Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä omista tunnetaidoista luokkahuonetilanteissa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaiden tunteiden kohtaamisesta omien tunnetaitojensa kautta sekä heidän käsityksiään omien tunnetaitojen kehittämisen ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korkiamäki, Saija, Siermala, Tuomas
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94725
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä omista tunnetaidoista luokkahuonetilanteissa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaiden tunteiden kohtaamisesta omien tunnetaitojensa kautta sekä heidän käsityksiään omien tunnetaitojen kehittämisen tavoista. Luokanopettajien omilla tunnetaidoilla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä tunneperäisiä taitoja joita luokanopettajat hyödyntävät luokkahuonetilanteissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin tieteellisen kirjallisuuden sekä aiempien tutkimusten pohjalta fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin tutkimukseen kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjelmistossa. Kyselyyn vastasi yhteensä 33 luokanopettajan tehtävissä työskennellyttä henkilöä. Analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista aineiston analyysiä. Tulososio jaettiin kolmeen osaan, joista jokainen vastaa yhteen tutkimuskysymykseen. Aineistosta muodostui kuvauskategorioita, joiden avulla kyettiin havaitsemaan eroavaisuuksia luokanopettajien käsityksissä tunnetaidoista. Näitä kuvauskategorioita olivat muun muassa tunteet yleisesti, luokanopettajiin itseen kohdistuvat tunnetaidot sekä tunnetaitojen kehittäminen. Aineisto osoitti, että lähes kaikki luokanopettajat käsittävät hyödyntävänsä tunnetaitoja luokkahuonetilanteissa. Keskeisenä tunnetaitojen keinoina luokanopettajat käyttivät muun muassa tunteiden säätelyä. Tutkimus vahvistaa käsitystä luokanopettajien omien tunnetaitojen merkityksellisyydestä. Luokanopettajat näkevät tunteiden ja tunnetaitojen merkityksen oleelliseksi osaksi työtään. Lisäksi tutkimus osoittaa, että luokanopettajat pyrkivät pääsääntöisesti kehittämään omia tunnetaitojaan.