopettajat language teachers learner agency lower secondary school opetus teaching and instruction upper comprehensive school yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94834 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153605
work_keys_str_mv AT rautioisa teachersperceptionsonactionbasedteachingineflclassroomsinfinnishlowersecondaryschools