Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla

Tutkimuksemme käsittelee tunnekasvatusta liikuntatuntien kontekstissa. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää 4.–6. luokan luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla. Lisäksi haluamme ymmärtää, miten tunnetaitojen opetusta sisällytetään liikuntatunneille. Tunnetaidot ovat tär...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäkelä, Neea, Lahtinen, Milja
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94724
_version_ 1828193029746327552
author Mäkelä, Neea Lahtinen, Milja
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkelä, Neea Lahtinen, Milja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkelä, Neea Lahtinen, Milja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkelä, Neea
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme käsittelee tunnekasvatusta liikuntatuntien kontekstissa. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää 4.–6. luokan luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla. Lisäksi haluamme ymmärtää, miten tunnetaitojen opetusta sisällytetään liikuntatunneille. Tunnetaidot ovat tärkeä osa vuorovaikutustaitoja, joita erityisesti liikuntatunnilla tarvitaan. Tutkimuksen aineistona toimi 4.–6. luokan liikuntaa opettavien luokan- opettajien kokemukset. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä analyysillä ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ymmärtämisen tukena käytimme hermeneuttis-fenomenologista tieteenfilosofiaa. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että luokanopettajat kokivat tunnekasvatuksen sisällyttämisen liikuntatunneille haasteelliseksi. Erityisesti oppilaiden voimakkaat tunnereaktiot vaikuttivat tunnin sujuvuuteen ja haastoivat opettajan pedagogisia taitoja. Tähän viitaten, tulosten mukaan opettajan pedagogisilla taidoilla oli vaikutusta siihen, kuinka tunnekasvatus toteutui. Tulosten mukaan luokanopettajat sisällyttivät tiedostamattaan tunnekasvatusta liikuntatunneille. Erityisesti oppilaantuntemuksen ja ennakoinnin avulla luodut tilanteet edistivät tunnetaitoihin liittyviä oppimiskokemuksia. Tutkimuskysymysten ulkopuolelta merkittäväksi tulokseksi nousi koulun toteuttaman tunnekasvatuksen yhteys lapsen tulevaisuuden tunnetaidoille. Erityisen tärkeäksi teemaksi nousi kodin ja koulun roolit tunnekasvatuksessa sekä tunnekasvatuksen merkitys tulevaisuuden psyykkisen hyvinvoinnin kannalta.
first_indexed 2024-05-07T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Neea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-07T10:34:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-07T10:34:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94724", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme k\u00e4sittelee tunnekasvatusta liikuntatuntien kontekstissa. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 4.\u20136. luokan luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla. Lis\u00e4ksi haluamme ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten tunnetaitojen opetusta sis\u00e4llytet\u00e4\u00e4n liikuntatunneille. Tunnetaidot ovat t\u00e4rke\u00e4 osa vuorovaikutustaitoja, joita erityisesti liikuntatunnilla tarvitaan.\nTutkimuksen aineistona toimi 4.\u20136. luokan liikuntaa opettavien luokan- opettajien kokemukset. Aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 analyysill\u00e4 ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ymm\u00e4rt\u00e4misen tukena k\u00e4ytimme hermeneuttis-fenomenologista tieteenfilosofiaa.\nTutkimuksemme tulokset osoittivat, ett\u00e4 luokanopettajat kokivat tunnekasvatuksen sis\u00e4llytt\u00e4misen liikuntatunneille haasteelliseksi. Erityisesti oppilaiden voimakkaat tunnereaktiot vaikuttivat tunnin sujuvuuteen ja haastoivat opettajan pedagogisia taitoja. T\u00e4h\u00e4n viitaten, tulosten mukaan opettajan pedagogisilla taidoilla oli vaikutusta siihen, kuinka tunnekasvatus toteutui. Tulosten mukaan luokanopettajat sis\u00e4llyttiv\u00e4t tiedostamattaan tunnekasvatusta liikuntatunneille. Erityisesti oppilaantuntemuksen ja ennakoinnin avulla luodut tilanteet edistiv\u00e4t tunnetaitoihin liittyvi\u00e4 oppimiskokemuksia. Tutkimuskysymysten ulkopuolelta merkitt\u00e4v\u00e4ksi tulokseksi nousi koulun toteuttaman tunnekasvatuksen yhteys lapsen tulevaisuuden tunnetaidoille. Erityisen t\u00e4rke\u00e4ksi teemaksi nousi kodin ja koulun roolit tunnekasvatuksessa sek\u00e4 tunnekasvatuksen merkitys tulevaisuuden psyykkisen hyvinvoinnin kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-07T10:34:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-07T10:34:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405073502", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94724
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:15Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/368ca7fc-7d7c-4be2-b235-d55c0e1d0d4a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405073502.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Neea Lahtinen, Milja Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 itsesäätely (psykologia) opetus tunnetaidot tunnekasvatus koululiikunta
title Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
title_full Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
title_short Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
title_sort luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 itsesäätely (psykologia) opetus tunnetaidot tunnekasvatus koululiikunta
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education itsesäätely (psykologia) koululiikunta opetus tunnekasvatus tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94724 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405073502
work_keys_str_mv AT mäkeläneea luokanopettajienkokemuksiatunnekasvatuksestaliikuntatunneilla