Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä

Tämän kandidaatintutkielman aiheena on immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen erilaisissa kulttuurielämyksissä. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa kerrotaan, mitä tarkoitetaan immersiivisellä teknologialla, käydään läpi yleisimmät teknologian muodot sekä näiden hyötyjä ja mahdo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aho-Mantila, Nea
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94827
_version_ 1826225800105426944
author Aho-Mantila, Nea
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aho-Mantila, Nea Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aho-Mantila, Nea Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aho-Mantila, Nea
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman aiheena on immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen erilaisissa kulttuurielämyksissä. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa kerrotaan, mitä tarkoitetaan immersiivisellä teknologialla, käydään läpi yleisimmät teknologian muodot sekä näiden hyötyjä ja mahdollisia haittapuolia kulttuurikontekstissa. Kulttuurielämykset on rajattu museoissa, teattereissa ja tapahtumissa koettaviin elämyksiin, ja jokaisesta kategoriasta on esitetty muutamia esimerkkejä. Kulttuuri- ja teknologia-ala ovat molemmat kasvavia aloja, ja näiden yhdistämisellä on paljon mahdollisuuksia. The topic of this bachelor’s thesis is immersive technology and its use in different cultural experiences. The thesis, which is conducted in a form of literature review, explains what is meant by immersive technology and focuses on the most common immersive technologies and their benefits and potential drawbacks in cultural venues. Cultural experiences are delimited to experiences in museums, theatres and events, with a few examples of each category. Culture and technology are both growing sectors, and combining them has great potential.
first_indexed 2024-05-15T20:04:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juutinen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aho-Mantila, Nea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-15T06:23:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-15T06:23:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman aiheena on immersiivinen teknologia ja sen hy\u00f6dynt\u00e4minen erilaisissa kulttuuriel\u00e4myksiss\u00e4. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa kerrotaan, mit\u00e4 tarkoitetaan immersiivisell\u00e4 teknologialla, k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi yleisimm\u00e4t teknologian muodot sek\u00e4 n\u00e4iden hy\u00f6tyj\u00e4 ja mahdollisia haittapuolia kulttuurikontekstissa. Kulttuuriel\u00e4mykset on rajattu museoissa, teattereissa ja tapahtumissa koettaviin el\u00e4myksiin, ja jokaisesta kategoriasta on esitetty muutamia esimerkkej\u00e4. Kulttuuri- ja teknologia-ala ovat\nmolemmat kasvavia aloja, ja n\u00e4iden yhdist\u00e4misell\u00e4 on paljon mahdollisuuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The topic of this bachelor\u2019s thesis is immersive technology and its use in different cultural experiences. The thesis, which is conducted in a form of literature review, explains what is meant by immersive technology and focuses on the most common immersive technologies and their benefits and potential drawbacks in cultural venues. Cultural experiences\nare delimited to experiences in museums, theatres and events, with a few examples of each\ncategory. Culture and technology are both growing sectors, and combining them has great\npotential.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-15T06:23:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-15T06:23:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersiivinen teknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuriel\u00e4mykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Immersiivinen teknologia ja sen hy\u00f6dynt\u00e4minen kulttuuriel\u00e4myksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405153598", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94827
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ad89b6ce-6cdf-4a09-bbe3-0975d50ab5e0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405153598.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aho-Mantila, Nea Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä immersiivinen teknologia kulttuurielämykset Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 teknologia virtuaalitodellisuus teknologinen kehitys
title Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä
title_full Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä
title_fullStr Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä
title_full_unstemmed Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä
title_short Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä
title_sort immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä
title_txtP Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä
topic immersiivinen teknologia kulttuurielämykset Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 teknologia virtuaalitodellisuus teknologinen kehitys
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka immersiivinen teknologia kulttuurielämykset teknologia teknologinen kehitys virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94827 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153598
work_keys_str_mv AT ahomantilanea immersiivinenteknologiajasenhyödyntäminenkulttuurielämyksissä