Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa

Digitization creates new pressures for companies to produce successful products and engage consumers in an online environment. Creating the experience of trust plays a major role when building consumer commitment, as well as positive user experience and successful brand management. The brand experie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotilainen, Helene
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94793
_version_ 1826225752727617536
author Kotilainen, Helene
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kotilainen, Helene Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kotilainen, Helene Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kotilainen, Helene
datasource_str_mv jyx
description Digitization creates new pressures for companies to produce successful products and engage consumers in an online environment. Creating the experience of trust plays a major role when building consumer commitment, as well as positive user experience and successful brand management. The brand experience is built through different senses while consumer is interacting with company´s different touchpoints such as through digital platforms, where sight is the most dominant and significant interacting sense. Therefore, visual aesthetic and understanding its design are major key factors in creating a successful brand experience. There is a huge variety of design guidelines to support design, which can be found in different kind of non-scientific sources. The term “brand experience” is used holistically when talking about the factors affecting the brand experience, even if the experience is created by the stimulation of the consumer's visual sense only. Thus, it is unclear what kind of visual brand experience design guidelines exist and are they based on any kind of scientific theories or arguments, or whether they are built entirely based on intuition. Design guidelines for visual brand experience and understanding their scientific background would help designers to create more significant and successful design solutions on digital platforms. In this master's thesis research was made on visual brand experience design guidelines, do they exist, whether it is possible to classify them into different categories and what kind of psychological theories or scientific arguments are they based on. The research used systematic literature review methodology that was based on the PRISMA statement to ensure a systematic, transparent procedure throughout the research process. The purpose of the research is to help designers and those involved in the design process in finding, categorizing, and critically examining design guidelines for the visual brand experience. The study combines previous studies on the visual brand experience related topics and how visual brand experience design guidelines could possibly be studied in the future. The research results showed that precise, practical, scientific research based visual brand experience design guidelines have not been built, but there are guidelines, evaluation models and frameworks that can be used to support the visual brand experience design process. Digitalisaatio luo yrityksille uudenlaisia paineita onnistuneiden tuotteiden valmistamiseen ja kuluttajien sitouttamiseen verkkoympäristössä. Sitoutuneisuuteen vaikuttaa ennen kaikkea luottamuksen rakentaminen, jota edesauttavat tuotteiden miellyttävä käyttäjäkokemus ja johdonmukainen brändäys. Brändikokemus luodaan kuluttajien aistien välityksellä, kun he ovat vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa eri kosketuspisteiden, kuten tänä päivänä erityisesti digialustojen kautta. Tällöin näköaistin dominoivuus ja merkityksellisyys korostuvat. Näin ollen esteettinen visuaalisuus ja sen suunnittelun ymmärtäminen ovat avaintekijöitä onnistuneen brändikokemuksen luomisessa. Suunnittelun tueksi on ole-massa valtavasti erilaisia suunnitteluohjeita, joita on tarjolla erityisesti erilaisissa ei-tieteellisissä lähteissä. Termiä ”brändikokemus” käytetään kokonaisvaltaisesti puhuttaessa kaikista brändikokemukseen vaikuttavista tekijöistä, vaikka kokemus syntyisi ainoastaan kuluttajan näköaistin välityksellä. On epäselvää, minkä-laisia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeita on olemassa, minkälaisiin tieteellisiin teorioihin tai argumentteihin ne perustuvat vai onko ne rakennettu kokonaan intuition pohjalta. Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet ja niiden tieteellisen taustan ymmärtäminen auttavat suunnittelijoita luomaan merkittävämpiä ja onnistuneempia suunnitteluratkaisuja digitaalisilla alustoilla kuten esimerkiksi verkkosivustoilla ja mobiilisovelluksissa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, minkälaisia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeita on olemassa, onko niitä mahdollista luokitella eri kategorioihin ja minkälaisiin psykologisiin teorioihin tai tieteellisiin argumentteihin ne perustu-vat. Tutkimuksessa käytettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen metodologiaa, jonka järjestelmällinen, läpinäkyvä proseduuri pohjattiin PRISMA-ohjeen noudattamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa suunnittelijoita ja suunnitteluprosessissa mukana olevia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeiden löytämisessä, kategorisoinnissa, niiden tieteellisessä ymmärtämisessä ja kriittisessä tarkastelussa. Tutkimus koostaa, minkälaisia tutkimuksia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeista on tehty ja miten aihetta voisi mahdollisesti tulevaisuudessa tutkia. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että tarkkoja, käytännönläheisiä, tieteelliseen tutkimukseen perustuvia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeita ei ole rakennettu. Olemassa on kuitenkin ohjeita, arviointimalleja ja kehyksiä, joiden avulla visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluprosessia voidaan tukea.
first_indexed 2024-05-13T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotilainen, Helene", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-13T14:55:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-13T14:55:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94793", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitization creates new pressures for companies to produce successful products and engage consumers in an online environment. Creating the experience of trust plays a major role when building consumer commitment, as well as positive user experience and successful brand management. The brand experience is built through different senses while consumer is interacting with company\u00b4s different touchpoints such as through digital platforms, where sight is the most dominant and significant interacting sense. Therefore, visual aesthetic and understanding its design are major key factors in creating a successful brand experience. There is a huge variety of design guidelines to support design, which can be found in different kind of non-scientific sources. The term \u201cbrand experience\u201d is used holistically when talking about the factors affecting the brand experience, even if the experience is created by the stimulation of the consumer's visual sense only. Thus, it is unclear what kind of visual brand experience design guidelines exist and are they based on any kind of scientific theories or arguments, or whether they are built entirely based on intuition. Design guidelines for visual brand experience and understanding their scientific background would help designers to create more significant and successful design solutions on digital platforms. In this master's thesis research was made on visual brand experience design guidelines, do they exist, whether it is possible to classify them into different categories and what kind of psychological theories or scientific arguments are they based on. The research used systematic literature review methodology that was based on the PRISMA statement to ensure a systematic, transparent procedure throughout the research process. The purpose of the research is to help designers and those involved in the design process in finding, categorizing, and critically examining design guidelines for the visual brand experience. The study combines previous studies on the visual brand experience related topics and how visual brand experience design guidelines could possibly be studied in the future. The research results showed that precise, practical, scientific research based visual brand experience design guidelines have not been built, but there are guidelines, evaluation models and frameworks that can be used to support the visual brand experience design process.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio luo yrityksille uudenlaisia paineita onnistuneiden tuotteiden valmistamiseen ja kuluttajien sitouttamiseen verkkoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Sitoutuneisuuteen vaikuttaa ennen kaikkea luottamuksen rakentaminen, jota edesauttavat tuotteiden miellytt\u00e4v\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus ja johdonmukainen br\u00e4nd\u00e4ys. Br\u00e4ndikokemus luodaan kuluttajien aistien v\u00e4lityksell\u00e4, kun he ovat vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa eri kosketuspisteiden, kuten t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 erityisesti digialustojen kautta. T\u00e4ll\u00f6in n\u00e4k\u00f6aistin dominoivuus ja merkityksellisyys korostuvat. N\u00e4in ollen esteettinen visuaalisuus ja sen suunnittelun ymm\u00e4rt\u00e4minen ovat avaintekij\u00f6it\u00e4 onnistuneen br\u00e4ndikokemuksen luomisessa. Suunnittelun tueksi on ole-massa valtavasti erilaisia suunnitteluohjeita, joita on tarjolla erityisesti erilaisissa ei-tieteellisiss\u00e4 l\u00e4hteiss\u00e4. Termi\u00e4 \u201dbr\u00e4ndikokemus\u201d k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kokonaisvaltaisesti puhuttaessa kaikista br\u00e4ndikokemukseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4, vaikka kokemus syntyisi ainoastaan kuluttajan n\u00e4k\u00f6aistin v\u00e4lityksell\u00e4. On ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, mink\u00e4-laisia visuaalisen br\u00e4ndikokemuksen suunnitteluohjeita on olemassa, mink\u00e4laisiin tieteellisiin teorioihin tai argumentteihin ne perustuvat vai onko ne rakennettu kokonaan intuition pohjalta. Visuaalisen br\u00e4ndikokemuksen suunnitteluohjeet ja niiden tieteellisen taustan ymm\u00e4rt\u00e4minen auttavat suunnittelijoita luomaan merkitt\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 ja onnistuneempia suunnitteluratkaisuja digitaalisilla alustoilla kuten esimerkiksi verkkosivustoilla ja mobiilisovelluksissa. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, mink\u00e4laisia visuaalisen br\u00e4ndikokemuksen suunnitteluohjeita on olemassa, onko niit\u00e4 mahdollista luokitella eri kategorioihin ja mink\u00e4laisiin psykologisiin teorioihin tai tieteellisiin argumentteihin ne perustu-vat. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen metodologiaa, jonka j\u00e4rjestelm\u00e4llinen, l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4 proseduuri pohjattiin PRISMA-ohjeen noudattamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa suunnittelijoita ja suunnitteluprosessissa mukana olevia visuaalisen br\u00e4ndikokemuksen suunnitteluohjeiden l\u00f6yt\u00e4misess\u00e4, kategorisoinnissa, niiden tieteellisess\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 ja kriittisess\u00e4 tarkastelussa. Tutkimus koostaa, mink\u00e4laisia tutkimuksia visuaalisen br\u00e4ndikokemuksen suunnitteluohjeista on tehty ja miten aihetta voisi mahdollisesti tulevaisuudessa tutkia. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, ett\u00e4 tarkkoja, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisi\u00e4, tieteelliseen tutkimukseen perustuvia visuaalisen br\u00e4ndikokemuksen suunnitteluohjeita ei ole rakennettu. Olemassa on kuitenkin ohjeita, arviointimalleja ja kehyksi\u00e4, joiden avulla visuaalisen br\u00e4ndikokemuksen suunnitteluprosessia voidaan tukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-13T14:55:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-13T14:55:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndikokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaaliset alustat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Visuaalisen br\u00e4ndikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405133561", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnitteluohjeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94793
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/998a6cec-debd-438c-a8d4-68b9639f8942\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405133561.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotilainen, Helene Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa brändikokemus digitaaliset alustat kokemus Cognitive Science Kognitiotiede 601 visuaalisuus suunnitteluohjeet ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus brändit
title Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
title_full Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
title_fullStr Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
title_full_unstemmed Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
title_short Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
title_sort visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
title_txtP Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
topic brändikokemus digitaaliset alustat kokemus Cognitive Science Kognitiotiede 601 visuaalisuus suunnitteluohjeet ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus brändit
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede brändikokemus brändit digitaaliset alustat ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus kokemus suunnitteluohjeet visuaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94793 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405133561
work_keys_str_mv AT kotilainenhelene visuaalisenbrändikokemuksensuunnitteluohjeetdigitaalisissaalustoissa