Kanssakirjoittajani A.I. autoetnografinen tutkimus yhdessäkirjoittamisesta kielimallin kanssa

Kandidaatintutkielmassani tarkastelen tekoälyyn perustuvan kielimallin kanssa toteutettua kirjoitusprosessia peilaamalla sitä perinteisen, (ihmis)kirjoittajien välisen yhdessäkirjoittamisen teoriaan. Pyrkimykseni on selvittää soveltuuko yhdessä-kirjoittamisen käsite tähän uudenlaiseen kirjoitusmetod...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vettenranta, Inka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94754
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmassani tarkastelen tekoälyyn perustuvan kielimallin kanssa toteutettua kirjoitusprosessia peilaamalla sitä perinteisen, (ihmis)kirjoittajien välisen yhdessäkirjoittamisen teoriaan. Pyrkimykseni on selvittää soveltuuko yhdessä-kirjoittamisen käsite tähän uudenlaiseen kirjoitusmetodiin sekä kuvata kielimallin kanssa totutettua kirjoitusprosessia. Sovellan autoetnografista tutkimusmenetelmää analysoimalla omia kokemuksiani kirjoitustyöstä ChatGPT-palvelun kanssa. Yhdessäkirjoittaminen on iteratiivinen, sosiaalinen prosessi, jossa voidaan soveltaa erilaisia strategioita ja rooleja yhdessä sovitun tavoitteen saavuttamiseksi. Uudet teknologiat ovat tuoneet kirjoittajien käyttöön yhteistyötä sujuvoittavia työkaluja ja ChatGPT:n kaltaisten kielimallien muodossa jopa tarjonneet mahdollisuuden tehdä yhteistyötä toisen kirjoittajan sijaan itse työkalun kanssa. Tutkimukseni perusteella tällainen yhdessäkirjoittaminen vastaa perinteistä yhdessäkirjoittamista siinä määrin, että prosessin kuvaamisen pohjana voidaan hyödyntää viimeksi mainitun teoreettista mallia. Määritelmän näkökulmasta kielimallin kanssa toteutettu yhdessäkirjoittaminen ei kuitenkaan täytä kaikkia perinteisen yhdessäkirjoittamisen keskeisiä elementtejä ja eroaa tästä luonteensa vuoksi niin merkittävästi, ettei näitä kahta voida niputtaa saman käsitteen alle. Tutkimukseni peräänkuuluttaa tarvetta tarkastella kirjoittamiseen vaikuttavien teknologioiden kehitystä alan toimijoiden lähtökohdista ja tarpeista käsin, jotta ne tukevat eivätkä rajoita kirjoittajien ammatillista kehitystä nyt ja tulevaisuudessa.