Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle

Opettajan työhön kuuluva yhteistyön tekeminen vanhempien kanssa voi toisinaan joutua koetukselle. Kokkolassa heräsi huoli haastavasti käyttäytyvien oppilaiden määrän lisääntymisestä kouluissa ja siellä päädyttiin kouluttamaan kahden alakoulun opettajia TCM-ryhmänhallintamenetelmän (Teacher Classroom...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kalliainen, Minna
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94732
_version_ 1828193029753667584
author Kalliainen, Minna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kalliainen, Minna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kalliainen, Minna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kalliainen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Opettajan työhön kuuluva yhteistyön tekeminen vanhempien kanssa voi toisinaan joutua koetukselle. Kokkolassa heräsi huoli haastavasti käyttäytyvien oppilaiden määrän lisääntymisestä kouluissa ja siellä päädyttiin kouluttamaan kahden alakoulun opettajia TCM-ryhmänhallintamenetelmän (Teacher Classroom Management) käyttöön. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius selvitti tämän pilotoinnin vaikuttavuutta. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, miten opettajat muuttivat vuorovaikutustapojaan vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä TCM-koulutuksen myötä ja millaisia merkityksiä tämä opettajien kokemuksien mukaan tuotti. Tutkimukseni aineistona on yllä mainitun pilotoinnin yhteydessä fokusryhmähaastattelun (opettajia N=12, erityisopettajia N=4) keinoin kerätty aineisto. Analysoin valmiiksi litteroitua aineistoa laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analysoinnin loppuvaiheissa Bronfenbrennerin ekologinen teoria ja systeeminen ajattelutapa jäsensivät ajatteluani, joten analysointi sai myös teoriaohjaavia piirteitä. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja lähtökohdiltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Opettajien kokemuksen mukaan heidän vuorovaikutuksensa laatu ja määrä vanhempien kanssa paranivat koulutuksen myötä. Opettajat kokivat, että hyvän huomaaminen kertaantui, sillä opettajien myönteisillä vuorovaikutustavoilla vanhempien kanssa oli heidän mukaansa positiivista merkitystä opettajalle itselleen, vanhemmille, oppilaalle sekä opettajan ja vanhemman väliselle suhteelle.
first_indexed 2024-05-08T20:04:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalliainen, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-08T06:30:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-08T06:30:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajan ty\u00f6h\u00f6n kuuluva yhteisty\u00f6n tekeminen vanhempien kanssa voi toisinaan joutua koetukselle. Kokkolassa her\u00e4si huoli haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyvien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntymisest\u00e4 kouluissa ja siell\u00e4 p\u00e4\u00e4dyttiin kouluttamaan kahden alakoulun opettajia TCM-ryhm\u00e4nhallintamenetelm\u00e4n (Teacher Classroom Management) k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius selvitti t\u00e4m\u00e4n pilotoinnin vaikuttavuutta. Tutkimukseni tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajat muuttivat vuorovaikutustapojaan vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 TCM-koulutuksen my\u00f6t\u00e4 ja millaisia merkityksi\u00e4 t\u00e4m\u00e4 opettajien kokemuksien mukaan tuotti. \n\nTutkimukseni aineistona on yll\u00e4 mainitun pilotoinnin yhteydess\u00e4 fokusryhm\u00e4haastattelun (opettajia N=12, erityisopettajia N=4) keinoin ker\u00e4tty aineisto. Analysoin valmiiksi litteroitua aineistoa laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Analysoinnin loppuvaiheissa Bronfenbrennerin ekologinen teoria ja systeeminen ajattelutapa j\u00e4sensiv\u00e4t ajatteluani, joten analysointi sai my\u00f6s teoriaohjaavia piirteit\u00e4. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja l\u00e4ht\u00f6kohdiltaan fenomenologis-hermeneuttinen. \n\nOpettajien kokemuksen mukaan heid\u00e4n vuorovaikutuksensa laatu ja m\u00e4\u00e4r\u00e4 vanhempien kanssa paranivat koulutuksen my\u00f6t\u00e4. Opettajat kokivat, ett\u00e4 hyv\u00e4n huomaaminen kertaantui, sill\u00e4 opettajien my\u00f6nteisill\u00e4 vuorovaikutustavoilla vanhempien kanssa oli heid\u00e4n mukaansa positiivista merkityst\u00e4 opettajalle itselleen, vanhemmille, oppilaalle sek\u00e4 opettajan ja vanhemman v\u00e4liselle suhteelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-08T06:30:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-08T06:30:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TCM-ryhm\u00e4nhallintamenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia TCM-ryhm\u00e4nhallintamenetelm\u00e4koulutuksen merkityksest\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6lle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405083509", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94732
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:27Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88c4c714-15c5-40b7-9d05-9fd8c066499a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405083509.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalliainen, Minna Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle TCM-ryhmänhallintamenetelmä kasvatuskumppanuus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 opettajat vanhemmat kasvatusyhteistyö
title Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle
title_full Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle
title_fullStr Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle
title_short Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle
title_sort opettajien kokemuksia tcm ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle
title_txtP Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle
topic TCM-ryhmänhallintamenetelmä kasvatuskumppanuus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 opettajat vanhemmat kasvatusyhteistyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus TCM-ryhmänhallintamenetelmä Teacher Education kasvatuskumppanuus kasvatusyhteistyö opettajat vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94732 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405083509
work_keys_str_mv AT kalliainenminna opettajienkokemuksiatcmryhmänhallintamenetelmäkoulutuksenmerkityksestäkasvatusyh