The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool

Sosiaalisen median sekä teknologian kasvun myötä tehdyt tutkimukset ovat rohkaisseet opettajia puhelinten käytöstä koulun sisäisissä oppimistilanteissa ja koulun ulkopuolella. Puhelinten ajatellaan olevan erityisen hyödyllisiä sanaston ja lausumisen oppimisessa. Sosiaalinen media voi lisäksi motivoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Herrala, Mirella
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94778
_version_ 1826225810847039488
author Herrala, Mirella
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Herrala, Mirella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Herrala, Mirella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Herrala, Mirella
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen median sekä teknologian kasvun myötä tehdyt tutkimukset ovat rohkaisseet opettajia puhelinten käytöstä koulun sisäisissä oppimistilanteissa ja koulun ulkopuolella. Puhelinten ajatellaan olevan erityisen hyödyllisiä sanaston ja lausumisen oppimisessa. Sosiaalinen media voi lisäksi motivoida kielenoppimista tarjoamalla mahdollisuuksia kommunikoida muiden kielenoppijoiden kanssa. Instagramin käytöstä kielenoppimisen välineenä on tehty aiempia tutkimuksia, mutta ei juurikaan Suomessa. Lisäksi monet kokemuksiin ja mielipiteisiin liittyvät tutkimukset ovat keskittyneet muiden alojen opiskelijoihin, eikä niinkään kieltenopiskelijoihin. Tämä tutkielma käsittelee Instagramin käyttöä kielenoppimisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää englanninopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä Instagramin käyttämisestä englannin oppimisen välineenä. Tutkimus suoritettiin kertaluontoisena verkkokyselynä, johon osallistui 29 suomea äidinkielenään puhuvaa englannin pää- ja sivuaineopiskelijaa. Vastaukset analysoitiin määrällisesti sekä laadullisia sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Tulokset osoittavat, että englanninopiskelijat seuraavat pääosin englanninkielisiä vaikuttajia tai brändejä sekä käyttävät usein englantia kommunikoidessa muiden kanssa. Noin puolet vastaajista oli sitä mieltä, että Instagram on ollut heille tärkeä väline englannin oppimisessa. Suurimmalla osalla vastaajista oli positiivisia näkemyksiä Instagramista englannin oppimisen välineenä, vaikka moni ajatteli alustan tuottavan vaikeuksia uusille kielenoppijoille. Mahdollisiksi haittapuoliksi esitettiin alustalla esiintyvä informaali kielenkäyttö, jonka vuoksi kielenoppijat saattavat oppia lauserakenteita ja sanamuotoja väärin. Tutkimuksen tuloksista on hyötyä esimerkiksi kielenoppijoille, jotka haluavat kehittää kielitaitoaan informaaleissa ja luonnollisissa ympäristöissä. Lisäksi tulokset antavat tietoa sosiaalisen median hyödyistä opettajille ja vanhemmille.
first_indexed 2024-05-13T20:00:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Herrala, Mirella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-13T05:03:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-13T05:03:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median sek\u00e4 teknologian kasvun my\u00f6t\u00e4 tehdyt tutkimukset ovat rohkaisseet opettajia puhelinten k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koulun sis\u00e4isiss\u00e4 oppimistilanteissa ja koulun ulkopuolella. Puhelinten ajatellaan olevan erityisen hy\u00f6dyllisi\u00e4 sanaston ja lausumisen oppimisessa. Sosiaalinen media voi lis\u00e4ksi motivoida kielenoppimista tarjoamalla mahdollisuuksia kommunikoida muiden kielenoppijoiden kanssa. Instagramin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 kielenoppimisen v\u00e4lineen\u00e4 on tehty aiempia tutkimuksia, mutta ei juurikaan Suomessa. Lis\u00e4ksi monet kokemuksiin ja mielipiteisiin liittyv\u00e4t tutkimukset ovat keskittyneet muiden alojen opiskelijoihin, eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n kieltenopiskelijoihin. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee Instagramin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kielenoppimisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 englanninopiskelijoiden kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 Instagramin k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 englannin oppimisen v\u00e4lineen\u00e4. Tutkimus suoritettiin kertaluontoisena verkkokyselyn\u00e4, johon osallistui 29 suomea \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvaa englannin p\u00e4\u00e4- ja sivuaineopiskelijaa. Vastaukset analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti sek\u00e4 laadullisia sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 englanninopiskelijat seuraavat p\u00e4\u00e4osin englanninkielisi\u00e4 vaikuttajia tai br\u00e4ndej\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t usein englantia kommunikoidessa muiden kanssa. Noin puolet vastaajista oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 Instagram on ollut heille t\u00e4rke\u00e4 v\u00e4line englannin oppimisessa. Suurimmalla osalla vastaajista oli positiivisia n\u00e4kemyksi\u00e4 Instagramista englannin oppimisen v\u00e4lineen\u00e4, vaikka moni ajatteli alustan tuottavan vaikeuksia uusille kielenoppijoille. Mahdollisiksi haittapuoliksi esitettiin alustalla esiintyv\u00e4 informaali kielenk\u00e4ytt\u00f6, jonka vuoksi kielenoppijat saattavat oppia lauserakenteita ja sanamuotoja v\u00e4\u00e4rin. \n\nTutkimuksen tuloksista on hy\u00f6ty\u00e4 esimerkiksi kielenoppijoille, jotka haluavat kehitt\u00e4\u00e4 kielitaitoaan informaaleissa ja luonnollisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset antavat tietoa sosiaalisen median hy\u00f6dyist\u00e4 opettajille ja vanhemmille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-13T05:03:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-13T05:03:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobile-assisted language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MALL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405133549", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "experiences (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer-assisted learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94778
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0ed15c6e-2ec5-4b2d-a824-8769e520463d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405133549.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Herrala, Mirella The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool mobile-assisted language learning MALL Englannin kieli English 301 kokemukset englannin kieli Instagram oppiminen sosiaalinen media kielen oppiminen tietokoneavusteinen oppiminen asenteet experiences (knowledge) English language learning social media language learning computer-assisted learning attitudes
title The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
title_full The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
title_fullStr The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
title_full_unstemmed The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
title_short The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
title_sort experiences and attitudes of english students regarding the use of instagram as a language learning tool
title_txtP The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
topic mobile-assisted language learning MALL Englannin kieli English 301 kokemukset englannin kieli Instagram oppiminen sosiaalinen media kielen oppiminen tietokoneavusteinen oppiminen asenteet experiences (knowledge) English language learning social media language learning computer-assisted learning attitudes
topic_facet 301 Englannin kieli English English language Instagram MALL asenteet attitudes computer-assisted learning englannin kieli experiences (knowledge) kielen oppiminen kokemukset language learning learning mobile-assisted language learning oppiminen social media sosiaalinen media tietokoneavusteinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94778 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405133549
work_keys_str_mv AT herralamirella experiencesandattitudesofenglishstudentsregardingtheuseofinstagramasalanguagelear AT herralamirella theexperiencesandattitudesofenglishstudentsregardingtheuseofinstagramasalanguagel