Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä

Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön rakentumisella ja toteuttamisella pyritään mahdollistamaan johdonmukainen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiikka, Heidi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94764
_version_ 1826225714450399232
author Kiikka, Heidi
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kiikka, Heidi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kiikka, Heidi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kiikka, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön rakentumisella ja toteuttamisella pyritään mahdollistamaan johdonmukainen jatkumo lapsen kasvulle ja kehitykselle. Yhteistyö voi rakentua toisistaan vaihtelevista tekijöistä erilaisissa ympäristöissä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen välillä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä esi- ja alkuopetuksen välisen moniammatillisen yhteistyön rakentumisessa opettajien näkökulmasta sekä mitkä ovat opettajien kokemat keskeiset haasteet ja kehityskohteet tälle yhteistyölle. Tutkielma toteutettiin yleisenä laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 30 opettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysin hyödynnettiin myös määrällistä aineiston kvantifiointia. Tutkimuksen tulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön rakentumisen merkityksellisiä tekijöitä opettajien kokemusten ja näkemysten mukaan ovat tiedonjakaminen ja kommunikaatio, yhteistyön laatu sekä vuorovaikutus ja ilmapiiri. Näiden tekijöiden lisäksi johtajuudella on vaikutusta siihen, kuinka yhteistyötä rakennetaan ja toteutetaan. Opettajien kokemia keskeisiä haasteita yhteistyön rakentumiselle olivat kommunikaatioon ja aikatauluihin liittyvät haasteet sekä ympäristöjen eroavaisuus. Yhteistyötä edistäviä tekijöitä olivat yhteiset toimintatavat ja käytännöt, työyhteisön kulttuuri, suunnitteluprosessin tukeminen ja kouluttautuminen.
first_indexed 2024-06-18T20:01:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuukka, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiikka, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-11T06:22:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-11T06:22:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94764", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Esi- ja alkuopetuksen v\u00e4lisess\u00e4 moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6skentelevien opettajien tavoitteena on hyv\u00e4laatuinen yhteisty\u00f6 esi- ja alkuopetuksen aikana sek\u00e4 siirtym\u00e4vaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteisty\u00f6n rakentumisella ja toteuttamisella pyrit\u00e4\u00e4n mahdollistamaan johdonmukainen jatkumo lapsen kasvulle ja kehitykselle. Yhteisty\u00f6 voi rakentua toisistaan vaihtelevista tekij\u00f6ist\u00e4 erilaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 moniammatillisen yhteisty\u00f6n rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen v\u00e4lill\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat merkityksellisi\u00e4 esi- ja alkuopetuksen v\u00e4lisen moniammatillisen yhteisty\u00f6n rakentumisessa opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 mitk\u00e4 ovat opettajien kokemat keskeiset haasteet ja kehityskohteet t\u00e4lle yhteisty\u00f6lle. Tutkielma toteutettiin yleisen\u00e4 laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 30 opettajaa. Aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin laadullista, aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Analyysin hy\u00f6dynnettiin my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineiston kvantifiointia. \nTutkimuksen tulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n rakentumisen merkityksellisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 opettajien kokemusten ja n\u00e4kemysten mukaan ovat tiedonjakaminen ja kommunikaatio, yhteisty\u00f6n laatu sek\u00e4 vuorovaikutus ja ilmapiiri. N\u00e4iden tekij\u00f6iden lis\u00e4ksi johtajuudella on vaikutusta siihen, kuinka yhteisty\u00f6t\u00e4 rakennetaan ja toteutetaan. Opettajien kokemia keskeisi\u00e4 haasteita yhteisty\u00f6n rakentumiselle olivat kommunikaatioon ja aikatauluihin liittyv\u00e4t haasteet sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6jen eroavaisuus. Yhteisty\u00f6t\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat yhteiset toimintatavat ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t, ty\u00f6yhteis\u00f6n kulttuuri, suunnitteluprosessin tukeminen ja kouluttautuminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-11T06:22:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-11T06:22:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 moniammatillisen yhteisty\u00f6n rakentumisen tekij\u00f6ist\u00e4 esi- ja alkuopetuksen v\u00e4lill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405113535", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94764
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5a8913c0-86db-4ff8-b6a8-0ea86a9b247a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405113535.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiikka, Heidi Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä moniammatillinen yhteistyö Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 alkuopetus yhteistyö moniammatillisuus esiopetus opettajat siirtymävaiheet vuorovaikutus
title Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
title_full Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
title_fullStr Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
title_full_unstemmed Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
title_short Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
title_sort opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi ja alkuopetuksen välillä
title_txtP Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
topic moniammatillinen yhteistyö Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 alkuopetus yhteistyö moniammatillisuus esiopetus opettajat siirtymävaiheet vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus esiopetus moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus opettajat siirtymävaiheet vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94764 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405113535
work_keys_str_mv AT kiikkaheidi opettajiennäkemyksiämoniammatillisenyhteistyönrakentumisentekijöistäesijaalkuopetuks