Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä

Tämän kandidaatintutkielman aiheena on immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen erilaisissa kulttuurielämyksissä. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa kerrotaan, mitä tarkoitetaan immersiivisellä teknologialla, käydään läpi yleisimmät teknologian muodot sekä näiden hyötyjä ja mahdo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aho-Mantila, Nea
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94827
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kandidaatintutkielman aiheena on immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen erilaisissa kulttuurielämyksissä. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa kerrotaan, mitä tarkoitetaan immersiivisellä teknologialla, käydään läpi yleisimmät teknologian muodot sekä näiden hyötyjä ja mahdollisia haittapuolia kulttuurikontekstissa. Kulttuurielämykset on rajattu museoissa, teattereissa ja tapahtumissa koettaviin elämyksiin, ja jokaisesta kategoriasta on esitetty muutamia esimerkkejä. Kulttuuri- ja teknologia-ala ovat molemmat kasvavia aloja, ja näiden yhdistämisellä on paljon mahdollisuuksia. The topic of this bachelor’s thesis is immersive technology and its use in different cultural experiences. The thesis, which is conducted in a form of literature review, explains what is meant by immersive technology and focuses on the most common immersive technologies and their benefits and potential drawbacks in cultural venues. Cultural experiences are delimited to experiences in museums, theatres and events, with a few examples of each category. Culture and technology are both growing sectors, and combining them has great potential.