Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023

Mieleenpainuvat fiktiiviset hahmot ovat menestyneiden tarinoiden keskiössä. Päähenkilöt ovat katsojien keskuudessa yleensä suosituimpia, kun taas pahishahmot korostavat päähenkilöiden vahvuuksia omilla heikkouksillaan ja moraalittomuudellaan. Pahikset rikkovat usein sääntöjä, käyttäytyvät huonosti j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aronen, Emmi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94768
_version_ 1826225818651590656
author Aronen, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aronen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aronen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aronen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Mieleenpainuvat fiktiiviset hahmot ovat menestyneiden tarinoiden keskiössä. Päähenkilöt ovat katsojien keskuudessa yleensä suosituimpia, kun taas pahishahmot korostavat päähenkilöiden vahvuuksia omilla heikkouksillaan ja moraalittomuudellaan. Pahikset rikkovat usein sääntöjä, käyttäytyvät huonosti ja toimivat vastoin odotuksia luoden draamaa ja kaaosta elokuviin. Pahikset ovat usein kuitenkin pidettyjä sen takia, että he poikkeavat muista hahmoista. Disney on tehnyt tunnetuksi useita naispahiksia, ja tämän tutkimuksen kohteena on elokuvan Pieni merenneito naispahis Ursula. Feministinen tutkimus on jo pitkään ollut kiinnostunut Disneyn naishahmokuvauksista ja siitä, millaisia viestejä ne välittävät sukupuolesta. Disneyn naispahiksia yhdistää seuraavat ominaisuudet: iäkkyys, epätavallinen ulkonäkö ja ilkeä luonne. Disneyn prinsessaelokuvissa nämä ominaisuudet on valjastettu kuvaamaan epäviehättävää tai vähäpätöisempää naiseutta, kun taas prinsessahahmot kuvastavat yhteiskunnan ihanteita naisille. Tutkimukset osoittavat, että Disneyn tapa kuvata naishahmoja heijastelee yhteiskunnan stereotypioita naiseudesta ja mieheydestä, feminiinisestä ja maskuliinisesta, minkä takia elokuvat ovat myös arvokkaita tutkimuksen kohteita. Tämä tutkimus keskittyy analysoimaan Ursulan puhetta Pieni merenneito elokuvissa, joista toinen on vuoden 1989 animaatioversio ja toinen vuoden 2023 live-action versio. Hahmon rakentumista tarkasteltiin Blumin (1995) hahmonluontimallissa esitettyjen kysymysten kautta, ja analysoinnissa käytettiin sekä kriittistä diskurssintutkimusta että sosiaalisen konstruktionismin teoriaa sukupuolen viitekehyksessä. Tutkimuksesta selviää, että sukupuolen stereotypioita käytetään keinona rakentaa naispahishahmoa. Hahmojen välisissä valta-asetelmissa heijastuu yhteiskunnan taipumus asettaa miehet valta-asemaan ja naiset vähäpätöisempään asemaan. Uudessa live-action versiossa Ursulalle on luotu syvällisempi taustatarina perheenjäsenenä, minkä voi nähdä kehityksenä Disneyn kerronnassa. Uudesta live-action versiosta on myös poistettu kokonainen säe Ursulan laulusta ’Poor Unfortunate Souls’, jonka sisältö liittyy naisten vaientamiseen, ja sen pois jättäminen osoittaa valveutuneisuutta Disneyltä. Kattavampi tutkimus voisi tarkastella Disneyn live-action versioiden naispahishahmoja rinnakkain, jotta Disneyn hahmokerronnan kehityksestä voisi tehdä tarkempia johtopäätöksiä. Disneyn elokuvien tutkimista tulisi jatkaa, koska ne tarjoavat arvokasta tietoa nykypäivän asenteista ja käsityksestä sekä sukupuolta että ihmisyyttä kohtaan.
first_indexed 2024-09-11T08:51:12Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aronen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-11T06:29:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-11T06:29:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mieleenpainuvat fiktiiviset hahmot ovat menestyneiden tarinoiden keski\u00f6ss\u00e4. P\u00e4\u00e4henkil\u00f6t ovat katsojien keskuudessa yleens\u00e4 suosituimpia, kun taas pahishahmot korostavat p\u00e4\u00e4henkil\u00f6iden vahvuuksia omilla heikkouksillaan ja moraalittomuudellaan. Pahikset rikkovat usein s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t huonosti ja toimivat vastoin odotuksia luoden draamaa ja kaaosta elokuviin. Pahikset ovat usein kuitenkin pidettyj\u00e4 sen takia, ett\u00e4 he poikkeavat muista hahmoista. \n\nDisney on tehnyt tunnetuksi useita naispahiksia, ja t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohteena on elokuvan Pieni merenneito naispahis Ursula. Feministinen tutkimus on jo pitk\u00e4\u00e4n ollut kiinnostunut Disneyn naishahmokuvauksista ja siit\u00e4, millaisia viestej\u00e4 ne v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t sukupuolesta. Disneyn naispahiksia yhdist\u00e4\u00e4 seuraavat ominaisuudet: i\u00e4kkyys, ep\u00e4tavallinen ulkon\u00e4k\u00f6 ja ilke\u00e4 luonne. Disneyn prinsessaelokuvissa n\u00e4m\u00e4 ominaisuudet on valjastettu kuvaamaan ep\u00e4vieh\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 tai v\u00e4h\u00e4p\u00e4t\u00f6isemp\u00e4\u00e4 naiseutta, kun taas prinsessahahmot kuvastavat yhteiskunnan ihanteita naisille. Tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 Disneyn tapa kuvata naishahmoja heijastelee yhteiskunnan stereotypioita naiseudesta ja mieheydest\u00e4, feminiinisest\u00e4 ja maskuliinisesta, mink\u00e4 takia elokuvat ovat my\u00f6s arvokkaita tutkimuksen kohteita.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy analysoimaan Ursulan puhetta Pieni merenneito elokuvissa, joista toinen on vuoden 1989 animaatioversio ja toinen vuoden 2023 live-action versio. Hahmon rakentumista tarkasteltiin Blumin (1995) hahmonluontimallissa esitettyjen kysymysten kautta, ja analysoinnissa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 kriittist\u00e4 diskurssintutkimusta ett\u00e4 sosiaalisen konstruktionismin teoriaa sukupuolen viitekehyksess\u00e4. Tutkimuksesta selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 sukupuolen stereotypioita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n keinona rakentaa naispahishahmoa. Hahmojen v\u00e4lisiss\u00e4 valta-asetelmissa heijastuu yhteiskunnan taipumus asettaa miehet valta-asemaan ja naiset v\u00e4h\u00e4p\u00e4t\u00f6isemp\u00e4\u00e4n asemaan. Uudessa live-action versiossa Ursulalle on luotu syv\u00e4llisempi taustatarina perheenj\u00e4senen\u00e4, mink\u00e4 voi n\u00e4hd\u00e4 kehityksen\u00e4 Disneyn kerronnassa. Uudesta live-action versiosta on my\u00f6s poistettu kokonainen s\u00e4e Ursulan laulusta \u2019Poor Unfortunate Souls\u2019, jonka sis\u00e4lt\u00f6 liittyy naisten vaientamiseen, ja sen pois j\u00e4tt\u00e4minen osoittaa valveutuneisuutta Disneylt\u00e4. \n\nKattavampi tutkimus voisi tarkastella Disneyn live-action versioiden naispahishahmoja rinnakkain, jotta Disneyn hahmokerronnan kehityksest\u00e4 voisi tehd\u00e4 tarkempia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Disneyn elokuvien tutkimista tulisi jatkaa, koska ne tarjoavat arvokasta tietoa nykyp\u00e4iv\u00e4n asenteista ja k\u00e4sityksest\u00e4 sek\u00e4 sukupuolta ett\u00e4 ihmisyytt\u00e4 kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-11T06:29:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-11T06:29:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ursula", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Disney", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "The Little Mermaid", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CDA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies \u2018The Little Mermaid\u2019 from 1989 and \u2018The Little Mermaid\u2019 from 2023", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405113539", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elokuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feministinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "films", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feminist research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94768
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/845a6907-b0f6-47a9-a79e-4b4d9edc0abe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405113539.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aronen, Emmi Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023 kriittinen diskurssianalyysi Ursula Disney The Little Mermaid critical discourse analysis CDA Englannin kieli English 301 elokuvat feministinen tutkimus sukupuoli films feminist research gender
title Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023
title_full Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023
title_fullStr Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023 Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023
title_full_unstemmed Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023 Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023
title_short Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it
title_sort nobody puts ursula in a corner except triton and he should feel bad about it a comparative speech analysis of ursula between the movies the little mermaid from 1989 and the little mermaid from 2023
title_sub a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023
title_txtP Nobody puts Ursula in a corner - except Triton, and he should feel bad about it : a comparative speech analysis of Ursula between the movies ‘The Little Mermaid’ from 1989 and ‘The Little Mermaid’ from 2023
topic kriittinen diskurssianalyysi Ursula Disney The Little Mermaid critical discourse analysis CDA Englannin kieli English 301 elokuvat feministinen tutkimus sukupuoli films feminist research gender
topic_facet 301 CDA Disney Englannin kieli English The Little Mermaid Ursula critical discourse analysis elokuvat feminist research feministinen tutkimus films gender kriittinen diskurssianalyysi sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94768 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405113539
work_keys_str_mv AT aronenemmi nobodyputsursulainacornerexcepttritonandheshouldfeelbadaboutitacomparativespeechanaly