A slap, a crash, and controversial remarks analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022

Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ja tehokkaaseen viestintään sekä mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen sid...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesterinen, Ida
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94750
_version_ 1828193029770444800
author Vesterinen, Ida
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vesterinen, Ida Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vesterinen, Ida Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vesterinen, Ida
datasource_str_mv jyx
description Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ja tehokkaaseen viestintään sekä mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen sidosryhmien kanssa organisaatiokriisin aikana, monet organisaatiot edelleen luottavat perinteisiin medioihin ja omiin verkkosivustoihinsa pääkanavinaan kriisiviestinnässä. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia PR-lausuntoja ja kriisiviestintästrategioita sekä niiden saamaa vastetta sosiaalisessa mediassa. Valitsemani sosiaalisen median alustat ovat TikTok ja X (aiemmin Twitter). Tähän tutkielmaan valitsin kolme merkittävää PR-kriisitilannetta kolmelta eri organisaatiolta vuodelta 2022: Ticketmasterin Taylor Swiftin Eras-kiertueen lippukaaos, Kanye West ja Adidas Westin antisemitismisten ulostulojen jälkeen, sekä paljon huomiota herättänyt Will Smithin läpsäys Oscar-gaalassa. Näitä kolmea tapausta käsiteltiin laajasti sekä uutismediassa että sosiaalisessa mediassa, ja niiden takana olevat organisaatiot ovat tunnettuja ja merkittäviä toimijoita omilla aloillaan, minkä takia ne on valittu tähän tutkimukseen. Kaikki kolme organisaatiota omaksuivat erilaisia lähestymistapoja kriisiviestinnässään. Adidaksen lausunnossa hyödynnettiin kolmea kuudesta Cornelissenin (2017) kuvaamasta strategiasta, Akatemian lausunnossa viittä ja Ticketmasterin lausunnossa puolestaan kaikkia kuutta. Organisaatioiden lausuntoihin sosiaalisessa mediassa reagoitiin yhteisillä teemoilla, joista merkittävimpänä käyttäjät toimivat usein tiedonlähteinä raportoiden kriiseistä ja lausunnoista, joskin jokaisen tapauksen reaktioista löytyi myös omia tapauskohtaisia piirteitään. Sosiaalisen median vuorovaikutustilanteiden analyysi tarjoaa organisaatioille työkalun tutkia, miten mahdolliset kuluttajat näkevät kyseisen organisaation, ja auttaa organisaatioita arvioimaan, kuinka tehokkaita niiden kriisiviestintästrategiat ja PR-lausunnot ovat olleet. Kuluttajien reaktioiden vertaaminen eri alustojen välillä voi auttaa organisaatioita kehittämään tehokkaampia alusta- ja yleisökohtaisia viestintästrategioita.
first_indexed 2024-05-10T20:01:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leila, K\u00e4\u00e4nt\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Arja, Piirainen-Marsh", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesterinen, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-10T10:13:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-10T10:13:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t monipuolisia kriisiviestint\u00e4strategioita\nsidosryhm\u00e4viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat ty\u00f6kaluja nopeaan ja\ntehokkaaseen viestint\u00e4\u00e4n sek\u00e4 mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen sidosryhmien kanssa organisaatiokriisin\naikana, monet organisaatiot edelleen luottavat perinteisiin medioihin ja omiin verkkosivustoihinsa p\u00e4\u00e4kanavinaan\nkriisiviestinn\u00e4ss\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tutkia PR-lausuntoja ja kriisiviestint\u00e4strategioita sek\u00e4 niiden saamaa vastetta\nsosiaalisessa mediassa. Valitsemani sosiaalisen median alustat ovat TikTok ja X (aiemmin Twitter). T\u00e4h\u00e4n tutkielmaan\nvalitsin kolme merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 PR-kriisitilannetta kolmelta eri organisaatiolta vuodelta 2022: Ticketmasterin Taylor\nSwiftin Eras-kiertueen lippukaaos, Kanye West ja Adidas Westin antisemitismisten ulostulojen j\u00e4lkeen, sek\u00e4 paljon\nhuomiota her\u00e4tt\u00e4nyt Will Smithin l\u00e4ps\u00e4ys Oscar-gaalassa. N\u00e4it\u00e4 kolmea tapausta k\u00e4siteltiin laajasti sek\u00e4 uutismediassa\nett\u00e4 sosiaalisessa mediassa, ja niiden takana olevat organisaatiot ovat tunnettuja ja merkitt\u00e4vi\u00e4 toimijoita omilla\naloillaan, mink\u00e4 takia ne on valittu t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen.\nKaikki kolme organisaatiota omaksuivat erilaisia l\u00e4hestymistapoja kriisiviestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Adidaksen lausunnossa\nhy\u00f6dynnettiin kolmea kuudesta Cornelissenin (2017) kuvaamasta strategiasta, Akatemian lausunnossa viitt\u00e4 ja\nTicketmasterin lausunnossa puolestaan kaikkia kuutta. Organisaatioiden lausuntoihin sosiaalisessa mediassa reagoitiin\nyhteisill\u00e4 teemoilla, joista merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t toimivat usein tiedonl\u00e4htein\u00e4 raportoiden kriiseist\u00e4 ja\nlausunnoista, joskin jokaisen tapauksen reaktioista l\u00f6ytyi my\u00f6s omia tapauskohtaisia piirteit\u00e4\u00e4n.\nSosiaalisen median vuorovaikutustilanteiden analyysi tarjoaa organisaatioille ty\u00f6kalun tutkia, miten mahdolliset\nkuluttajat n\u00e4kev\u00e4t kyseisen organisaation, ja auttaa organisaatioita arvioimaan, kuinka tehokkaita niiden\nkriisiviestint\u00e4strategiat ja PR-lausunnot ovat olleet. Kuluttajien reaktioiden vertaaminen eri alustojen v\u00e4lill\u00e4 voi auttaa\norganisaatioita kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tehokkaampia alusta- ja yleis\u00f6kohtaisia viestint\u00e4strategioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-10T10:13:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-10T10:13:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media studies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical discourse studies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405103522", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soveltava kielitiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "applied linguistics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisational communication and public relations", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "crisis communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "crisis management", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "crises", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication strategies", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media studies", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94750
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:28Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/934363fc-2063-4276-937b-f4a40e2d7c19\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405103522.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesterinen, Ida A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022 social media studies critical discourse studies sosiaalisen median tutkimus kriittinen diskurssintutkimus English Englannin kieli 301 soveltava kielitiede yhteisöviestintä viestintä kriisiviestintä sosiaalinen media kriisinhallinta diskurssianalyysi kriisit media viestintästrategiat mediatutkimus TikTok applied linguistics organisational communication and public relations communication crisis communication social media crisis management discourse analysis crises communication strategies media studies
title A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
title_full A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
title_fullStr A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022 A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
title_full_unstemmed A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022 A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
title_short A slap, a crash, and controversial remarks
title_sort slap a crash and controversial remarks analyzing crisis communication strategies and social media responses in pr crises of 2022
title_sub analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
title_txtP A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
topic social media studies critical discourse studies sosiaalisen median tutkimus kriittinen diskurssintutkimus English Englannin kieli 301 soveltava kielitiede yhteisöviestintä viestintä kriisiviestintä sosiaalinen media kriisinhallinta diskurssianalyysi kriisit media viestintästrategiat mediatutkimus TikTok applied linguistics organisational communication and public relations communication crisis communication social media crisis management discourse analysis crises communication strategies media studies
topic_facet 301 Englannin kieli English TikTok applied linguistics communication communication strategies crises crisis communication crisis management critical discourse studies discourse analysis diskurssianalyysi kriisinhallinta kriisit kriisiviestintä kriittinen diskurssintutkimus media media studies mediatutkimus organisational communication and public relations social media social media studies sosiaalinen media sosiaalisen median tutkimus soveltava kielitiede viestintä viestintästrategiat yhteisöviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94750 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405103522
work_keys_str_mv AT vesterinenida aslapacrashandcontroversialremarksanalyzingcrisiscommunicationstrategiesandsocialm AT vesterinenida slapacrashandcontroversialremarksanalyzingcrisiscommunicationstrategiesandsocialme