Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta

The purpose of this study was to identify key factors related to the lack of enjoyment in physical education (PE) classes among students. The goals of this research were to clarify situations where negative perceptions toward PE classes were emerging and to find resolutions for increasing the level...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paussu, Julia
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94769
_version_ 1825673057608400896
author Paussu, Julia
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Paussu, Julia Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Paussu, Julia Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Paussu, Julia
datasource_str_mv jyx
description The purpose of this study was to identify key factors related to the lack of enjoyment in physical education (PE) classes among students. The goals of this research were to clarify situations where negative perceptions toward PE classes were emerging and to find resolutions for increasing the level of enjoyment of PE classes. The research was qualitative. The research materials were gathered via an online questionnaire targeted towards 9th-grade students of a secondary school located in Uusimaa in February 2024. The final research material consisted of 11 questionnaire responses. The analysis method used was material-based content analysis, where the main operating model was thematization. The results of the study indicated that there are multiple factors related to the poor enjoyment of PE classes among students. The factors can be divided into factors related to the student and the group, the subject and the environment, and the teacher. Uncomfortable experiences emerged in situations where poor group spirit or bullying were present. The level of enjoyment in PE classes could be increased by boosting encouragement and making the environment more friendly. In addition, the teachers could increasingly involve the students in planning and implementing the classes, while introducing a variety of sports. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka ovat yhteydessä oppilaan heikkoon viihtymiseen liikuntatunneilla. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millaisissa tilanteissa negatiiviset kokemukset ja tunteet syntyvät sekä millaisin keinoin liikuntatuntien viihtyvyyttä voitaisiin edistää. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Google Forms kyselyllä Uudellamaalla sijaitsevan yläkoulun yhdeksännen luokan oppilailta helmikuussa 2024. Lopullinen aineisto koostui 11 oppilaan vastauksista. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jossa päätoimintamalli oli teemoittelu. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntatunneilla heikkoon viihtymiseen vaikuttavat monet eri tekijät. Tekijät voidaan jakaa oppilaaseen ja ryhmään, aineeseen ja ympäristöön sekä opettajaan liittyviin tekijöihin. Epämiellyttäviä kokemuksia ja tunteita syntyi esimerkiksi tilanteissa, joissa koettiin kiusaamista ja huonoa ryhmähenkeä. Tuntien viihtyvyyttä voitaisiin parantaa lisäämällä kannustusta ja olemalla ystävällisempiä. Lisäksi opettaja voisi osallistaa oppilaita enemmän tuntien suunnitteluun sekä toteutukseen ja pitää monipuolisesti eri lajeja.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Paussu, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-11T06:30:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-11T06:30:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94769", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to identify key factors related to the lack of enjoyment in physical education (PE) classes among students. The goals of this research were to clarify situations where negative perceptions toward PE classes were emerging and to find resolutions for increasing the level of enjoyment of PE classes. \nThe research was qualitative. The research materials were gathered via an online questionnaire targeted towards 9th-grade students of a secondary school located in Uusimaa in February 2024. The final research material consisted of 11 questionnaire responses. The analysis method used was material-based content analysis, where the main operating model was thematization.\nThe results of the study indicated that there are multiple factors related to the poor enjoyment of PE classes among students. The factors can be divided into factors related to the student and the group, the subject and the environment, and the teacher. Uncomfortable experiences emerged in situations where poor group spirit or bullying were present. The level of enjoyment in PE classes could be increased by boosting encouragement and making the environment more friendly. In addition, the teachers could increasingly involve the students in planning and implementing the classes, while introducing a variety of sports.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat yhteydess\u00e4 oppilaan heikkoon viihtymiseen liikuntatunneilla. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millaisissa tilanteissa negatiiviset kokemukset ja tunteet syntyv\u00e4t sek\u00e4 millaisin keinoin liikuntatuntien viihtyvyytt\u00e4 voitaisiin edist\u00e4\u00e4. \nTutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 Google Forms kyselyll\u00e4 Uudellamaalla sijaitsevan yl\u00e4koulun yhdeks\u00e4nnen luokan oppilailta helmikuussa 2024. Lopullinen aineisto koostui 11 oppilaan vastauksista. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jossa p\u00e4\u00e4toimintamalli oli teemoittelu. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 liikuntatunneilla heikkoon viihtymiseen vaikuttavat monet eri tekij\u00e4t. Tekij\u00e4t voidaan jakaa oppilaaseen ja ryhm\u00e4\u00e4n, aineeseen ja ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n sek\u00e4 opettajaan liittyviin tekij\u00f6ihin. Ep\u00e4miellytt\u00e4vi\u00e4 kokemuksia ja tunteita syntyi esimerkiksi tilanteissa, joissa koettiin kiusaamista ja huonoa ryhm\u00e4henke\u00e4. Tuntien viihtyvyytt\u00e4 voitaisiin parantaa lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kannustusta ja olemalla yst\u00e4v\u00e4llisempi\u00e4. Lis\u00e4ksi opettaja voisi osallistaa oppilaita enemm\u00e4n tuntien suunnitteluun sek\u00e4 toteutukseen ja pit\u00e4\u00e4 monipuolisesti eri lajeja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-11T06:30:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-11T06:30:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva k\u00e4yd\u00e4? : yl\u00e4koululaisten kokemuksia ja ajatuksia siit\u00e4, miksi koululiikunta ei kiinnosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405113540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94769
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa454318-3223-4e5b-91a7-c792a33cf51c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405113540.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paussu, Julia Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta nuoret yläkoulu kokemukset viihtyvyys
title Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta
title_full Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta
title_fullStr Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta
title_full_unstemmed Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta
title_short Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä?
title_sort miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä miksi koululiikunta ei kiinnosta
title_sub yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta
title_txtP Miksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta nuoret yläkoulu kokemukset viihtyvyys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kokemukset koululiikunta nuoret viihtyvyys yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94769 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405113540
work_keys_str_mv AT paussujulia miksiliikuntatunneillaeiolekivakäydäyläkoululaistenkokemuksiajaajatuksiasiitämiksiko