Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa

Suomen kieltä on väitetty haastavaksi kieleksi oppia, mutta suomen kieli on yhtälailla opittavissa kuin muutkin kielet. Halusin tarkastella, millaisia toistuvia representaatioita eli uudelleenesityksiä suomen kielenoppijat kohtaavat suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa suomen kielestä sek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uusitalo, Pinja
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94831
_version_ 1826225744001368064
author Uusitalo, Pinja
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uusitalo, Pinja Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uusitalo, Pinja Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uusitalo, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Suomen kieltä on väitetty haastavaksi kieleksi oppia, mutta suomen kieli on yhtälailla opittavissa kuin muutkin kielet. Halusin tarkastella, millaisia toistuvia representaatioita eli uudelleenesityksiä suomen kielenoppijat kohtaavat suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa suomen kielestä sekä suomen kielenoppijoista. Representaatioilla on valtaa muokata maailmaa ja oppijoiden käsityksiä suomen kielestä, sen oppimisesta ja oppijoista itsestään. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sitä, miten suomen kieltä ja suomen kielenoppijaa representoidaan suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa. Tutkimuskysymykset ovat 1 Millainen representaatio suomen kielenoppijoista rakentuu suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa? 2 Millainen representaatio suomen kielestä ja sen oppimisesta rakentuu suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa? 3 Miten nämä representaatiot rakentuvat kielellisesti? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on diskurssintutkimus, josta hyödynnetään etenkin representaation käsitettä. Tutkimuksen diskurssianalyysissä tarkastellaan esipuheissa olevia representaatioita havainnoimalla kielen leksikaalisia valintoja, kuten nimeämisiä, kuvaamisia, substantiivilausekkeita, adjektiiveja, verbejä sekä kielikuvia. Analyysin tukena käytetään Ison suomen kieliopin verkkoversiota (VISK) ja Kielitoimiston sanakirjaa. Tutkimuksen aineisto koostuu 34 suomi toisena kielenä -oppikirjan esipuheesta. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että niin suomen kieltä kuin kielenoppijoitakin merkityksellistetään ja representoidaan monin eri tavoin. Analyysissä nousi esille kaksi representaatiota suomen kielenoppijoista: moninaiset oppijat sekä aktiiviset ja itseohjautuvat oppijat. Suomen kielestä nousi esille kolme representaatiota: monimuotoinen kieli, haastava kieli ja romantisoitu kieli. Suomen kielen oppimista representoidaan tarpeelliseksi yhteiskunnassa toimimiseen sekä haastavana, mutta kuitenkin kielenä, joka on opittavissa, kuten kielet yleensäkin. Tutkimus tuottaa tietoa oppikirjantekijöiden käsityksestä suomen kielestä ja oppijoista. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää etenkin kielenasiantuntijat, kirjantekijät ja kielenopettajat, jotka käyttävät suomi toisena kielenä -oppikirjoja opetuksessaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää myös hyödyksi yhteiskunnallisessa keskustelussa siitä, millaista suomen kieltä yhteiskunnassa arvostetaan ja koetaan tarpeelliseksi osata yhteiskunnassa toimimiseen.
first_indexed 2024-05-15T20:04:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusitalo, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-15T07:06:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-15T07:06:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94831", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen kielt\u00e4 on v\u00e4itetty haastavaksi kieleksi oppia, mutta suomen kieli on yht\u00e4lailla opittavissa kuin muutkin kielet. Halusin tarkastella, millaisia toistuvia representaatioita eli uudelleenesityksi\u00e4 suomen kielenoppijat kohtaavat suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjojen esipuheissa suomen kielest\u00e4 sek\u00e4 suomen kielenoppijoista. Representaatioilla on valtaa muokata maailmaa ja oppijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 suomen kielest\u00e4, sen oppimisesta ja oppijoista itsest\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sit\u00e4, miten suomen kielt\u00e4 ja suomen kielenoppijaa representoidaan suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjojen esipuheissa. Tutkimuskysymykset ovat\n1\tMillainen representaatio suomen kielenoppijoista rakentuu suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjojen esipuheissa?\n2\tMillainen representaatio suomen kielest\u00e4 ja sen oppimisesta rakentuu suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjojen esipuheissa?\n3\tMiten n\u00e4m\u00e4 representaatiot rakentuvat kielellisesti?\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys on diskurssintutkimus, josta hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n etenkin representaation k\u00e4sitett\u00e4. Tutkimuksen diskurssianalyysiss\u00e4 tarkastellaan esipuheissa olevia representaatioita havainnoimalla kielen leksikaalisia valintoja, kuten nime\u00e4misi\u00e4, kuvaamisia, substantiivilausekkeita, adjektiiveja, verbej\u00e4 sek\u00e4 kielikuvia. Analyysin tukena k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Ison suomen kieliopin verkkoversiota (VISK) ja Kielitoimiston sanakirjaa. Tutkimuksen aineisto koostuu 34 suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjan esipuheesta.\nTutkimuksen tuloksista havaittiin, ett\u00e4 niin suomen kielt\u00e4 kuin kielenoppijoitakin merkityksellistet\u00e4\u00e4n ja representoidaan monin eri tavoin. Analyysiss\u00e4 nousi esille kaksi representaatiota suomen kielenoppijoista: moninaiset oppijat sek\u00e4 aktiiviset ja itseohjautuvat oppijat. Suomen kielest\u00e4 nousi esille kolme representaatiota: monimuotoinen kieli, haastava kieli ja romantisoitu kieli. Suomen kielen oppimista representoidaan tarpeelliseksi yhteiskunnassa toimimiseen sek\u00e4 haastavana, mutta kuitenkin kielen\u00e4, joka on opittavissa, kuten kielet yleens\u00e4kin.\nTutkimus tuottaa tietoa oppikirjantekij\u00f6iden k\u00e4sityksest\u00e4 suomen kielest\u00e4 ja oppijoista. Tutkimuksen tuloksia voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 etenkin kielenasiantuntijat, kirjantekij\u00e4t ja kielenopettajat, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjoja opetuksessaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s hy\u00f6dyksi yhteiskunnallisessa keskustelussa siit\u00e4, millaista suomen kielt\u00e4 yhteiskunnassa arvostetaan ja koetaan tarpeelliseksi osata yhteiskunnassa toimimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-15T07:06:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-15T07:06:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Representaatiot suomen kielest\u00e4 ja kielenoppijoista suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjojen esipuheissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405153602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94831
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/79758bb5-70ee-4eea-b58a-83bd0a246510\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405153602.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uusitalo, Pinja Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa Finnish Suomen kieli 309 suomen kieli suomi toisena kielenä oppikirjat representaatio
title Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa
title_full Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa
title_fullStr Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa
title_full_unstemmed Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa
title_short Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa
title_sort representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä oppikirjojen esipuheissa
title_txtP Representaatiot suomen kielestä ja kielenoppijoista suomi toisena kielenä -oppikirjojen esipuheissa
topic Finnish Suomen kieli 309 suomen kieli suomi toisena kielenä oppikirjat representaatio
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli oppikirjat representaatio suomen kieli suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94831 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153602
work_keys_str_mv AT uusitalopinja representaatiotsuomenkielestäjakielenoppijoistasuomitoisenakielenäoppikirjojenesip