Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin

The purpose of this longitudinal study was to conduct associations between 5–7-year-olds perceived motor competence and 6–11-year-olds actual motor skills. In addition, gender differences in these associations were studied. Two of the main variables, perceived motor competence (PMC) and motor skills...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Meuronen, Joonas, Katila, Tuomas
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94798
_version_ 1826225738974494720
author Meuronen, Joonas Katila, Tuomas
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Meuronen, Joonas Katila, Tuomas Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Meuronen, Joonas Katila, Tuomas Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Meuronen, Joonas
datasource_str_mv jyx
description The purpose of this longitudinal study was to conduct associations between 5–7-year-olds perceived motor competence and 6–11-year-olds actual motor skills. In addition, gender differences in these associations were studied. Two of the main variables, perceived motor competence (PMC) and motor skills (MS), were examined separately. The collection of the data was part of Skilled kids (2015–2016) and Active family (2018–2020) research projects, organized by The University of Jyväskylä. The most relevant information and results from the research projects that were needed for the main purpose of this graduational thesis were collected from 295 children. 142 of them were girls and 153 were boys. The PMSC-test was used to measure perceived motor competence in Skilled kids. TGMD-3- and KTK-tests were the measurement tools of motor skills in Active family. The data of the study was analyzed using IBM SPSS Statistics 27 -program and results were reported with mean (m), standard deviation (sd) and percental shares (%). Data was described with sheets, box plots and graphs. One-way ANOVA was conducted to analyze the relationships of PMC and MS. Two-way ANOVA was used to examine possible gender effects. The Mann-Whitney U-test and t-test were applied to study gender differences. The results indicated that there was statistically significant association between the lowest category of PMC and MS. Statistically significant associations between other categories of PMC and MS weren´t found. There were no differences between genders in PMC, MS and the association of PMC and MS. In conclusion, the study found that the children with weakest PMC are in danger of dropping out of normal motor skill development. More research will be needed to study the association of PMC and MS in older age groups. Resources of helping the children with the lowest PMC in developing MS are extremely important for active lifestyle in the future. Tämän seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia yhteyksiä 5–7-vuotiaiden lasten koetulla motorisella pätevyydellä on myöhemmällä iällä, 6–11-vuotiaana todellisiin motorisiin taitoihin. Lisäksi tutkittiin sukupuolten eroja yhteydessä. Myös kahta päämuuttujaa, koettua motorista pätevyyttä ja motorisia taitoja, tutkittiin erikseen. Tutkimusaineiston kerääminen oli osa Jyväskylän yliopiston Taitavat tenavat (2015–2016) ja Liikkuva perhe (2018–2020) -tutkimushankkeita. Tämän pro gradu -tutkielman päätutkimuskysymykseen oleelliset tiedot ja tulokset seurantatutkimuksen molemmista vaiheista löytyi yhteensä 295 lapselta, joista 142 oli tyttöjä ja 153 oli poikia. Taitavat tenavat -hankkeessa koettua motorista pätevyyttä mitattiin PMSC-testillä ja Liikkuva perhe -hankkeessa motorisia taitoja TGMD-3- ja KTK-testeillä. Aineiston analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics 27 -ohjelmaa. Raportointiin käytettiin tunnuslukuja keskiarvolle (ka), keskihajonnalle (kh) sekä tutkimusjoukolle (n). Aineiston kuvailemiseen hyödynnettiin taulukoita, laatikkokaavioita sekä muita kuvaajia. Analysoinnissa pätevyysluokkien yhteyttä motorisiin taitoihin selvitettiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla ja mahdollista sukupuolen vaikutusta tähän yhteyteen kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Lisäksi sukupuolten välisiin eroihin käytettiin Mann-Whitney U-testiä sekä t-testiä. Tulokset osoittivat, että alimman koetun motorisen pätevyysluokan ja heikoimpien motoristen taitojen välillä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys. Muissa pätevyysluokissa ei ollut tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä motorisiin taitoihin. Sukupuolten välillä merkitseviä eroja ei ollut koetussa pätevyydessä, motorisissa taidoissa tai niiden yhteydessä. Tässä tutkimuksessa selvisi, että kaikkein heikoimmiksi motorisilta taidoiltaan itsensä kokevat lapset ovat vaarassa jäädä jälkeen normaalista motoristen taitojen kehityksestä. Lisätutkimusta tarvitaan myös myöhemmälle iälle näiden kahden muuttujan eli koetun motorisen pätevyyden ja motoristen taitojen yhteydestä. Lisäksi keinot heikoimman pätevyysluokan omaavien lasten motoristen taitojen kehittämiseen ovat erittäin tärkeitä liikunnallisen elämäntavan luomisessa tulevaisuuteen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Meuronen, Joonas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katila, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-13T15:05:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-13T15:05:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94798", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this longitudinal study was to conduct associations between 5\u20137-year-olds perceived motor competence and 6\u201311-year-olds actual motor skills. In addition, gender differences in these associations were studied. Two of the main variables, perceived motor competence (PMC) and motor skills (MS), were examined separately.\n\nThe collection of the data was part of Skilled kids (2015\u20132016) and Active family (2018\u20132020) research projects, organized by The University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The most relevant information and results from the research projects that were needed for the main purpose of this graduational thesis were collected from 295 children. 142 of them were girls and 153 were boys. The PMSC-test was used to measure perceived motor competence in Skilled kids. TGMD-3- and KTK-tests were the measurement tools of motor skills in Active family. The data of the study was analyzed using IBM SPSS Statistics 27 -program and results were reported with mean (m), standard deviation (sd) and percental shares (%). Data was described with sheets, box plots and graphs. One-way ANOVA was conducted to analyze the relationships of PMC and MS. Two-way ANOVA was used to examine possible gender effects. The Mann-Whitney U-test and t-test were applied to study gender differences.\n\nThe results indicated that there was statistically significant association between the lowest category of PMC and MS. Statistically significant associations between other categories of PMC and MS weren\u00b4t found. There were no differences between genders in PMC, MS and the association of PMC and MS.\n\nIn conclusion, the study found that the children with weakest PMC are in danger of dropping out of normal motor skill development. More research will be needed to study the association of PMC and MS in older age groups. Resources of helping the children with the lowest PMC in developing MS are extremely important for active lifestyle in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia yhteyksi\u00e4 5\u20137-vuotiaiden lasten koetulla motorisella p\u00e4tevyydell\u00e4 on my\u00f6hemm\u00e4ll\u00e4 i\u00e4ll\u00e4, 6\u201311-vuotiaana todellisiin motorisiin taitoihin. Lis\u00e4ksi tutkittiin sukupuolten eroja yhteydess\u00e4. My\u00f6s kahta p\u00e4\u00e4muuttujaa, koettua motorista p\u00e4tevyytt\u00e4 ja motorisia taitoja, tutkittiin erikseen. \n\nTutkimusaineiston ker\u00e4\u00e4minen oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Taitavat tenavat (2015\u20132016) ja Liikkuva perhe (2018\u20132020) -tutkimushankkeita. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman p\u00e4\u00e4tutkimuskysymykseen oleelliset tiedot ja tulokset seurantatutkimuksen molemmista vaiheista l\u00f6ytyi yhteens\u00e4 295 lapselta, joista 142 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 153 oli poikia. Taitavat tenavat -hankkeessa koettua motorista p\u00e4tevyytt\u00e4 mitattiin PMSC-testill\u00e4 ja Liikkuva perhe -hankkeessa motorisia taitoja TGMD-3- ja KTK-testeill\u00e4. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin IBM SPSS Statistics 27 -ohjelmaa. Raportointiin k\u00e4ytettiin tunnuslukuja keskiarvolle (ka), keskihajonnalle (kh) sek\u00e4 tutkimusjoukolle (n). Aineiston kuvailemiseen hy\u00f6dynnettiin taulukoita, laatikkokaavioita sek\u00e4 muita kuvaajia. Analysoinnissa p\u00e4tevyysluokkien yhteytt\u00e4 motorisiin taitoihin selvitettiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla ja mahdollista sukupuolen vaikutusta t\u00e4h\u00e4n yhteyteen kaksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4. Lis\u00e4ksi sukupuolten v\u00e4lisiin eroihin k\u00e4ytettiin Mann-Whitney U-testi\u00e4 sek\u00e4 t-testi\u00e4.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 alimman koetun motorisen p\u00e4tevyysluokan ja heikoimpien motoristen taitojen v\u00e4lill\u00e4 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 yhteys. Muissa p\u00e4tevyysluokissa ei ollut tilastollisesti merkitsevi\u00e4 yhteyksi\u00e4 motorisiin taitoihin. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 merkitsevi\u00e4 eroja ei ollut koetussa p\u00e4tevyydess\u00e4, motorisissa taidoissa tai niiden yhteydess\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kaikkein heikoimmiksi motorisilta taidoiltaan itsens\u00e4 kokevat lapset ovat vaarassa j\u00e4\u00e4d\u00e4 j\u00e4lkeen normaalista motoristen taitojen kehityksest\u00e4. Lis\u00e4tutkimusta tarvitaan my\u00f6s my\u00f6hemm\u00e4lle i\u00e4lle n\u00e4iden kahden muuttujan eli koetun motorisen p\u00e4tevyyden ja motoristen taitojen yhteydest\u00e4. Lis\u00e4ksi keinot heikoimman p\u00e4tevyysluokan omaavien lasten motoristen taitojen kehitt\u00e4miseen ovat eritt\u00e4in t\u00e4rkeit\u00e4 liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan luomisessa tulevaisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-13T15:05:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-13T15:05:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu motorinen p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakouluik\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaislapsuudessa koetun motorisen p\u00e4tevyyden yhteydet alakoului\u00e4n motorisiin taitoihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405133566", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaislapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94798
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4444c160-d046-4a99-bedc-9a2348f8202d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405133566.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Meuronen, Joonas Katila, Tuomas Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin koettu motorinen pätevyys alakouluikä Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 varhaislapsuus motoriset taidot motorinen kehitys
title Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin
title_full Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin
title_fullStr Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin
title_full_unstemmed Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin
title_short Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin
title_sort varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin
title_txtP Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin
topic koettu motorinen pätevyys alakouluikä Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 varhaislapsuus motoriset taidot motorinen kehitys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alakouluikä koettu motorinen pätevyys motorinen kehitys motoriset taidot varhaislapsuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94798 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405133566
work_keys_str_mv AT meuronenjoonas varhaislapsuudessakoetunmotorisenpätevyydenyhteydetalakouluiänmotorisiintaitoihin